handdator

Visa fullständig version : Oönskade ikoner


DarthHolm
2005-02-19, 13:59
Har haft problem med oönskade ikoner på mitt skrivbord sen några veckor tillbaka och nu har jag tänkt ta mig i kragen och i alla fall söka hjälp här.

Ikonerna går inte att flytta på, de går att markera men inte att högerklicka på eller att ta bort med delete. De syns inte heller i Total Commander eller i utforskaren när jag går in på Documents and Settings\User\Skrivbord.

Har testat att köra med både Ad-Aware samt Spybot: Search & Destroy och inget av dessa program hjälper.

Är det någon som vet hur jag ska få bukt med detta elände?

snej
2005-02-19, 14:05
Det är ett helvete det där, riktigt avancerad spyware som är näst intill omöjlig att få bort för en lekman. Jag tröttnade och formaterade datorn, har man 2 hårddiskar eller partioner är ju det enkelt och snabbt gjort. Sen får du helt enkelt tänka dej för innan du installerar saker du inte har stenkoll på vad det är, och hela tiden ha uppdaterad brandvägg och antivirusskydd.

sunkan
2005-02-19, 14:17
Jag hade precis samma ikoner gick fan inte å få bort, men helt plötsligt var dem borta. Jag har hört att man får dem av msn+ så du kan ju börja med att avinstallera det om du har det..annars har ja inget bra tips *grr27*

lövet
2005-02-19, 15:45
Det där kommer med messenger plus!.Avinstallera det så ska det försvinna.
Annars ligger ikonerna i en fil som heter"Mags rdr pile" under application data

Lallle
2005-02-19, 17:56
Jag fick dom med msn+, jag tog bort dom genom å högerklicka och sen delete

Metal_boy_
2005-02-19, 18:03
mina gick att få bort om jag gjorde det direkt när datorn precis startat, alltså inget annat innan.

Jarod
2005-02-19, 22:03
Messenger Plus funkar ju skitbra. Men när ni installerar det så borde ni kanske välja "nej"-alternativet när den frågar om ni vill ha dom programmen oxå installerade... *slap*