handdator

Visa fullständig version : Glömde ställa in maten i kylskåpet


Bamse
2005-02-19, 17:46
Lagade mat igår kväll, lammfärsbullar och fullkornsris. Det som blev över hamnade i en matlåda.... men jag glömde visst att ställa in lådan i kylskåpet innan jag lade mig *screwy*

Min fråga är följaktigen - kan jag äta det trots att det stått i rumstemperatur under natten? Eller är det ohälsosamt....

Styx
2005-02-19, 20:59
Lukta på det.

Cilia
2005-02-19, 22:10
det har hänt mig tusen gånger och mig veterligen är jag fortfarande vid liv och har inte drabbats av någon magåkomma de senaste åren heller.

Mat klarar mer än vad man tror.
Som gammal seglare utan kylskåp på båten har jag även ätit mat som har varit med om både det ena och det andra och smakar hur bra som helst.

Droog
2005-02-21, 13:39
Mat som stått framme en dag eller över natten är absolut inga problem.

Niclaaas
2005-02-21, 15:03
är inte helt säker på hur lång tid det tar för toxiner att bildas men låter som att det kan vara risk för:



Staphylococcus aureus

Var finns dessa bakterier?
förekommer ofta hos både människor och varmblodiga djur. man räknar med att 40-50% av befolkningen bär på dessa bakterier på huden (nagelband) och i näsan. detta innebär att det alltid är en stor sannolikhet att livsmedel kontaminerats vid hantering

om livsmedlet sedan förvarats för länge vid olämplig temperatur, över kylskåpskallt kan bakterien tillväxa och bilda toxin

inkubationstiden för stafylokockförgiftning är vanligen bara någon eller några timmar, då ett häftigt illamående med kraftiga kräkningar inträder, oftast följt av diarré.

undvikes genom god handhygien och kylförvaring

Mycket vanlig livsmedelsförgiftning

-Ur "grundläggande mikrobiologi" :)

Sverker
2005-02-21, 15:23
Får jag fylla på Niclaaas ?

Staphylococcus aureus är inga roliga grabbar. De smittar från mäniska ned i maten och vidare till nästa mäniska.

Till våran fördel står att Staphylococcus aureus inte tål upphettning och vanlig tillagning dödar dem.
Vi får hoppas att lammfärsbullarna var genomstekta när de lämnade pannan.

Risken ligger mer i riset :( Aeroba, värmetåliga bakterier som Baccilus cereus överlever kokningen och det fluffiga riset med stor yta mot luften är mums-mums för dem. Den långsamma avsvalningen är som en resa till Kannarieöarna för dem.

Sverker
2005-02-21, 15:24
Mat som stått framme en dag eller över natten är absolut inga problem.

Rysk roulette :D , den 6:e gången smäller det.

Niclaaas
2005-02-21, 16:15
Får jag fylla på Niclaaas ?

Staphylococcus aureus är inga roliga grabbar. De smittar från mäniska ned i maten och vidare till nästa mäniska.

Till våran fördel står att Staphylococcus aureus inte tål upphettning och vanlig tillagning dödar dem.
Vi får hoppas att lammfärsbullarna var genomstekta när de lämnade pannan.

Risken ligger mer i riset :( Aeroba, värmetåliga bakterier som Baccilus cereus överlever kokningen och det fluffiga riset med stor yta mot luften är mums-mums för dem. Den långsamma avsvalningen är som en resa till Kannarieöarna för dem.

självklart får du fylla på :)
toxinet Stafylokockerna bildar är ju väldigt värmetåligt och man måste koka maten i hög temperatur i flera timmar för att bli av med det. jag tror att bamses mat antagligen är OK men om det har hunnit bildas toxiner så hjälper inte tillagningen. risken att det ska hinna bildas toxiner innan tillagningen är väl liten. men maten kan ju faktiskt smittats efter också och då borde det finnas risk. det är ju som sagt väldigt vanligt att bli sjuk av Stafylokocker.

rätta gärna om du tycker att jag har fel! jag blir bara glad om jag lär mig mer

Bamse
2005-02-21, 16:56
Haha, jag lever fortfarande och har inte haft rännskita, så det gick visst bra!! :D

Måste berott på att lammfärsbullarna var omgärdade av en sådan välgörande och välsmakande hemmagjord tomatsås :naughty:

Metal_boy_
2005-02-21, 17:16
ser gott ut :thumbup:

swarre
2005-02-21, 18:47
Haha, jag lever fortfarande och har inte haft rännskita, så det gick visst bra!! :D

Måste berott på att lammfärsbullarna var omgärdade av en sådan välgörande och välsmakande hemmagjord tomatsås :naughty:


Nu måste jag ju gå och äta igen... :eating:

MyungChul
2005-02-21, 20:34
jag skulle då inte äta de, som det är iallafall.. bara du värmer det så dör iallafall några bakterier