handdator

Visa fullständig version : Veterinärbabbel del 1


emmzan
2005-02-18, 23:11
Eftersom min tentamen i smådjursmedicin och smådjurskirurgi närmar sig ska jag ge allmänheten lite tillgång till min omåttliga kunskap!

Juvertumörer
Juvertumörer är bland de vanligaste tumörformer våra husdjur - hundar och katter - drabbas av. Det skiljer mycket mellan vilka tumörer som drabbar respektive djurslag.
Hund: 50% är benigna tumörer medan övriga 50% är maligna såsom carcinom och sarcom.
Katt: 20-25% är benigna och ca 75% maligna

Man kan ej genom att känna på tumörerna avgöra huruvida det handlar om en "snäll" eller "elak" knöl, utan för att avgöra detta behövs biopsi eller cellprov (finnålsaspirat). Rent generellt växer maligna tumörer snabbt och infiltrerar omkringliggande vävnad medan benigna är mer långsamväxande och omges i regel av en kapsel. De maligna juvertumörerna metastaserar bl.a till närliggande lymfknutor samt lungor. Detta gör att många veterinärer röntgar lungorna på djuret innan man opererar bort juvertumörer, för att se så det ej finns metastaser där. Metastaser ger en drastiskt försämrad prognos och man opererar då ej djuret.

Lite anatomi
Hunden har 4-5 spenpar (dvs totalt 8-10 juverdelar) medan katten i regel har 4 spenpar. Juverdelarna dräneras av lymfkärl som sedan passerar närliggande lymfknuta. De två främre juverdelarna dräneras av Axillarlymfknutan i armhålan, medan de två bakre dräneras av Inguinallymfknutan i ljumsken.
Blodsystemet är däremot något annorlunda. Hos hunden finns möjlig kommunikation via blod mellan samtliga juverdelar på en sida (dvs ej mellan höger och vänster sida) medan katten har kommunikation mellan kroppshalvorna också.

Dessa system gör det svårt att veta hur mycket man bör ta bort vid en operation. En knuta längst bak har potential att metastasera till olika delar och därför väljer många kirurger att ta bort en hel juverrad vid ett ingrepp, för att vid nästa ingrepp ta bort den andra juverraden. Trots detta är recidiv vanligt och sker ofta snabbt.


Profylax
Juvertumörer är hormoninducerade och uppstår bl.a vid höga progesteronnivåer. Detta förekommer hos tik bl.a efter normalt löp samt efter p-sprute injektioner. Profylaktiskt är därför att kastrera tiken, sker detta innan första löpet minskar risken till 1% medan om man väntar tills innan andra löpet har risken ökat till 20%.

Behandling
Behandlingen är kirurgisk och bör ske så snart som möjligt för att hinna få bort tumören innan metastasrisk.
Man tar ofta en bit av tumören och skickar för histopatologisk bedömning efter operationen för att få veta huruvida knölen var malign eller ej. Dock finns det inget som säger att om den första knölen var benign, och djuret får ytterligare knölar i juvretn, att även dessa är benigna!.

Slut!

Baan
2005-02-18, 23:13
vart finns utbildingarna till veterinär? vad handlar det om för betyg för att komma in? Har en lillasyster (går gymnasiet) som har intresse för någon sådann utbilding

Droog
2005-02-18, 23:14
Varför får kor juverinflammation då?

emmzan
2005-02-18, 23:14
vart finns utbildingarna till veterinär? vad handlar det om för betyg för att komma in? Har en lillasyster (går gymnasiet) som har intresse för någon sådann utbilding

Utbildningen är i Uppsala. Betygskraven 20.0, högskoleprov 2.0 vad jag vet.

Yankeee
2005-02-18, 23:21
Utbildningen är i Uppsala. Betygskraven 20.0, högskoleprov 2.0 vad jag vet.

Hur kom du in då? :confused:

Baan
2005-02-18, 23:22
Utbildningen är i Uppsala. Betygskraven 20.0, högskoleprov 2.0 vad jag vet.

lottar dom bland ansökande om många har 20.0 eller blir dte fler platser helt enkelt?

jakke
2005-02-18, 23:54
lottar dom bland ansökande om många har 20.0 eller blir dte fler platser helt enkelt?
Skulle tro dom lottar.
En kompis hade 20.0 och blev inte ens reserv på läkarlinjen i uppsala dock kom han in på vetrinär i uppsala=)

z_bumbi
2005-02-18, 23:59
lottar dom bland ansökande om många har 20.0 eller blir dte fler platser helt enkelt?

De lottar.

Yankeee: Har du glömt en lite glad gubbe?

20,0 i snitt var det i alla fall, vilket jag aldrig skulle klara.
2,0 på högskoleprovet går väl kanske att fixa men 20,0 när man hatar vissa ämnen är ingen höjdare.

Zakath
2005-02-19, 00:10
De lottar.

Yankeee: Har du glömt en lite glad gubbe?

20,0 i snitt var det i alla fall, vilket jag aldrig skulle klara.
2,0 på högskoleprovet går väl kanske att fixa men 20,0 när man hatar vissa ämnen är ingen höjdare.



Är det inte bara 40 pers i hela Sverige eller nåt som klarat högskoleprovet? (2,0 alltså)

Sparrisen
2005-02-19, 00:28
Är det inte bara 40 pers i hela Sverige eller nåt som klarat högskoleprovet? (2,0 alltså)


Nej, absolut inte. Jag känner iaf flera stycken som fått 2.0 redan på första försöket.

Yankeee
2005-02-19, 00:39
Yankeee: Har du glömt en lite glad gubbe?



Jag antar det... Det förstör ju det roliga :)

Niclaaas
2005-02-19, 00:39
Är det inte bara 40 pers i hela Sverige eller nåt som klarat högskoleprovet? (2,0 alltså)

nej ca 1% av de som skriver varje år får 2.0. däremot är det typ 4st (har jag för mig, kan vara fler) de senaste 10 åren som fått alla rätt

z_bumbi
2005-02-19, 09:02
Jag antar det... Det förstör ju det roliga :)

:D *slap*

RobbeliRobban
2005-02-19, 09:10
....ska jag ge allmänheten lite tillgång till min omåttliga kunskap!


Slut!


Du är då rakt inte den som slår på egen trumma. :D

Nitrometan
2005-02-19, 11:04
Är det inte bara 40 pers i hela Sverige eller nåt som klarat högskoleprovet? (2,0 alltså)

Det är väl nåt i den stilen som får full poäng varje gång? Har jag för mig?

Nitrometan
2005-02-19, 11:07
Vid vilken ålder brukar juvertumörer hos hund uppträda?

Minskar ett eller flera havandeskap risken att drabbas?

Zakath
2005-02-19, 12:10
nej ca 1% av de som skriver varje år får 2.0. däremot är det typ 4st (har jag för mig, kan vara fler) de senaste 10 åren som fått alla rätt



Vad är skillnaden?

Niclaaas
2005-02-19, 12:17
Vad är skillnaden?

t.ex förra året så var 122p max. mellan 109-122p var 2,0. så det är en hel del som får 2,0 men alla rätt får inte ens en om året

EDIT: http://www.umu.se/edmeas/hprov/04b/norm.html
normeringstabell för hösten 2004

Zakath
2005-02-19, 12:49
t.ex förra året så var 122p max. mellan 109-122p var 2,0. så det är en hel del som får 2,0 men alla rätt får inte ens en om året

EDIT: http://www.umu.se/edmeas/hprov/04b/norm.html
normeringstabell för hösten 2004



Då fattar jag!
Tack!