handdator

Visa fullständig version : Pannkakor verkligen så dåligt?

Scratch89
2005-02-19, 22:41
Nu efter min timmas cykling framför TVn så såg jag en plåt med kalla pannkakor. Jag "syndade", tog en halv och åt upp. Är det verkligen så dålig mat efter nåt slags träningspass? Det innehåller ju både snabba och hyfsat långsamma kolhydrater, och proteininnehållet är väl i skala 1:5 till kolhydraterna. Är det verkligen så farligt?
Och sen när man inte dietar, så kan man väl fylla dem med kycklingfilé eller köttfärs (kreps right?), det kan väl inte vara dåligt på nåt sätt?

Baan
2005-02-19, 22:51
GIt torde ligga nära 100 enligt paulun så inte alltför bra, förutom kanske käka någon gång efter träning, eller om man äter på för muskelmassa och bryr sig inte så mycket om vikten :)

å andra sidan går dte göra "dietary" panncakes som kanske är bättre, men angående receptet så har jag ingen aning :) såg bara på några amerikanska sidor att det fanns något sånt också

Scratch89
2005-02-19, 23:44
Paulun can suck my ass :thefinger

kroy
2005-02-19, 23:50
pannkakor torde väl vara hyffsat bra max ett par timmar efter träningen när man ska få i sig väldigt mycket kolisar, då gör gi't inte hela världen, förutom att det väl ska vara vanlig långsam gi på slutet av de 4a timmarna..

att det finns bättre alternativ är en annan grejj, men det finns fina nyttiga pannkakor i receptforumet :)

Jakobbus
2005-02-20, 04:34
GIt torde ligga nära 100 enligt paulun så inte alltför bra, förutom kanske käka någon gång efter träning, eller om man äter på för muskelmassa och bryr sig inte så mycket om vikten :)
Kan du utveckla det?
Tror du att man far samma forutsattningar for muskeltillvaxt och att det anda daliga ar att man samtidigt blir fet? *slap*

King Grub
2005-02-20, 06:52
Det är inte dålig återhämtningsmat, men knappast näringsrikt; vetemjölsbaserade anrättningar är sällan det.

Scratch89
2005-02-20, 11:21
Det är inte dålig återhämtningsmat, men knappast näringsrikt; vetemjölsbaserade anrättningar är sällan det.
Så även fast jag dietar är det inte "såå" dåligt ändå?
Jag menar, jag hade ju cyklat en timma, jag borde ju vara rätt så katabolt.

King Grub
2005-02-20, 11:50
När du går på diet med energiunderskott är det i och för sig än viktigare att se till att få i sig så mycket näring som möjligt från den energi mat stoppar i sig; man har mindre utrymme att äta näringsfattig mat om energiintaget är lågt.

Scratch89
2005-02-20, 22:03
När du går på diet med energiunderskott är det i och för sig än viktigare att se till att få i sig så mycket näring som möjligt från den energi mat stoppar i sig; man har mindre utrymme att äta näringsfattig mat om energiintaget är lågt.
Jag förstår helt vad du menar nu, men pannkakor är inte näringsFATTIG mat, eftersom det är många kcal i, right?

Matte_Maiden
2005-02-20, 22:07
Jag förstår helt vad du menar nu, men pannkakor är inte näringsFATTIG mat, eftersom det är många kcal i, right?

Jag tror att han syftar på mineraler, vitaminer och dylikt medan du syftar på energi/kcal. Am I right?

tp_88
2005-02-20, 22:12
Jag tror att han syftar på mineraler, vitaminer och dylikt medan du syftar på energi/kcal. Am I right?

Kanske även protte m.m!? :confused:

Scratch89
2005-02-20, 22:21
Matte_Maiden: Jo det är sant, men man ska vara petig med vad man säger. (Ok, jag kanske inte är bästa exemplet men :D) Näring är energi, mineraler och vitaminer ger ingen energi. punkt slut.

Tp: Sant, men direkt efter kardioträning behövs det inga större mängder.

tp_88
2005-02-20, 22:31
Det JAG tror Grub menade var: Att du på den mängden kcal du får i dig ( som inte är så mycket ) ska du få i dig nog med protte t.ex.
Äter du upp din "dagsranson" kcal med pannkakor kommer du inte få det. t.ex.

Du fattar nog.

Men Grub ska givetvis svara själv...

Max
2005-02-20, 22:40
Graneheim´s pannkakor som finns i receptforum har knappast dåligt näringsvärde. Ägg, mjölk, fullkornmjöl och havregryn är bra näringsrika livsmedel. Är II/GI:t högt?

Vill man ha ytterligare protein och smak tillsätter man kassler i småbitar eller små skinkbitar och steker med ala fläskpannkaka, smakar bra med lingonsylt.

Tolkia
2005-02-20, 22:51
... man ska vara petig med vad man säger. (Ok, jag kanske inte är bästa exemplet men :D) Näring är energi, mineraler och vitaminer ger ingen energi.
Ähm ... varför gör man då uppdelningen energigivande respektive icke energigivande näringsämnen?

AFanatic
2005-02-20, 23:21
Känner för att vara dryg: crêpes

King Grub
2005-02-21, 06:44

Näring är inte = energi. Det är mycket kalorier i socker också, men det för det inte med näringsrikt.

kampsporttjej
2005-02-21, 19:05
som tränande individ äter man oftast såpass mycket att man täcker sitt
näringsbehov, då tror jag inte att man får näringsbrist av att käka pancakes efter träningen. inte mer näringsbrist än att dricka maltodextrin/dextro ;)

MyungChul
2005-02-21, 20:26
du blir ju inte speciellt mätt på pannkakor, som om du ätit kyckling och ris t. ex..

King Grub
2005-02-21, 20:31
som tränande individ äter man oftast såpass mycket att man täcker sitt
näringsbehov, då tror jag inte att man får näringsbrist av att käka pancakes efter träningen. inte mer näringsbrist än att dricka maltodextrin/dextro ;)

Det var väl inte frågan om att ersätta efterträningdrycken med pannkakor? Men visst finns det 100 ggr värre saker än pannkakor.

Scratch89
2005-02-21, 21:09
Det var väl inte frågan om att ersätta efterträningdrycken med pannkakor? Men visst finns det 100 ggr värre saker än pannkakor.
Sant, frågan var ifall man kunde äta en halv pannkaka för att inte bli katabolt efter dietkardion ;)

Mac
2005-02-21, 21:49
vafan, en halv pannkaka är väl inget :confused:

Scratch89
2005-02-21, 21:50
om vi teoretiskt säger att en pannkaka väger 150-200 gram, blir det en hel del..

King Grub
2005-02-21, 21:50

Jo, om det är en ugnspannkaka. :D

Baan
2005-02-21, 22:10
Jo, om det är en ugnspannkaka. :D

en amerikansk ugnspannkaka har väl måtten 20x20x5 cm (längd,bredd,höjd) ?

eller något ;)

King Grub
2005-02-22, 06:27
Jag brukar göra ugnspannkaka i långpannan; resultatet väger väl ett par tre kilo. :eating: