handdator

Visa fullständig version : Kolhydratladdning för vasaloppet?

zam
2005-02-20, 12:31
Min svåger som ska åka vasaloppet frågade mig om jag visste hur en korrekt kolhydratladdning går till.

Enligt hans info ska han utesluta kolhydrater i 3 dagar för att sen fylla i nästföljande 3.

Jag har ingen aning så jag passar frågan vidare till er om hur han ska göra.

Eller om någon kan tipsa om nåt liknande forum med mer inriktning mot konditionsidrotter.

King Grub
2005-02-20, 12:51
Att tömma glykogendepåerna i flera dagar innan själva laddningen är den klassiska metoden, men den har visat sig ha stora nackdelar, i och med att lågt kolhydratintag i kombination med träning kan ge hypoglykemi, och långdistansträning under dessa förutsättning kan leda till muskeltrauma, någon som i stället kan försämra möjligheterna att lagra in glykogen utöver normalmängderna.

En bättre variant är:

Dag 1: Tömning (valfri)
Dag 2: blandad kost, moderat kolhydratintag, något neddragen träningsmängd
Dag 3: som dag 2
Dag 4: som dag 2
Dag 5: högkolhydratkost, minskad träning
Dag 6: högkolhydratkost, minskad träning eller vila
Dag 7: som dag 6
Dag 8: Tävling

Högkolhydratkosten bör innehålla 8-10 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt och dag.

JJ
2005-02-20, 13:44
Kostmässigt skulle jag göra som Grub skrev, med tillägget att äta saker han är van vid och inga konstiga påhitt han hört av någon gammal räv. Sen skulle jag vila helt i minst 5 dagar innan loppet.

zam
2005-02-20, 14:01
Ok,tack för svaren.Ska passa infon vidare.

Tyckte han sa att han skulle vila helt sista veckan eller så,det förändrar inte upplägget något?

Edit:Är det så lågt GI som möjligt på kolhydraterna vi pratar om?

z_bumbi
2005-02-20, 14:02
JJ: De flesta jag pratat med brukar vilja hålla igång på något sätt så att de inte stelnar till men det kanske bara är de jag har träffat som gör så?

Det är inte riktigt mitt område inom träningen..

JJ
2005-02-20, 14:07
JJ: De flesta jag pratat med brukar vilja hålla igång på något sätt så att de inte stelnar till men det kanske bara är de jag har träffat som gör så?

Det är inte riktigt mitt område inom träningen..

Jo, jag brukade promenera eller genomföra ett mycket lätt träningspass på t.ex. onsdagen. Så lätt att det nästan föll utanför kategorin träning ;)
Men det beror lite på vilken nivå man ligger på (hur fort man återhämtar sig), eliten softar ju knappast en vecka innan. Bara man inte försöker kompensera för utebliven träning sista veckan.

King Grub
2005-02-20, 14:23
Edit:Är det så lågt GI som möjligt på kolhydraterna vi pratar om?

Normal kost, näringsrika livsmedel. Lågglykemiska kolhydrater lagras också in som muskelglykogen, och här är det knappast något jakt på timmar det är mellan tömning och nästa tävling det är frågan om. Så lågt som möjligt finns heller inte någon anledning att gå, utan vanlig kolhydratrik mat: gröt, pasta, grovbröd, frukt, grönsaker, ris, korngryn, müsli, osv.

zam
2005-02-20, 14:36
Normal kost, näringsrika livsmedel. Lågglykemiska kolhydrater lagras också in som muskelglykogen, och här är det knappast något jakt på timmar det är mellan tömning och nästa tävling det är frågan om. Så lågt som möjligt finns heller inte någon anledning att gå, utan vanlig kolhydratrik mat: gröt, pasta, grovbröd, frukt, grönsaker, ris, korngryn, müsli, osv.

Ok,tack.