handdator

Visa fullständig version : Byggning som specialidrott


Inzza
2005-02-19, 17:49
Under sin gymnasietid så inser nog dom flesta att det finns NÅGOT ämne som man bara inte tål, att då inte kunna strunta i detta ämnet för att man inte får ihop sina 2500 poäng är ju bara ruttet.. alla dessa som fortsatt med sin idrott upp till nu väljer oftast specialidrott, vilket genererar 250 - 400 poäng. dvs 4-8a kurser.

Bodybuilding borde väl vara en idrott ? det har ju regler osv. Finns det ingen bbklubb som man kan joina och på så sätt få mer betalt för sina 6 timmar på gymmet varje vecka? :)

hade vart så skoj ;)

Fatalist
2005-02-19, 17:57
Skillndaden mellan idrott/sport?


Ja det skulle vara väldigt trevligt.. Konstigt faktikst att folk som gör mer meningslösa grejer t ex fotboll ska få göra det på skoltid men inte vi BB's *screwy*

Jorgen
2005-02-19, 18:17
Eftersom bodybuilding inte är en sport enligt RF så lär det bli svårt.

//Jörgen

Matte_Maiden
2005-02-19, 18:26
Eftersom bodybuilding inte är en sport enligt RF så lär det bli svårt.

//Jörgen

Styrkelyft borde då vara okej?

Niclaaas
2005-02-19, 18:27
jag hade fått det i gymnasiet om jag hade gått med i en atletklubb och skaffat handledare där. tyvärr fanns det ingen *cry*. vet folk på andra orter som haft bodybuilding som specialidrott så visst går det. beror nog iofs mycket på din lärare så det är väl bara att fråga om det går och hur du går tillväga isåfall

om du är intresserad måste det ju annars gå att gå med i en OL eller SL klubb och ha det som spec.idrott

Allan
2005-02-19, 18:30
Byggning är inte med i RF. SL är inte heller med, fullt ut. Enligt skolverket ligger dessa idrotter utanför det som skolan ska stimulera (det finns fler).

allan

z_bumbi
2005-02-19, 18:34
SL är inte heller med, fullt ut.allan

:confused:

Vad är det som gör att de inte är med fullt ut?

Niclaaas
2005-02-19, 18:34
Byggning är inte med i RF. SL är inte heller med, fullt ut. Enligt skolverket ligger dessa idrotter utanför det som skolan ska stimulera (det finns fler).

allan

fast man kan som sagt ändå få det som specialidrott. beror nog mest på läraren

Inzza
2005-02-19, 19:16
Är idrott och sport samma sak? :) jag menar på idrottstimmarna så springer vi ju runt o leker lekar. då borde jag egentligen kunna ha lekar som specialidrott..

någon som vet någon atletklubb i göteborgsområdet?

Baan
2005-02-19, 19:19
Är idrott och sport samma sak? :) jag menar på idrottstimmarna så springer vi ju runt o leker lekar. då borde jag egentligen kunna ha lekar som specialidrott..

någon som vet någon atletklubb i göteborgsområdet?

finns nog flera, dock kommer jag inte på någon nu (har inte vart på någon själv)

det är kanske möjligt att få BB eller SL som "specialidrott", dock kan det säkerligen bero på läraren, tycker du ska höra dig för innan du väljer specialidrott i skolan :) En polare hade ju golf som specialidrott, å golf räknas ju som en variant av fiske; dvs tidsfördriv (skoja ba)

Griip
2005-02-19, 19:23
Jag "läser" specialidrott på mitt gym. Se till så att gymmet är med i riksidrottsförbundet bara eller är ansluten till någon förening som är det.

Mccartney
2005-02-19, 19:35
Hur många timmar får man plockar bort om man har specialidrott idag?

Har själv gått på idrottsgymnasium och det är nog något av det bästa jag gjort.

Baan
2005-02-19, 19:35
du får ha det individuella valet har jag för mig om jkag kommer ihåg namnet rätt, blir väl fyra timmar per vecka? eller något sånt

Niclaaas
2005-02-19, 19:39
är inte helt hundra men tror att specialidrott är 300p och sträcker sig över 2 år

250-400p skrev inzza i sitt första inlägg men jag har för mig att alla som hade det i min skola hade 300p

kan ha fel, fick det ju som sagt inte :furious:

Köttbullen
2005-02-20, 00:50
måste vara med i en klubb samt tränare som kan betyg sätta en.
dock är detta inte så svårt att verkställa.

Speciall idrott är 300p, om man fullföljer kursen.
6 Terminer.

Mccartney
2005-02-20, 02:17
Jag gick i tre år och vad jag vet så är dem riktiga idrottsgymnasierna 3år...sen vad jag inte vad det är med en individuella.

Griip
2005-02-20, 02:38
måste vara med i en klubb samt tränare som kan betyg sätta en.
dock är detta inte så svårt att verkställa.

Speciall idrott är 300p, om man fullföljer kursen.
6 Terminer.

2 olika kurser, a och b, 200 för a och 100 för b. 4 terminer :)

Mccartney
2005-02-20, 02:43
Villken idrott är din specialidrott?Griip?

Hur skall man bedmör byggning om man har det som specialidrott?

Fors
2005-02-20, 02:59
Villken idrott är din specialidrott?Griip?

Hur skall man bedmör byggning om man har det som specialidrott?

Hur bedömer man innebandy?

Specialidrott är en värdelös kurs, där betyget baseras på tränarens ord. En tränare som inte har en aning om hur man bedömer elever och absolut inte behöver vara objektiv.

Har massa kompisar som specialidrottar simning och får schyssta betyg eftersom de är nära vänner till tränaren.

Mccartney
2005-02-20, 04:51
En anningen svårt att bedöma lagsporter ....kanske genom tester och det man ser på träning och matcher.

Loke
2005-02-20, 09:32
Jag tycker det är sjukt att man kan få så mycket poäng för en kurs som mest bygger på att springa runt och leka. Samtidigt får man bara 100 poäng på varje språkkurs, som är mycket svårare. Ett poäng för varje timme är ett dumt system.

z_bumbi
2005-02-20, 09:47
Jag tycker det är sjukt att man kan få så mycket poäng för en kurs som mest bygger på att springa runt och leka. Samtidigt får man bara 100 poäng på varje språkkurs, som är mycket svårare. Ett poäng för varje timme är ett dumt system.

Bättre att införa idrott C/D/E (Det finns väl bara a och b i dagsläget?) men å andra sidan kan man även poäng för blomsterdekorationen och hemkunskap (på mellanstadienivå) så skillnaden blir inte så stor.

Inzza
2005-02-20, 12:24
Villken idrott är din specialidrott?Griip?

Hur skall man bedmör byggning om man har det som specialidrott?

50% av dom i min klass som gjorde specialidrottsprovet om kost, svarade att kolhydrater i för stort intag lagras som cellulosa...

så varför inte bedrömma byggning som dom andra "sporterna" , genom teoridel. sedan en praktiskdel där man skall visa kunnande osv...

elBjurro
2005-02-20, 13:00
Är idrott och sport samma sak? :) jag menar på idrottstimmarna så springer vi ju runt o leker lekar. då borde jag egentligen kunna ha lekar som specialidrott..

någon som vet någon atletklubb i göteborgsområdet?

enligt susning.nu

idrott = http://www.susning.nu/Idrott
sport = http://www.susning.nu/Sport
BB = http://www.susning.nu/Bodybuilding

//Henke.

Inzza
2005-02-20, 13:07
enligt susning.nu

idrott = http://www.susning.nu/Idrott
sport = http://www.susning.nu/Sport
BB = http://www.susning.nu/Bodybuilding

//Henke.


Enligt den defenitionen så borde det vara okey med andra ord. bara man hittar någon klubb... thx

Baan
2005-02-20, 13:18
Hur bedömer man innebandy?

