handdator

Visa fullständig version : hur många upprepningar?


Johan86
2005-02-19, 18:56
det sägs ju att man ska köra tex 3*10 eller 3*15 av övningarna när man styrketränar.

då undrar jag vad händer om jag tex tränar biceps med hantlar eller kör bänkpress om jag kör kanske 4 eller 5*10 med varje övning?

sen undrar jag om man börjar först med tex hantlar och biceps sen tar man axlar sen rygg och sen går tillbaka till biceps.kan man göra så? eller ska man träna allt på en gång? alltså jag kör ordentligt med biceps först

hoppas ni förstod var jag menade

Slitzz
2005-02-19, 23:15
Tycker att 10-15 repetitioner låter lite mycket. Klarar du så många så kör du för lätt. Tung träning ger starka muskler och starka muskler = stora muskler.

Prova att köra på en vikt som du klarar nånstans mellan 4 och 8 reps. Sen hur många set du kör på varje övning är lite beroende på hur många övningar du tänkt köra på varje muskelgrupp. Du kan ju knappast köra 5set på varje övningar och sen köra 5 olika övningar. Det blir en helvetes massa set.

Jorgen
2005-02-19, 23:25
Hur länge har du tränat?
Och hur ser ditt nuvarande schema ut?

//Jörgen

aliquis
2005-02-19, 23:43
3x10 eller 3x15 är bara vad någon har ansett kunde passa att köra i just det schemat, vad som sedan är bäst generellt eller för just dig är ju svårt att veta. Bland annat är det ju rätt intressant om det bara är 1, 2 eller flera övningar, om man kör annar i samma pass, hur ofta man kör den muskelgruppen, hur man sköter vilan och kosten, hur snabbt ens egen kropp återhämtar sig, vilken kondition man själv är i, osv. Och eventuellt även vilken typ av muskelfibrer som är dominerande i dina muskler och vilka du vill stärka/öka.

Det som händer är väl att du använder musklerna lite till, om de sedan växer mer av det eller inte får du väl prova dig fram, om du tycker utförandet blir ok och du orkar med det också. En eventuell nackdel är väl att du blir tröttare och kanske behöver vila längre till nästa gång innan det känns som du vill köra den muskelgruppen igen (eller nästa pass för den delen).

Vad gäller ordningen så ta större muskelgrupper först, ben, rygg, axlar, armar, mage och sist korsryggen om du nu kör något speciellt för den.

Om du vill köra slut på en kroppsdel i taget eller inte är väl en smaksak, känns ju kanske lite slappt i den kroppsdelen om man skuttar omkring en massa hela tiden, å andra sidan kan man ju hålla ett högre tempo eftersom man kan "vila" lite medans man gör något annat. Tycker du kan nöja dig med att antingen köra en muskelgrupp i taget eller möjligtvis växla mellan två muskelgrupper där du tar den motsatta varannan gång (typ framsida-baksida lår, bröst-rygg, triceps-biceps, ..)


10-15 är väl bra när man börjar så man får in utförandet och inte fuskar till det/gör det asdåligt för att man håller på med en för tung vikt?

Kika "best of" i forumet, du får ändra hur gamla de olika inläggen är bara. Där har z_bumbi skrivit en tråd med diverse scheman du kan prova på beroende på hur ofta du vill träna.

Köttbullen
2005-02-20, 00:58
kör så du känner du fått lite träning...
dumt o säga man ska träna visst antal rep..
du lär dig med tiden vad som passar dig, dock kör de flesta runt 4-6rep.

Mikeman
2005-02-20, 06:03
Då du är nybörjare tycker jag att det låter ganska okej med 10-12 reps för att få in rörelsen och "känna" var det tar. När du känner dig familjär med övningarna kan du sänka antalet reps till 6-8.(eller vad du tycker känns bra)

Johan86
2005-02-20, 10:33
jag trodde att om man körde många så får man uthålliga och "riktiga" muskler.och att om man körde få så fick man upppumpade muskler fast man inte blev lika stark.så har jag hört iaf.obs inget jag vet bara hört

z_bumbi
2005-02-20, 10:39
jag trodde att om man körde många så får man uthålliga och "riktiga" muskler.och att om man körde få så fick man upppumpade muskler fast man inte blev lika stark.så har jag hört iaf.obs inget jag vet bara hört


Färre reps, styrka 1-5
Medel, volym 4-15
Många reps uthållighet. 15->

På ett ungefär men som grundläggande siffror för att planera din träning duger det.

