handdator

Visa fullständig version : Kostupplägg, vill mkt gärna få tips

TCOR
2005-02-19, 12:46
Tänkte lägga upp kosten enligt nedan, vill gärna få förslag om något verkar tokigt:
-Frukost: 30g prottepulver, 2 äggvitor, 2 dl lättmjölk, 2 msk oboy, mixas i blender
-Mellanmål1: 2 st. fullkornsbröd med kesella och 2 st kalkonbröst-skivor/bröd.
-Lunch: i regel rött kött (100-200g) med fulkornspasta.
-Mellanmål2: 1st. Banan
-Middag: kyckling el. tonfisk el. rött kött (150-200g) med antingen potatis eller fullkornspasta.
-Efter träning: samma som till frukost.
-Kvällsmål: 30g Prottepulver, 2 äggvitor, 3 dl lättmjölk.

Mitt mål är att: bli hårdare, mindre fett bibehålla befintlig muskelmassa
väger nu ca 92, siktar på ca 85, längd 182 cm. Finns en bild under min gamla journal:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=32143&page=2&highlight=tcor

Något som jag bör ändra/lägga till/ta bort??? alla tips är välkomna då kost är min riktigt svaga sida....

Eder TCOR

JAM
2005-02-19, 14:08
Tänkte lägga upp kosten enligt nedan, vill gärna få förslag om något verkar tokigt:
-Frukost: 30g prottepulver, 2 äggvitor, 2 dl lättmjölk, 2 msk oboy, mixas i blender
-Mellanmål1: 2 st. fullkornsbröd med kesella och 2 st kalkonbröst-skivor/bröd.
-Lunch: i regel rött kött (100-200g) med fulkornspasta.
-Mellanmål2: 1st. Banan
-Middag: kyckling el. tonfisk el. rött kött (150-200g) med antingen potatis eller fullkornspasta.
-Efter träning: samma som till frukost.
-Kvällsmål: 30g Prottepulver, 2 äggvitor, 3 dl lättmjölk.

Mitt mål är att: bli hårdare, mindre fett bibehålla befintlig muskelmassa
väger nu ca 92, siktar på ca 85, längd 182 cm. Finns en bild under min gamla journal:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=32143&page=2&highlight=tcor

Något som jag bör ändra/lägga till/ta bort??? alla tips är välkomna då kost är min riktigt svaga sida....

Eder TCOR
Varför inga kolhydrater till frukost? Jag röstar för havregrynsgröt! Om du prompt vill mixa - häll i havregryn och ev. loppfrön och mixa.

Mellanmål 2 var kanske lite i minsta laget.

För lite snabba kolhydrater efter träningen! Köp maltodextrin eller liknande och skippa äggen och mjölken.

Vad är "prottepulver" för protein? Vassle? Kasein? Vassle är OK på morgonen och bra efter träningen, men som kvällsmål skulle jag ha valt en långsammare proteinkälla.

TCOR
2005-02-19, 17:43
Skrev lite fel.... tar 2 dl havregryn i min blender-frukost..... samt till träning..... har tänkt införskaffa malto..... vad rekommenderas till mellanmål2?

Herkulez
2005-02-19, 17:47
Mellanmål2: du behöver en Proteinkälla till det, proteindrink, äggröra kesella etc, och ta en kolhydratkälla med långsammare, ex samma mål som mellanmål1

Efterträningen, vassle +malto (eller annan snabbkolis) absolut ingen mjölk till det, skippa även mjölken på kvällsmålet, onödigt med kolisar innan läggdags ifall du ska dieta.

TCOR
2005-02-19, 21:35
Tackar för alla tips. :thumbup: