handdator

Visa fullständig version : Ammoniak?!!


Grov
2005-02-18, 22:31
När jag bodde och tränade tidigare nere i Nrkp, så var jag på ett gym där det befanns sig många SL och vid några tillfällen hade de med sig ammoniak inköpt via apotek, till träningarna i 0,5l flaskor.

Nu till min fråga, jag provade vid ett par tillfällen att bara "sniffa" i flaskan de förvarade ammoniaken alldeles innan väldigt tunga lyft i bänkpressen, och på mig fungerade det väldigt bra. Ett exempel hade jag utan "sniffningen" siktat in mig och gjort en 4:a på en vikt kunde jag göra en 6-7:a på ren adrenalin kick vid varje lyft med hjälp av inandningen.

Jag skulle vilja veta om nån annan har provat och vilka reaktioner det gett positiva eller negativa eller oförändrade.

Bör poängeteras att jag "provade" detta vid 6-7 tillfällen under 1år och att de varje gång gjorde att jag ökade reps och vikt i just maxlyft, vet inte om det var psykologiskt, men första gången visste jag inte min egen kapacitet av att kunna lyfta mer och tyngre med hjälpen av inadningen. De som då använde detta reagerade med positivt men inte i närheten av vad gjorde de gånger jag provade, så de ville alltid att jag skulle prova, för jag såg så rolig ut :devil:

har nu inte provat detta på ca 3år.

Baan
2005-02-18, 22:35
har testa en gång själv dock luktade det så djävla illa så jag tog aldrig någon riktig "sniff" av det hela, så kan inte snacka om någon effekt. Men att det används för att få en kick stämmer ju vad jag vet (är dock inte styrkelyftare så jag kan inte svära på det..)

var en del flaskor på mitt gmala SL-gym, tror det stod Gripen på dom eller något..

Grov
2005-02-18, 22:40
har testa en gång själv dock luktade det så djävla illa så jag tog aldrig någon riktig "sniff" av det hela, så kan inte snacka om någon effekt. Men att det används för att få en kick stämmer ju vad jag vet (är dock inte styrkelyftare så jag kan inte svära på det..)

var en del flaskor på mitt gmala SL-gym, tror det stod Gripen på dom eller något..


Okay hehe dessa var ju urdruckna 0,5l flaskor.
Men ja det luktar inte sommar eller godis ur dem första gången sniffade jag inte till heller utan drog in, det gjorde jag inte om *rolleyes*

Allan
2005-02-18, 22:41
Man har ingen användning av ammoniaken annat än till maxrepen. Hur man reagerar är oerhört individuellt - jag har testat men inte fått nån kick.

allan

Grov
2005-02-18, 22:43
Man har ingen användning av ammoniaken annat än till maxrepen. Hur man reagerar är oerhört individuellt - jag har testat men inte fått nån kick.

allan

Okay ja det verkar ju vara högst individuellt
tack för svar iaf, har inga planer på att köpa då apoteket bara hade 1l flaskor, men i framtiden för maxlyft kankse man kan köpa om man delar ett gäng haha.

Lillgrabben
2005-02-18, 22:53
Man har ingen användning av ammoniaken annat än till maxrepen. Hur man reagerar är oerhört individuellt - jag har testat men inte fått nån kick.

allan


På jobbet har vi ammoniak i 1000 liters transportkärl som vi använder till att höja pH på vårt processvatten.

Vid ett tillfälle när undertecknad skulle pumpa över ammoniaken från transportkärlet till lagringstanken gjorde jag ett litet misstag. Pumpen tog dåligt så efter pumpandets slut skulle jag kolla titta om transportkärlet blivit tomt.

Sagt & gjort gläntade enfaldige Stefan (jag) på locket till tanken & tittade ner men såg inget varför jag böjde mig något längre fram & kollade. Då small det, ångorna i tanken reagerade med min ganska väl tilltagna näsa & jag trodde att jag skulle ramla baklänges. Fy fan vilken smäll det blev, det kändes som om jag fick ett slag i skallen med en stor spade.... *grr27*

Uppiggande var det, jag blev inte trött speciellt fort den dagen. Ur träningssynpunkt har jag dock aldrig nyttjat denna vämjeliga lösning.


MVH

Grov
2005-02-18, 22:56
På jobbet har vi ammoniak i 1000 liters transportkärl som vi använder till att höja pH på vårt processvatten.

Vid ett tillfälle när undertecknad skulle pumpa över ammoniaken från transportkärlet till lagringstanken gjorde jag ett litet misstag. Pumpen tog dåligt så efter pumpandets slut skulle jag kolla titta om transportkärlet blivit tomt.

Sagt & gjort gläntade enfaldige Stefan (jag) på locket till tanken & tittade ner men såg inget varför jag böjde mig något längre fram & kollade. Då small det, ångorna i tanken reagerade med min ganska väl tilltagna näsa & jag trodde att jag skulle ramla baklänges. Fy fan vilken smäll det blev, det kändes som om jag fick ett slag i skallen med en stor spade.... *grr27*

Uppiggande var det, jag blev inte trött speciellt fort den dagen. Ur träningssynpunkt har jag dock aldrig nyttjat denna vämjeliga lösning.


MVH

haha ja en rolig händelse onekligen, synd du inte hade en bänkpress där bredvid vem vet du kankse hade :hbang: ökat ett par kg vad vet jag haha..