Som nybörjare ska man dock inte vräka på med 1-10 utan hålla sig lite över den nivån ett tag och sen kan man börja sänka repetionsantalet.

Det är sen som vissa redan skrivit svårt att säga hur många "set" man ska köra på varje övning då det beror på hur länge man har tränat, vilka andra övningar man kör för samma kroppsdel samt även hur många övningar man kör totalt.

Johan86
2005-02-22, 18:04
är det ok att träna underarm,biceps,triceps i ett pass? kan man slänga in lite axlar där oxå?

hur länge ska man hålla på i ett pass som max?

z_bumbi
2005-02-22, 18:20
är det ok att träna underarm,biceps,triceps i ett pass? kan man slänga in lite axlar där oxå?

hur länge ska man hålla på i ett pass som max?

Det går inte att säga exakt vad som är okey utan att veta mer om dig och vad du tänker träna.

Maxtiden för ett pass går inte heller att säga utan att veta mer, för "vanlig" styrketräning är 1,5 h en rimlig tid när man inte tränat så länge.

Hur ser hela din träning ut?

aliquis
2005-02-22, 18:23
Personligen skulle jag ju skita i att bara köra ett pass armar och låta triceps ingå i bröst&axlar o biceps i rygg.. och underarmar där med (via mark, orka köra separat). Men jag är ju jag :)

Orka köra triceps o biceps i 1.5 timme :)

Vill du ändå ha in axlar i det kör axlar före triceps, annars kommer du inte orka med så mycket i axelträningen är jag rädd.

Johan86
2005-02-22, 18:32
jag testar mig fram än så länge.när jag kör hemma med hantalar så kör jag biceps,triceps (http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBTriExt.html)samt underarm (denna http://www.handgrippers.co.uk/images/standard2.jpg)

på gymmet kör jag bänkpress,underarm ( http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachioradialis/CBReverseCurl.html)sen även en annan latjo maskin där man drar i 2st snören så att armarna korsar varan så att säga.jag vet inte vad det heter.känns som värsta ammatören nu.såg inte denna övning/maskin i övningsbanken

Johan86
2005-02-25, 20:37
någon som kan kommentera detta?

Solle
2005-02-26, 02:01
Jag tycker du ska börja köra efter ett färdigt nybörjarschema istället! Ger mest om man har lite struktur i träningen från början. Sen när du börjar lära dig mer om styrketräning och vilka övningar du gillar, först då kan du börja göra ditt eget schema. Blir lätt mycket biceps och lite ben annars.

Johan86
2005-02-26, 18:29
anledningen till att jag inte kör ben är att jag har tillräckliga benmuskler.och jag lägger hellre tid och energi på överkroppen

Allan
2005-02-26, 18:31
anledningen till att jag inte kör ben är att jag har tillräckliga benmuskler.och jag lägger hellre tid och energi på överkroppen

Nu råkar det vara så att det tror jag inte på. Mina ben syns på min avatar och de duger INTE. Och tränar du inte hela kroppen kommer det inte att hända nåt med överkroppen heller.

allan

Allan
2005-02-26, 18:33
Jag tycker du ska börja köra efter ett färdigt nybörjarschema istället! Ger mest om man har lite struktur i träningen från början. Sen när du börjar lära dig mer om styrketräning och vilka övningar du gillar, först då kan du börja göra ditt eget schema. Blir lätt mycket biceps och lite ben annars.

