handdator

Visa fullständig version : Anti kosttillskott?


Trytter
2005-02-19, 19:46
Hmm, det finns ju en hel del föreningar, hemsidor, tävlingar etc som förespråkar naturlig kroppsbyggning.
Anti steroid förespråkare mao.
Jag fick en tanke om det fanns något liknande fast anti kosttillskott också?
Alltså 100% naturlig byggning om man säger så?
Det finns ju individer som är anti-tillskott..
Någon som vet om det finns föreningar, hemsidor mm som förespråkar något sånt?

TPS
2005-02-19, 19:56
En heldel idrottsföreningar så som fotboll, hockey etc. är emot kosttillskott andvändning. Några exakta klubbar vet jag dock ej.

bubbe
2005-02-19, 19:57
"Svenska styrkelyftförbundet rekommenderar att ingen använder kosttillskott p.g.a. risken för misstagsdopning samt. att det inte finns något dokumenterat behov av kosttillskott. Vi rekommenderar därför i enlighet med RF, deras kostrekommendationer för elitidrottare."

King Grub
2005-02-19, 20:08
Hmm, det finns ju en hel del föreningar, hemsidor, tävlingar etc som förespråkar naturlig kroppsbyggning.
Anti steroid förespråkare mao.
Jag fick en tanke om det fanns något liknande fast anti kosttillskott också?
Alltså 100% naturlig byggning om man säger så?
Det finns ju individer som är anti-tillskott..
Någon som vet om det finns föreningar, hemsidor mm som förespråkar något sånt?

Den gängse uppfattningen inom den akademiska världen är att det inte är nödvändigt med tillskott, förutsatt att kosten sköts bra.

"At present there is no evidence to suggest that supplements are required for optimal muscle growth or strength gain."

Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):689-95. Protein requirements and supplementation in strength sports.

Baan
2005-02-19, 20:26
Den gängse uppfattningen inom den akademiska världen är att det inte är nödvändigt med tillskott, förutsatt att kosten sköts bra.

"At present there is no evidence to suggest that supplements are required for optimal muscle growth or strength gain."

Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):689-95. Protein requirements and supplementation in strength sports.

ooooh grym generalisering, men du har säkert rätt ändå. Blir nog ytterst svårt hitta någon på akademisk nivå som håller på med forksning relaterat till ämnet och starkt förespråkar kosttlilskott.

annars angående tävlingar så är det väl ganska svårt förbjuda kosttillskott, speciellt om vi snackar om vasslepulver och sånt, väldigt svårt att spåra :)
kolla folks andedräkt? "jaaaaa minsann här luktar det vasslevaniljpulver!"

Styx
2005-02-19, 20:58
Finns ju heller ingen anledning att förbjuda vasslepulver, dels för att det är naturliga proteiner som finns i annan föda också, och sen finns ingen bevisad större fördel av vassleprotein (teoretiskt borde det vara bra, och bevisad effekt under en tidsrymd på några timmar).

jwzrd
2005-02-19, 21:08
Alla extrema naturell-kroppsbyggningsnissar jag snackat med och stött på har alla haft ett extremt kosttillskottskonto. Fult av grejer med namn och innehåll jag aldrig ens hört talas om. Ironi. Det är antagligen lagligt, men knappast doping-fritt i någon fungerande betydelse av ordet och knappast naturligt heller.

Hoffa
2005-02-19, 22:07
Den gängse uppfattningen inom den akademiska världen är att det inte är nödvändigt med tillskott, förutsatt att kosten sköts bra.

"At present there is no evidence to suggest that supplements are required for optimal muscle growth or strength gain."

Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):689-95. Protein requirements and supplementation in strength sports.

Så vassle är inte mer optimalt än kycklingfilé i efterträningsdrinken?

Dom kanske inte ser vassle som ett kostilskott eftersom det finns naturligt i maten men inte samma koncentrerade form som i kostillskott?

King Grub
2005-02-19, 22:12
Så vassle är inte mer optimalt än kycklingfilé i efterträningsdrinken?

Jo.

De tre fyra timmarna är tillfället för plötsliga tillflöden av aminosyror, inte långsam höjning av aminosyrenivåerna i blodet.

Det närmaste timmarna efter träning är kritiska:

"whey protein ingestion promoted a greater increase in amino acid levels in the blood and a greater rate of protein storage during the first two hours after feeding compared to casein. However, the rate of protein storage returned to baseline within three to four hours after feeding."

Tre till sex timmar efter kaseinintag (eller annat långsamt protein) leder det till högre aminosyrekoncentrationer i blodet i jämförelse med vassle.

"Casein ingestion promoted a more modest but prolonged increase in amino
acid concentrations that were greater than the whey group during three to six hours after feeding."

Vassle, i synnerhet hydrolysat, stimulerar insulinutsöndring tillsammans med kolhydrat betydligt bättre än kasein, något som kan vara av värde för proteinbalansen.

"tissue amino acid uptake and possibly also post-exercise net
muscle protein balance were increased after the ingestion of this insulintropic
mixture."

Kasein stimulerar leucinbalans sämre än vassle: en klar nackdel efter träning:

"Peak leucine net balance over time was greater for WH (347 +/- 50 nmol.min(-1).100 mL(-1) leg) than CS (133 +/- 45 nmol.min(-1).100 mL(-1) leg), but peak phenylalanine balance was similar for CS and WH."

Just leucin är det avförande för det anabola gensvaret:

"Studies evaluating changes in protein synthesis after exercise consistently report post-exercise anabolic responses enhanced by food intake. Interestingly, recent work suggests that the anabolic response is associated with the signaling role of leucine."

Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81.

Manninen AH. Protein metabolism in exercising humans with special reference to protein supplementation. Dept of Physiology, University of Kuopio, Finland. 2002

Ivy J, Portman R (2004) Nutrient Timing: The Future of Sports Nutrition. North Bergen, NJ: Basic Health Publications.

Tipton KD, Wolfe RR. (2004). Protein and amino acids for athletes. J Sports Sci. 22:65-79.

Dom kanske inte ser vassle som ett kostilskott eftersom det finns naturligt i maten men inte samma koncentrerade form som i kostillskott?

Antagligen inte. Det är ju trots allt bara ett mjölkprotein.

Sverker
2005-02-20, 08:42
Alla extrema naturell-kroppsbyggningsnissar jag snackat med och stött på har alla haft ett extremt kosttillskottskonto. Fult av grejer med namn och innehåll jag aldrig ens hört talas om. Ironi. Det är antagligen lagligt, men knappast doping-fritt i någon fungerande betydelse av ordet och knappast naturligt heller.


Vasslehydrolysat, kreatin monohydrat, KCG, ALC, Inositol och jättenattljusolja.

Något konstigt eller tveksamt med det ?