handdator

Visa fullständig version : Spänst..


bicep_wannabe
2005-02-20, 18:11
Vet att det är troligen fel ställe att fråga detta på men försöker ändå :) Spelade basket i 7 år i min ungdom men slutade när jag började gymnasiet av olika orsaker.. Men har börjat nu igen så smått efter 4 år i vila.. Men nu kommer frågan, hur ska jag hoppa högre? Den enda övningen jag har gjort innan är stående vadpress (inga vikter) för hörde från en osäker källa att med vikter blir man stark, inte explosiv..? *screwy* Låter fel tycker jag (högre belastning=starkare+explosivare) ? Nu efter jag styrketränat i ca: 2 år utan resultat men 3 månader hel seriöst så brukar jag träna vaderna med ca: 100 kg (stående vadpress) men hoppet är lika högt.. vad ska jag göra.. träna mer "hoppövningar" och mindre styrka? Kan ju också tillägga att jag gått upp ett par kg, men tror inte det har så stor inverkan..
Om moddare tycker jag svamlar för mycket så är det bara att ta bort detta *slap*

Tack på förhand..

Mccartney
2005-02-20, 18:22
Hoppövningar är alltid det bästa för att bli spänstig...tillsammans med explosiv styrka så kommer du att öka spänsten.

Bra hoppövningar är:Häckhopp,plinthopp,stå längd,frekvensmångsteg.

Styrka:vristhopp med skivstång är utmärkt. Tunga knäböj...där man trycker ifrån på vägen upp är utmärkta...knäböj kan man variera och köra både med lite lättare vikt och tyngre vikt.

För mycket vadpress är inte alltid det bästa för att öka spänsten.

Sammanfattningsvis:främst vertikala hopp övningar tillsammans med explosiv styrka är bra.

sunkan
2005-02-20, 18:53
Nån snackade ju om Air Alert i en annan tråd, vet inte om det funkar men det kan ju vara värt å prova kanske.

Allan
2005-02-20, 18:57
Sök på "plyometrisk" så kommer du att hitta ett gäng intressanta trådar om spänst och explosivitet.

allan

bicep_wannabe
2005-02-21, 21:53
tackar så mycket.. :bow: bara att börja läsa nu ;)