Exakt så. Om jag kudne begripa varför alla nybörjare ska göra samma misstag om och om och om igen. Min generation har redan gjort alla fel - varför ska åttiotalisterna göra om dem?

allan

HenrY
2005-02-26, 18:38
anledningen till att jag inte kör ben är att jag har tillräckliga benmuskler.och jag lägger hellre tid och energi på överkroppen

äääääsch, skitsnack!:D Som Allan sa, det kommer ta mycket längre tid att bygga överkorpp om du inte kör ben! Det finns ju heller inget snyggare än ett par riktigt vältränade ben med lågt BF! :naughty: Shorts på det sen, som precis slutar ovanför droppsen, så i varje steg man tar så ser man hur droppsen spänner sej...ooo fy fan!:D

Johan86
2005-02-26, 18:40
känns liksom inte ett dugg moviverande att träna benen.benen är ju inget man visar upp förrutom i duschen då:)

hur påverkar ben styrkan musklerna i överkroppen?

HenrY
2005-02-26, 18:42
känns liksom inte ett dugg moviverande att träna benen.benen är ju inget man visar upp förrutom i duschen då:)

hur påverkar ben styrkan musklerna i överkroppen?

Vet inte, vänta på någon mer kunnig persons svar. men jag kan inte tänka mej att t.ex. benböj skulle verka negativt på överkroppens styrka! Såvida att du inte kör överkropp direkt efter några stenhårda set benböj!

Edit: benen visar du ju upp överallt, jeansen sitter ju mycket snyggare oså med. Man ska ha grova ben, så är dey bara!!

Fatalist
2005-02-26, 23:07
Tränar du stora muskelgrupper som ben så kommer du producera mycket mer tillväxthormon som i sin tur gynnar även överkroppens tillväxt

Solle
2005-02-26, 23:11
Speciellt om du kör tunga övningar som knäböj, som aktiverar i stort sett hela kroppen.

aliquis
2005-02-27, 00:08
Exakt, hur skall du någonsin kunna gå runt i mjukisoutfitten om du inte har ben som passar?

Sve
2005-02-27, 01:22
ja varför ska man träna ben. dom syns ju aldrig ändå. ingen frågar heller vad man tar i knäböj, det är bänkpress som gäller.

JailBait
2005-02-27, 12:22
Därför att det ser fult ut om man kommer med en vältränad överkropp som bärs upp av två spaghettis. Lite biffig separation i benen är skitsnyggt! Se kroppen som en helhet.

widdowmaker
2005-02-27, 16:20
Basövningar skulle jag vilja säga ger bäst resultat i nästan alla faktorer förutom möjligtvis rehab m.m. Som du säkert redan vet så är basövningar bara o helglömma ifall man inte tränar hela kroppen. Jag har även läst nånstans att knäböj är den övningen som verkligen ökar testo produktionen i kroppen, men ja hittar inte tråden i forumet längre :(

Men som sagt, benen är kroppens allra störa muskelgrupp och jag tycker du ska köra stenhårt med att träna fram&basida lår, och vader och du kommer troligen få ganska snabba resultat. Det är ju inte riktigt så att en nybörjare tränar ryggen för att bli grov - utan för att kunna stabilisera vikter under vissa belastande övningar.

Johan86
2005-02-28, 14:35
ok är det knäböj som gäller alltså.är det 3*5-10 reps som gäller där oxå?

hur långt ner ska man gå när man kör benpress? 90 grader?

Ormen
2005-02-28, 22:38
ok är det knäböj som gäller alltså.är det 3*5-10 reps som gäller där oxå?

hur långt ner ska man gå när man kör benpress? 90 grader?
All the way baby:
Full squat (http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBFullSquat.html) *flex*

Johan86
2005-02-28, 22:42
ok vilken tycker ni att man ska köra?.http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBFullSquat.html eller http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/SLHackSquat.html

Solle
2005-02-28, 23:35
Kör båda! Böjen först.

Johan86
2005-02-28, 23:36
ok har det stor betydelse hur långt ner man går?

Solle
2005-02-28, 23:38
Under 90 graders vinkel i knät bör du gå iaf.

Johan86
2005-03-07, 15:25
jag har börjar köra enligt ett nybörjarschema nu.men jag undrar om jag kanske kör nybörjarprogrammet 2 dagar i veckan och så kör jag 1 dag med bara biceps och underarm.funkar det att göra så?

