handdator

Visa fullständig version : Toppenrecept på hemmagjorda bars!


Chandler
2005-02-19, 14:52
Trodde du att det inte går att göra goda, nyttiga bars enkelt? Fel!


Receptet heter någonting i stil med "Bigfellas hemgjorda proteinbars" och är från början från någon amerikansk sida, men jag hittade det på ett finskt forum och har i min tur modifierat det lite till.. :)

Du behöver:

Jordnötssmör
Honung
Vassle
Havregryn

Det är bara att experimentera sig fram, men här är min smet.

Blanda 160g jordnötssmör och 135g honung och värm smeten en stund i micro. Blanda sedan ner havregrynen (75g) och vassle (125g). Ner du arbetat fram en jämn smet, bred ut den på bakpapper och ställ in i kylen i en timme. Skär sedan upp och njut!

Innehåll i en 50g's bar:

kcal prot fett kolhyd
215 14,5g 9g 19g
(27%) (38%) (35%)

Nyttig bar, som jag tycker står sig bra mot "riktiga". Proteinrik, bra fettkvalitet, relativt långsamma kolhydrater och synnerligen rik på antioxidanter!

Och den är billig också, ca 35c/st (ca 3,5kr.)


Nästa experiment blir att kasta i lite kakao!

Halldin
2005-02-19, 15:13
Hmm, kanske skulle vart kasein istället?

Chandler
2005-02-19, 15:17
Hmm, kanske skulle vart kasein istället?

Tja, långsammare, men dyrare & svårare att få tag på. Men det fungerar säkert ypperligt! Kan ju tillägga att jag använt mig av icke-smaksatt vassle och att något trevligt smaksatt säkert gör det ännu godare.

db
2005-02-19, 16:39
måste provas.. antar de ska vara "fast" honung?

Megatuttarna
2005-02-19, 16:58
Vafan är väl knappast långsamma kolhydrater eller räknar man med att fettet ska sänka GI:t?

Baan
2005-02-19, 20:52
håller med megalainen, det känns inte som GI:t kommer bli jättelågt, kanske inte högt heller men lågt ne... sen en högre GI och en del fett, inget jag fastnat för även om jag inte deffar.

Men visst tokbulkar man och bara vill få i sig energi så kan den nog fuinka

Chandler
2005-02-20, 12:50
måste provas.. antar de ska vara "fast" honung?

Det använder jag iaf.

Chandler
2005-02-20, 12:50
Vafan är väl knappast långsamma kolhydrater eller räknar man med att fettet ska sänka GI:t?

Det är lite det jag räknar med, ja. Superlångsamma blir de knappast, men det duger nog.

Chandler
2005-02-20, 12:53
håller med megalainen, det känns inte som GI:t kommer bli jättelågt, kanske inte högt heller men lågt ne... sen en högre GI och en del fett, inget jag fastnat för även om jag inte deffar.

Men visst tokbulkar man och bara vill få i sig energi så kan den nog fuinka

Fettet är iaf av prima kvalitet och gi:t lär inte precis bli skyhögt. Tycker inte att det är något för tokbulk, men å andra sidan har jag knappast för avsikt av leva på dem heller. ;)

db
2005-02-21, 06:48
Ser kanske inte ut som nån deffmat kanske men vadå, 50gr bar ger 19gr kolisar tror inte erat blodsocker springer i taket. Har inte hunnit prova än föresten..

påven
2005-02-21, 13:41
lämna in dom till ett lab o betala för ett test så får du veta GI på dom :thumbup:

mmartin
2005-02-24, 00:40
ok står de "jämnt" innehållsmässigt mot tex fairings bars? lite nyfiken bara..

hmm ja lite kakao och sedan smaksatt vassle med choklad men endast 75% av det du skrev och resterande 25% med sloow protein..
Blanda i lite hackade hasselnötter, cashewnötter, jordnötter kanske? :confused:

hmm kanske prövar!

mvh

alyosha
2005-02-24, 10:44
Testade nu... Fast jag ändrade proportionerna lite, ville ha 30P/40K/30F...
Det blev nog lite för mycket pulver, och för lite "fast ämne" i den här. Behöver nog mer honung för att hålla bättre. Får se hur den ser ut sen när jag tagit ut den ur kylen.

Honung 160,0
Star nutrition Whey-80 140,0
Jordnötssmör 100,0
Fiberhavregryn ångprep 100,0
Kakaopulver fett 20-22 % 20,0

Näringsvärde per 100g: 493 kcal

Hades
2005-02-26, 15:21
Apropå GI:t så beror det nog på vad honungens sammansättning är. Om honugen består av stor del fruktos så bör ju GI bli väldigt lågt. Så vitt jag vet kan man inte riktigt veta i förväg vad honungens kolhydrater består av. Å andra sidan kanske det inte är någon hit att trycka i sig stora mängder fruktos heller.

Grisen
2005-02-26, 15:34
Apropå GI:t så beror det nog på vad honungens sammansättning är. Om honugen består av stor del fruktos så bör ju GI bli väldigt lågt. Så vitt jag vet kan man inte riktigt veta i förväg vad honungens kolhydrater består av. Å andra sidan kanske det inte är någon hit att trycka i sig stora mängder fruktos heller.

Det lär inte handla om "mängder av fruktos". Jag har för mig att det är generellt olika GI beroende på om honungen är i fast eller flytande form. Jag har också för mig att honung innehåller mer fruktos om den är flytande.

Det verkar stämma:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=18196&highlight=honung

Grisen
2005-02-26, 15:42
Ser ut som ett bra och gott recept! Smälter de om de är utanför kylskåpet för länge?

Chandler
2005-02-26, 16:38
Apropå GI:t så beror det nog på vad honungens sammansättning är. Om honugen består av stor del fruktos så bör ju GI bli väldigt lågt. Så vitt jag vet kan man inte riktigt veta i förväg vad honungens kolhydrater består av. Å andra sidan kanske det inte är någon hit att trycka i sig stora mängder fruktos heller.

Å andra sidan kan du glädja åt de abnorma mängder antioxidanter du får i dig! Allt är inte alltid svart och vitt! ;)

Chandler
2005-02-26, 16:45
Ser ut som ett bra och gott recept! Smälter de om de är utanför kylskåpet för länge?

Jag vet faktiskt inte; de brukar inte klara sig så långt. :eating: Nämen, skämt åsido, en stund har jag haft de i rumstemperatur utan problem, men jag vet faktiskt inte hur det går när det rör sig om längre stunder. Kanske man kan linda in i folie? Då kan jag föreställa mig att de klarar sig iaf några timmar.

Halldin
2005-02-26, 18:06
Testade nu... Fast jag ändrade proportionerna lite, ville ha 30P/40K/30F...
Det blev nog lite för mycket pulver, och för lite "fast ämne" i den här. Behöver nog mer honung för att hålla bättre. Får se hur den ser ut sen när jag tagit ut den ur kylen.

Honung 160,0
Star nutrition Whey-80 140,0
Jordnötssmör 100,0
Fiberhavregryn ångprep 100,0
Kakaopulver fett 20-22 % 20,0

Näringsvärde per 100g: 493 kcal
Nå, hur blev din modifikation?

alyosha
2005-02-26, 18:32
Den blev faktiskt... rätt hård :D Men den behövde ett tag på sig att stelna.

Nästa gång ska jag iaf testa med mer honung i.
Skrev ett nytt recept nu, som också består av 30P/40K/30F, men modifierat så att det (förhoppningsvis) blir lite "blötare" och bättre..

Honung 200,0
Star nutrition Whey-80 150,0
Jordnötssmör 100,0
Fiberhavregryn ångprep 60,0
Kakaopulver fett 20-22 % 20,0

489 kcal/100g

Hades
2005-02-26, 21:13
Det lär inte handla om "mängder av fruktos". Jag har för mig att det är generellt olika GI beroende på om honungen är i fast eller flytande form. Jag har också för mig att honung innehåller mer fruktos om den är flytande.

