handdator

Visa fullständig version : Äta innan cardio på morgonen?

CeCe
2005-02-21, 00:03
Om jag vill lägga min cardio tidigt på morgonen, innan jobbet, vad bör jag äta innan den då? Finns det något minimum att stoppa i sig så att man kan äta den riktiga frukosten när man kommer tillbaka? Tänker då på om det räcker med någon frukt och protein inför en 40-50min runda löpning.

Eller kan det inte bli bra? Blir det ändå muskelnerbrytning av det?

King Grub
2005-02-21, 06:47
Du måste inte äta något alls. Oavsett intensitet är inte utsöndring av muskelnedbrytande hormoner en signifikant faktor förrän efter 40 minuter, och upp till 90 minuters moderat cardio på fastande mage innebär inte muskelnedbrytning på 24-timmarsbasis, förutsatt att du får i dig tillräckligt med protein under dygnet. Äter du tillräckligt med protein under dygnet som helhet hamnar du på proteinbalans vid dagens slut. Givetvis bryts muskelmassa ned under aktivitet, men det gör den alltid och skall så göra. Det sker hela tiden nedbrytning och uppbyggnad, men med tillräckligt stort proteinintag är den balansen positiv.

KIRE
2005-02-21, 14:27
Det är ju dessutom så att man inte mår speciellt bra eller har någon vidare prestationsförmåga om man käkar och sedan sticker ut och springer direkt.
Ska man springa när man vaknar så kan man inte äta.
Isåfall får man stiga upp en gång extra 2 timmar innan och käka men
det brukar vara lite jobbigt.

MyungChul
2005-02-21, 20:46
Det är ju dessutom så att man inte mår speciellt bra eller har någon vidare prestationsförmåga om man käkar och sedan sticker ut och springer direkt.
Ska man springa när man vaknar så kan man inte äta.
Isåfall får man stiga upp en gång extra 2 timmar innan och käka men
det brukar vara lite jobbigt.

Va? förstår inte riktigt.. vad är det du vill uppnå?

King Grub
2005-02-21, 20:48
Va? förstår inte riktigt.. vad är det du vill uppnå?

Svårt att springa med full mage och prestera vettigt strax efter man svalt frukosten, kanske. Gröt+löpning= *spy*