Specialidrott är en värdelös kurs, där betyget baseras på tränarens ord. En tränare som inte har en aning om hur man bedömer elever och absolut inte behöver vara objektiv.

Har massa kompisar som specialidrottar simning och får schyssta betyg eftersom de är nära vänner till tränaren.

det är absolut ingen nackdel. För någon som går säg natur/samhäll och kanske inte behöver läsa några andra kurser än dom obligatoriska, så brukar dte oftast betyda att man väljer en "kul" kurs istället och läser något som är intressant men förmoidligen knappast nödvändigt eller nyttigt, därmed är det inte fel få mvg där för att fixa medel lite :) Känns ju också ganska dumt om man väljer en kurs som är i princip helt oviktig för ens framtida studier, få taskigt betyg, som leder till sänkt medel.. det är knappast önskvärt.

Går man däremot något program som kanske saknar matte (t ex) fast man behöver det för framtida studier är ju IV en rätt nyttig grej..

Jorgen
2005-02-20, 13:23
enligt susning.nu
BB = http://www.susning.nu/Bodybuilding
//Henke.
Kända bodybuilders är
Anders Graneheim
Leif Renling
Arnold Schwarzenegger

Leif "Powerbear" Renling är i gott sällskap ser jag. :)

//Jörgen

z_bumbi
2005-02-20, 13:38
Leif Renling
//Jörgen

:hbang:

ugly_kid
2005-02-20, 14:26
när jag gick i skolan var man tvungen att tävla och ha bra meriter i sin idrott för att kunna välja det, trodde det var så på alla skolor men det är det kanske inte.

Mccartney
2005-02-20, 18:35
Jag hade uttagning till mitt idrottsgymnasie.....och man skulle vara bland dem 5 bästa i sin gren i sverige.

Idag är det lite lättare det ekonomiska stödet till idrottsgymnasierna har vuxit betydligt.

aliquis
2005-02-20, 19:38
Varför skall inte skolan stimulera styrkelyft/bb men en massa andra skitsporter då?

z_bumbi
2005-02-20, 19:45
Varför skall inte skolan stimulera styrkelyft/bb men en massa andra skitsporter då?

Styrkelyft är inga problem vad jag vet
Byggning är inte med i RF, byggning är inte en accepterad sport och sen är det svårt att hitta en handledare för byggningen, man har ju inga tränare som man har i andra sporter (Även om det behövs.)

Inzza
2005-02-20, 20:52
Styrkelyft är inga problem vad jag vet
Byggning är inte med i RF, byggning är inte en accepterad sport och sen är det svårt att hitta en handledare för byggningen, man har ju inga tränare som man har i andra sporter (Även om det behövs.)

Finns säkert någon bodybuilder som skulle känna sig "smickrad" av att en kille vill ha honom som tränare :P så det skall väl inte vara så JÄÄTTESVÅRT att lösa. strykelyft funkar väl oxå... dock så är det byggning jag vill hålla på med så....

z_bumbi
2005-02-20, 21:26
Finns säkert någon bodybuilder som skulle känna sig "smickrad" av att en kille vill ha honom som tränare :P så det skall väl inte vara så JÄÄTTESVÅRT att lösa. strykelyft funkar väl oxå... dock så är det byggning jag vill hålla på med så....

Det ska vara en person som är villig att ta det ansvaret det innebär också, det är lätt att ta på sig det men sen när du vill ha påskrifter mm till skolan är det kanske inte lika säkert att allt funkar.
Skolan ska ju också godkänna handledaren och det är betydlgt lättare att kommma med "han är tränare för juniorlaget i styrkelyft" än "han tränar på gymet".
Jag vet folk som haft byggnning som specialidrott så det är inte omöjligt och det är bara att försöka.

Rent träningsmässigt skulle jag personligen välja en styrkelyftstränare för de är bättre på tre av basövningarna än 99,999% av alla byggare och det skadar inte i längden att få rätt teknik om man tänker lyfta tyngre vikter ett tag.

Inzza
2005-02-20, 22:14
Det ska vara en person som är villig att ta det ansvaret det innebär också, det är lätt att ta på sig det men sen när du vill ha påskrifter mm till skolan är det kanske inte lika säkert att allt funkar.
Skolan ska ju också godkänna handledaren och det är betydlgt lättare att kommma med "han är tränare för juniorlaget i styrkelyft" än "han tränar på gymet".
Jag vet folk som haft byggnning som specialidrott så det är inte omöjligt och det är bara att försöka.

Rent träningsmässigt skulle jag personligen välja en styrkelyftstränare för de är bättre på tre av basövningarna än 99,999% av alla byggare och det skadar inte i längden att få rätt teknik om man tänker lyfta tyngre vikter ett tag.

En instruktör på mitt gym borde dom väl godkäna som handledare?

Men vissst kan jag köra stykelyft oxå. bänk som bänk lixom...

manko
2005-02-21, 12:17
Bättre att införa idrott C/D/E (Det finns väl bara a och b i dagsläget?) men å andra sidan kan man även poäng för blomsterdekorationen och hemkunskap (på mellanstadienivå) så skillnaden blir inte så stor.

på den skolan jag går i har vi Idrott C och D

z_bumbi
2005-02-21, 12:19
på den skolan jag går i har vi Idrott C och D

Låter kul. Är det mycket mer teori?

manko
2005-02-21, 12:21
I D måste vi styra lektionerna typ mera själva. Sedan måste vi skriva ett projekt arbete om något inom idrott. Inte typ bara Fotboll, lite mera ingående på skador eller någoting.

Inzza
2005-02-21, 12:48
I D måste vi styra lektionerna typ mera själva. Sedan måste vi skriva ett projekt arbete om något inom idrott. Inte typ bara Fotboll, lite mera ingående på skador eller någoting.

Det där gör i Idrott och hälsa A...... :D

Mccartney
2005-02-21, 14:47
tränarna skall väl har genomgått GIH och vara specialidrottslärare...jag tror inte en gyminstruktör har den utbildningen.

Niclaaas
2005-02-21, 15:07
tränarna skall väl har genomgått GIH och vara specialidrottslärare

nej

Mccartney
2005-02-21, 17:39
Ok...Nicklaas ...då är det nog verkligen skillnader på kvaliten inom "utbildningen" specialidrott.

Niclaaas
2005-02-21, 17:44
Ok...Nicklaas ...då är det nog verkligen skillnader på kvaliten inom "utbildningen" specialidrott.

absolut :)
på mitt gymnasie var det rena skämtet

z_bumbi
2005-02-21, 18:49
Ok...Nicklaas ...då är det nog verkligen skillnader på kvaliten inom "utbildningen" specialidrott.

Hur många kvalicerade tränare är det som har den bakgrunden? Ingen på gymet där jag tränar är idrottslärare vad jag vet..

Det är även stor skillnad på idrottsgymnasium och att ha idrott som specialidrott även om idrottsgymnasium självklart inte heller kräver att tränarna ska vara idrottslärare.

MyungChul
2005-02-21, 19:58
Idrott = fysisk aktivitet, ofta tävling.
Sport = icke fysiskt krävande, men fortfarande tävling.

det är min uppfattning ..

Kalleh
2005-02-22, 16:00
Jag har vänner som haft både styrkelyft och tyngdlyftning som specialidrott. Det enda problemet är att du ju, som nämnts tidigare, måste ha en tränare.

Elajt
2005-02-23, 01:00
Tänkte bara säga att det är 100% omöjligt för mig att få bb som Special idrott.

jag går på JohnBauer gymnasiet i borås, finns även andra johnbauer gymnasier runt om i sverige, (huvudkontoret ligger i jönköping)

De högsta hönsen i Jönköping har beslutat att man inte kan ha bb som special idrott, och "där med basta"