Det verkar stämma:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=18196&highlight=honung
Beror ju förstås på hur många bars man äter per dag, men trycker man i sig 3-4 stycken blir det faktiskt en del kolhydrater och fruktos är ju trots allt i stort sett värdelöst om man redan har fyllda leverdepåer. För övrigt är det nog innehållet som påverkar konsistensen och inte tvärt om. ;)

Å andra sidan kan du glädja åt de abnorma mängder antioxidanter du får i dig! Allt är inte alltid svart och vitt! ;)
Jag sa väl aldrig att det var svart och vitt? Jag vägde bara nackdelen med högt GI mot nackdelen med fruktos som kolhydratkälla.

n1tro
2005-03-09, 17:31
förfan måste testas nåndag!

Ninjasmurf
2005-03-09, 17:45
Niclaaas här på forumet skulle utvärdera receptet idag, han kanske kommer med betyg och/eller förändringar sen...

Java_Java
2005-03-09, 18:43
Finns det något annat som man kan använda istället för jordnötssmör ?

Fatalist
2005-03-09, 21:18
Finns det något annat som man kan använda istället för jordnötssmör ?

Bump.. Undrar också om någon testat med något annat än jordnötssmör? :eating:

Niclaaas
2005-03-09, 21:41
Niclaaas här på forumet skulle utvärdera receptet idag, han kanske kommer med betyg och/eller förändringar sen...

:thumbup:

jag och en kompis testade med originalreceptet och... ingen av oss tyckte att det smakade bra alls ;)

gjorde en 3-4 varianter men de godaste blev det inte så mycket protein i, det var inte gott med vassle i (använde jordgubbssmak kanske därför). här kommer iaf receptet som vi tyckte blev godast:

jordnötssmör: 30g
honung: 15g
havregryn: 30g
kesella: 20
kakao: 5

per bar: (100g)
KCAL: 360
P: 15
F: 20
K: 37

en bar var alltså på 100g. tyvärr lite protein i men de blev mycket godare. hann inte prova mer heller innan jag blev utkastad för att han skulle glo på Lost

ska utvecklas mer, mer protein och mindre fett och om det blir godare är ju det ett plus. det är nästa mål :hbang:

(tack för att du gav mig något att leka med chandler)

MyungChul
2005-03-10, 18:19
Finns det något annat som man kan använda istället för jordnötssmör ?

vad är det för fel på jordnötssmör? :)

Halldin
2005-03-10, 18:47
vad är det för fel på jordnötssmör? :)
Han kanske är allergisk mot nötter?

MyungChul
2005-03-10, 19:00
jo, det förståss.. är ju inte allergisk själv så tänker sällan på det :(

MyungChul
2005-03-11, 21:30
äntligen hittat nåt som fairings mintchoklad passar till ;)

jag körde på

200gr jordnötssmör
150gr honung
Värm denna "massa" i vattenbad tills den går att bearbeta.

Vista upp äggvitan från 2 ägg, vänd ner. Samma sak med 150gr proteinpulver, och en burk kesella. Toppa med 30gr kakao :) Blir en bild mintchokladsmak med en touch av jordnötter :) ställde ut dom på balkongen så regnade det på dom, nu står dom i kylen :D

Återkommer med näringsdeklaration

MyungChul
2005-03-11, 21:59
Näringsvärde på mina
Protein: 223 gr
Kolhydrater: 161 gr
Fett: 108 gr
Totala kalorier: 2525

om jag räknat rätt :)

Chandler
2005-03-12, 13:51
(tack för att du gav mig något att leka med chandler)

:thumbup:
Jag räknar med att du delar med dig av eventuella resultat! ;)

Niclaaas
2005-03-13, 22:42
:thumbup:
Jag räknar med att du delar med dig av eventuella resultat! ;)

absolut! är ledig två dagar den här veckan så jag har tid att leka också :)

Niclaaas
2005-03-14, 22:33
okej bättre recept!

slopade idén om 100g bars. omöjligt att få bra smak, konsistens och näringsvärde på samma gång

Min nya bar, 150g
(lätt) kesella: 45
havregryn: 35
honung: 25
proteinpulver: 20 (Protec+, choklad)
jordnötssmör: 20
kakao: 5

blanda honung och jordnötssmör, värm i mikron. blanda proteinpulver, kakao och havregryn och rör sedan ihop de två blandningarna. tillsätt kesellan och knåda tills det blir bra konsistens. forma som du vill ha och sätt in i kylen ett tag

orkar inte räkna ut näringsvärdet just nu så jag höftar lite. har någon lust/ork eller något smidigt program att göra det med kan ni ju rätta mig

VÄLDIGT ungefärligt näringsvärde
protein: 32g
fett: 15g
kolhydrater: 45

den här var mycket bättre än förut men inte perfekt, jag tyckte den smakade helt OK medan min kompis ville ha sötare. mycket bättre näringsvärden också. skall fortfarande bättras på!

bear.flowertwig
2005-03-17, 20:31
Rörigt med så många olika recept och kockar *screwy*

Och Niclaas> Att inte en bar med jordnötssmak blir så god när man blandar i vassle med jordgubb- istället för chokladsmak, är inte det ganska självklart? ;)

Niclaaas
2005-03-17, 20:36
Rörigt med så många olika recept och kockar *screwy*

Och Niclaas> Att inte en bar med jordnötssmak blir så god när man blandar i vassle med jordgubb- istället för chokladsmak, är inte det ganska självklart? ;)

hade ju bara jordgubb då. men nu har jag köpt choklad och gav den faktiskt ett försök till, smakade fortfarande gammal strumpa :)

bear.flowertwig
2005-03-17, 20:38
hade ju bara jordgubb då. men nu har jag köpt choklad och gav den faktiskt ett försök till, smakade fortfarande gammal strumpa :)

Aj fan. Blir ju inte riktigt klok på vilka proportioner man ska prova när alla verkar säga olika...

Niclaaas
2005-03-17, 20:46
Aj fan. Blir ju inte riktigt klok på vilka proportioner man ska prova när alla verkar säga olika...

prova mitt senaste recept! skulle vara kul med feedback. var noga med mängderna isåfall

du blir inte besviken... kanske ;)

bear.flowertwig
2005-03-17, 21:26
prova mitt senaste recept! skulle vara kul med feedback. var noga med mängderna isåfall

du blir inte besviken... kanske ;)

En plåt på kylning ;)

Konsistensen kan bäst beskrivas som betong meets negerbollar.

Ett allmänt tips: lägg smeten på smörpapper så klart men lägg även ett smörpapper över för att kunna kavla ut. Med bara fingrarna är det helt hopplöst.

Niclaaas
2005-03-17, 21:35
En plåt på kylning ;)

Konsistensen kan bäst beskrivas som betong meets negerbollar.

Ett allmänt tips: lägg smeten på smörpapper så klart men lägg även ett smörpapper över för att kunna kavla ut. Med bara fingrarna är det helt hopplöst.

hmm. konsistensen blev som negerbollar för mig ungefär. du måste gjort något annorlunda, gjorde du större sats än i receptet?

bear.flowertwig
2005-03-17, 22:01
hmm. konsistensen blev som negerbollar för mig ungefär. du måste gjort något annorlunda, gjorde du större sats än i receptet?

HÅRDA negerbollar? :D

Jag fyrdubblade det här:
Min nya bar, 150g
(lätt) kesella: 45
havregryn: 35
honung: 25
proteinpulver: 20 (Protec+, choklad)
jordnötssmör: 20
kakao: 5

Iofs använde jag kvarg istället för kesella och proteinpulvret var Twinlab men det borde bara ge en marginell skillnad.

Niclaaas
2005-03-17, 22:04
HÅRDA negerbollar? :D

Jag fyrdubblade det här:
Min nya bar, 150g
(lätt) kesella: 45
havregryn: 35
honung: 25
proteinpulver: 20 (Protec+, choklad)
jordnötssmör: 20
kakao: 5

Iofs använde jag kvarg istället för kesella och proteinpulvret var Twinlab men det borde bara ge en marginell skillnad.

man ska alltid följa receptet vet du väl ;) både till mängd och livsmedel. annars kan jag inte stå för följderna :D

MyungChul
2005-03-17, 22:55
kesella är kvarg

bear.flowertwig
2005-03-17, 23:07
kesella är kvarg

Nej. Det är två olika saker. Liten del grädde i kesella som gör den lenare än den rätt sträva kvargen. Kvarg är lite hårdare i konsistensen.

bear.flowertwig
2005-03-18, 17:13
Jaha utvärdering av mitt test:

Konsistens: fortfarande mjuk efter ca 17 tim i kylskåp. Nån form av hård bar är det ju inte ens i närheten av. Kan närmast jämföras med hemgjord kola(med havregryn i) i konsistensen. Skulle vilja ha den mer åt det torr/hårda hållet istället för som nu, mjuk/lite "fuktig". Rätt trist att tugga på.