30cm
2005-03-07, 15:59
Proportionerna musklerna emellan kan bli tokiga om du favoriserar en muskelgrupp för mycket. Det är varken hälsosamt eller snyggt.

Johan86
2005-03-07, 18:34
om man kör nybörjarschemet så är ju den enda gången man tränar biceps är ju när man kör rodd

30cm
2005-03-07, 19:32
Om inte passen i det scemat är väldigt långa skulle jag nog hellre lägga in ett par set bicepcurls där.

Jorgen
2005-03-07, 20:20
Hur länge har du tränat?

För en ren nybörjare så är det ingen större mening att köra biceps separat.
Finns triceps med i ditt nybörjarschema?

//Jörgen

Fatalist
2005-03-07, 20:23
ja varför ska man träna ben. dom syns ju aldrig ändå. ingen frågar heller vad man tar i knäböj, det är bänkpress som gäller.

Du skojar va? *slap*

Iofs så stämmer det med bänken när man är ute och träffar folk på discon

Nog med OT *innocent*

RobbeliRobban
2005-03-07, 20:31
det sägs ju att man ska köra tex 3*10 eller 3*15 av övningarna när man styrketränar.



Det sägs mycket. Tekniken blir sämre när man reppar så högt, lätt att man lägger av pga mjölksyra/pump/kondition/tristess för tidigt i seten när vikterna är såpass lätta att man kan klämma femton reps.

Mitt tips är att ignorera "den vanliga" -läran om att bana in med högreps. I mitt oproffsiga tycke, är det bättre att köra fler set, tyngre vikter, och drastiskt färre reps (Det är troligtvis så du kommer att göra sedan, så varför inte göra rätt på en gång?) ett bra riktmärke till en början är att köra femmor på en vikt du kan pressa c:a 7-8reps på, efter några set får du slita mer för att göra fulla femmor.

Så istället för 3*10 el 3*15 tänk i andra variabler som tex. 5*5, 5*3.

Johan86
2005-03-08, 08:07
Hur länge har du tränat?

För en ren nybörjare så är det ingen större mening att köra biceps separat.
Finns triceps med i ditt nybörjarschema?

//Jörgen

jag har väl tränat lite över 2 månader men det är först på senaste veckan som jag har fått lite struktur i träningen med ett nybörjarschema

Johan86
2005-03-08, 18:15
jag har skissat lite lätt på mitt schema nått sånt här.men ska dela upp det så jag tar biceps,underarm samt axlar på en dag

3*10 bänkpress smith
3*10 hantelrodd
3*10 lastdrag till bröstet
3*10 knäböj
3*10 hacksquat
3*15 situps
3*10 french press med hantel
3*10 hantellyft åt sidan
3*10 hantelcurl
3*10 hammercurl
3*max grippers

Johan86
2005-03-09, 20:37
vad tycker ni om mitt nybörjarschema?

Jorgen
2005-03-09, 20:58
vad tycker ni om mitt nybörjarschema?
För många övningar och för många set.
Inte köra bänk i Smith, inga hammercurl, inga grippers.

Varför inte ta ett av dom färdiga som z_bumbi har gjort? Dom finns i best of....

//Jörgen

Johan86
2005-03-09, 21:00
För många övningar och för många set.
Inte köra bänk i Smith, inga hammercurl, inga grippers.

Varför inte ta ett av dom färdiga som z_bumbi har gjort? Dom finns i best of....

//Jörgen


tyckte att det var för lite biceps och underarm i det schemat.får man fråga varför jag inte ska köra bänk i smith då är jag själv

Solle
2005-03-09, 21:18
tyckte att det var för lite biceps och underarm i det schemat.får man fråga varför jag inte ska köra bänk i smith då är jag själv
Sluta vara så bicepskåt och ta till dej det vi skriver istället!

Och kör efter z_bumbis schema :)

Edit : Skriver som en kratta.

Johan86
2005-03-09, 21:25
Sluta vara så bicepskåt och ta till dej det vi skriver istället!

Och kör efter z_bumbis schema :)

Edit : Skriver som en kratta.


jag tar tacksamt i mot tips.men undrar varför jag inte kan köra bänkpress i smith?