Smak: hyfsat ok chokladsmak men den drar mer åt det sötsliskiga hållet än en god fyllig smak.

Slutsats: kul experiment, men jag kommer inte göra om det :)

MyungChul
2005-03-20, 01:44
Nej. Det är två olika saker. Liten del grädde i kesella som gör den lenare än den rätt sträva kvargen. Kvarg är lite hårdare i konsistensen.

Kesella lätt

Kesella lätt är Arlas varumärke för kvarg. KESELLA®lätt är en slät färskost. Den görs av skummjölk som ystas med mjölksyrakultur och löpe till en slät ostmassa som smaksätts med grädde. Den har en frisk, kärv smak och passar allra bäst i bröd och pajdeg. Fungerar bra i varma rätter som tillagas i ugn. Går ej att koka.

Slutsats: kesella är kvarg med ~1% grädde som smaksättning

Niclaaas
2005-03-20, 22:11
Jaha utvärdering av mitt test:

Konsistens: fortfarande mjuk efter ca 17 tim i kylskåp. Nån form av hård bar är det ju inte ens i närheten av. Kan närmast jämföras med hemgjord kola(med havregryn i) i konsistensen. Skulle vilja ha den mer åt det torr/hårda hållet istället för som nu, mjuk/lite "fuktig". Rätt trist att tugga på.

Smak: hyfsat ok chokladsmak men den drar mer åt det sötsliskiga hållet än en god fyllig smak.

Slutsats: kul experiment, men jag kommer inte göra om det :)

haha nu får jag lov att kasta in min kompis åsikter :D

Konsistens: alldeles för torr. ville ha mjukare. "var inte som en bar"
Smak: sådär chokladsmak. "besk" (?). vill ha sötare

hehe smaken är som baken, kul att du provade iaf :)

Halldin
2005-03-20, 22:24
Nu tycker jag det blir lite rörigt här... kan någon styra upp det hela och säga vilket recept som är optimalast?

MyungChul
2005-03-20, 23:44
beror på vad man är ute efter

Halldin
2005-03-21, 00:38
En optimal fördelning av näringsvärden. :)
D.v.s "mycket" protein men mindre kolhydrater och (åtminstone dåligt) fett.

Niclaaas
2005-03-21, 08:23
En optimal fördelning av näringsvärden. :)
D.v.s "mycket" protein men mindre kolhydrater och (åtminstone dåligt) fett.

vad är det för optimalt med mycket protein och lite allt annat? ;)
tror alla har skrivit ut näringsvärden så det är bara att kolla. i MyungChuls var det väl mestadelen protein? själv ville jag ha både kolhydrater och fett i min bar så man kan ha med den som mellanmål och liknande

bear.flowertwig
2005-03-21, 19:18
Handlar det bara om mellanmål så väljer jag i 101 av 100 fall hellre kesella/kvarg med funlight. Eller yoghurt med keso/banan/mm. Enklare. Godare.

Ska det bakas blir det som igår en rejäl kladdkaka utan tveksamheter för vare sig smak eller näringsinnehåll ;)

bear.flowertwig
2005-03-21, 19:21
Slutsats: kesella är kvarg med ~1% grädde som smaksättning

Var det jag menade även om det nu kanske var lite luddigt utryckt *rolleyes*

MyungChul
2005-03-21, 19:48
Var det jag menade även om det nu kanske var lite luddigt utryckt *rolleyes*


:thumbup:

MyungChul
2005-03-21, 19:49
En optimal fördelning av näringsvärden. :)
D.v.s "mycket" protein men mindre kolhydrater och (åtminstone dåligt) fett.

inget dåligt fett i dom här inte, även om det vore det så är det rekomenderat att ha ett 10% intag av sitt E% fett från härdat, eller det skadar inte med 10%

Chandler
2005-03-21, 20:17
Handlar det bara om mellanmål så väljer jag i 101 av 100 fall hellre kesella/kvarg med funlight. Eller yoghurt med keso/banan/mm. Enklare. Godare.


Å jag å andra sidan i max 99/110 fall. ;) Kanske enbart 95/100...
Blir otroligt tröttsamt i längden att minst 2 kvargburkar om dagen. I know.

Chandler
2005-03-21, 20:19
inget dåligt fett i dom här inte, även om det vore det så är det rekomenderat att ha ett 10% intag av sitt E% fett från härdat, eller det skadar inte med 10%

10% härdat fett av fettintaget, eller 10% härdat fett av energiintaget?

edit: efter att ha läst 3 ggr till, så tror jag att du nog menar av fettintaget. :)

Chandler
2005-03-21, 20:21
Till allmän kännedom: på påsklovet ska jag baka en ny omgång och experimentera vidare, så räkna med mer spammande i tråden. :naughty:

Niclaaas
2005-03-21, 20:22
Ska det bakas blir det som igår en rejäl kladdkaka utan tveksamheter för vare sig smak eller näringsinnehåll ;)

:D

10% härdat fett av fettintaget, eller 10% härdat fett av energiintaget?

edit: efter att ha läst 3 ggr till, så tror jag att du nog menar av fettintaget. :)

av energiintaget. dock inte rekommenderat att man ska ha det

MyungChul
2005-03-22, 19:23
jag menar 10% av E% från fett.. har du ett fettintag på 60g/dag så skadar det inte med 6g härdat

för övrigt

10% av 3500kcal låter inte så nyttigt..

Niclaaas
2005-03-22, 21:30
jag menar 10% av E% från fett.. har du ett fettintag på 60g/dag så skadar det inte med 6g härdat

för övrigt

10% av 3500kcal låter inte så nyttigt..

6g mättat fett är extremt lite. unga friska killar som tränar ska klara att få i sig 10E% från mättat fett. knappast optimalt som det så populärt heter men det är ingen fara heller. det är inte rekommenderat att man ska ha det men man ska absolut klara det och det är inte skadligt

EDIT: nu blev det offtopic...

Halldin
2005-03-22, 21:35
Men vilket recept tycker ni blev bäst? Känns som tråden kan behöva ett avslut. :)

MyungChul
2005-03-22, 21:52
Men vilket recept tycker ni blev bäst? Känns som tråden kan behöva ett avslut. :)

mitt smakade jordnötssmör med lite smak av choklad.. välj själv vad du tycker uppfyller dina krav

Niclaaas
2005-03-23, 10:17
Men vilket recept tycker ni blev bäst? Känns som tråden kan behöva ett avslut. :)

det första i tråden var inte gott. mitt sista recept tycker jag var ganska bra medan en polare tyckte det var lite torrt och beskt samtidigt som bear.flowertwig tyckte att det var för krämigt och sött (?). har inte testat några fler. är nog bara att prova sig fram :)

mmartin
2005-03-24, 22:52
Ähh jag körde en variant som faktiskt blev bra, testa eller ej ni gör som ni vill!!

Utgick från orginal-posten här med att mixa jordnötssmöret och honungen!!

Blandade sen i samma mängd havregryn och 3 dl fairing complete mintchoklad!
Tog även i lite krossade linfrön, hasselnötter och ytterst lite krossad choklad(86%) och en liten skopa med vaniljprotein...

Blev helt ok resultat med goda bars! knapriga pga linfröna och hasselnötterna och lite mint i eftersmaken...

bear.flowertwig
2005-03-26, 14:09
Alltså jag tror ju vad jag vill om att nån här lyckas komma ens i närheten av konsistensen och smaken på RIKTIGA bars! :booty:

Se det som ett kul experiment :thumbup:

Chandler
2005-03-26, 14:30
Det senaste experimentet blev skapligt ätligt (kakao/kaffe/vaniljsocker), men konsisten bara sådär; liteväl kladdigt.

clantz
2005-04-02, 15:56
Jag tycker att det blev bäst om man följer det första receptet med dubbelt så mkt havregryn. Mina blev asgoa.