Allan
2005-02-18, 23:01
På jobbet har vi ammoniak i 1000 liters transportkärl som vi använder till att höja pH på vårt processvatten.

Vid ett tillfälle när undertecknad skulle pumpa över ammoniaken från transportkärlet till lagringstanken gjorde jag ett litet misstag. Pumpen tog dåligt så efter pumpandets slut skulle jag kolla titta om transportkärlet blivit tomt.

Sagt & gjort gläntade enfaldige Stefan (jag) på locket till tanken & tittade ner men såg inget varför jag böjde mig något längre fram & kollade. Då small det, ångorna i tanken reagerade med min ganska väl tilltagna näsa & jag trodde att jag skulle ramla baklänges. Fy fan vilken smäll det blev, det kändes som om jag fick ett slag i skallen med en stor spade.... *grr27*

Uppiggande var det, jag blev inte trött speciellt fort den dagen. Ur träningssynpunkt har jag dock aldrig nyttjat denna vämjeliga lösning.


MVH


:laugh:

Jag ger mig på att den dan hade du gjort 270 i bänken!


allan

Baan
2005-02-18, 23:02
Okay hehe dessa var ju urdruckna 0,5l flaskor.
Men ja det luktar inte sommar eller godis ur dem första gången sniffade jag inte till heller utan drog in, det gjorde jag inte om *rolleyes*

okej... dom här var faktiskt orginalflaskor.. stod ammoniak och självklart en bild på fågeln :)

dom få gångerna jag faktiskt lekt lite med det så har man ju bara sniffat lite försiktigt, första gången var det dock träningskompisen (på den tiden) som fick testa, självklart kör han in skitet i näsan och drar ett djupt andetag, sen började han gå fram o tillbaka, tror han sa helvete sådär sjuttio gånger drygt.. tror det gick bra på marklyften sen, men det var inget han fick för sig att göra om :)

Toljanen
2005-02-18, 23:09
När jag var ca 15 år rotade jag nere i våran källare. Jag hittade en vit femliters dunk som tydligen innehöll ammoniak. Självklart skulle jag lukta vad som fanns i den. När jag vaknade låg jag på köks soffan och tänkte hur i h*****e hamnade jag här? :confused:

z_bumbi
2005-02-18, 23:09
okej... dom här var faktiskt orginalflaskor.. stod ammoniak och självklart en bild på fågeln :)

Finns/fanns att köpa i vanliga affärer, inget jag rekommenderar och det var nog betydligt vanligare på gymen förr i tiden.

Baan
2005-02-18, 23:11
Finns/fanns att köpa i vanliga affärer, inget jag rekommenderar och det var nog betydligt vanligare på gymen förr i tiden.

mycket möjligt, det har säkert sin användning i vardagen.. fast angående spridningen så svårt att säga, men jag tror att SL-gymmen förmodligen har en del folk som har en liten flaska någonstanns. Å andra sidan har jag sett en del SL folk köra på mitt gamla gym och har knapapst sett många använda ammoniak om ens någon faktiskt. Det var mest en flaska som bara låg och såg lite ensam ut, tror faktiskt den försvann förra året.. :D

z_bumbi
2005-02-18, 23:27
mycket möjligt, det har säkert sin användning i vardagen.. fast angående spridningen så svårt att säga, men jag tror att SL-gymmen förmodligen har en del folk som har en liten flaska någonstanns. Å andra sidan har jag sett en del SL folk köra på mitt gamla gym och har knapapst sett många använda ammoniak om ens någon faktiskt. Det var mest en flaska som bara låg och såg lite ensam ut, tror faktiskt den försvann förra året.. :D

Det är ju rengöringsmedel. :)

Jag stog och lekte med en flaska i helgen men jag såg ingen som använde det, jag såg dock bara en tredjedel av alla lyftare från "back-stage" så det var kanske någon som ville ha det i någon annan grupp.

Baan
2005-02-18, 23:53
Det är ju rengöringsmedel. :)

Jag stog och lekte med en flaska i helgen men jag såg ingen som använde det, jag såg dock bara en tredjedel av alla lyftare från "back-stage" så det var kanske någon som ville ha det i någon annan grupp.

ja det är klart det är, det borde man ju ändå kunna *slap*

nä men det kanske är lite placebo på stanken :D you have to trust the force (typ)

Sverker
2005-02-19, 08:13
Hmm...tror att ammoniaken irriterar blodkärlen i näsan och luftrören. Amoniaken får dem till att dra ihop sig. Mindre blod och därmed mindre snor och slem i vägen ned till lungorna.

Helt plötsligt går det lättare att andas och lungerna upplevs bli dubbelt så stora *flex*



Snoriga dagar på lab kunde jag lyfta av korken på ammoniakflaskan och sniffa i korken.
Synnerligen kortsiktig effekt. Snuvan släpper i 5 minuter sedan är snoret tillbaka.

Jonny_88
2005-02-19, 12:40
Okej, ammoniak verkar ha positiva effekter, men har det biverkningar?

Bite
2005-02-19, 12:43
Appropå ingenting, jag råkade lukta lite oförsiktigt på myrsyra en gång, fullt jämförbart med en käftsmäll av valfri transformer *spy*

Herkulez
2005-02-19, 13:10
Ammoniak regerar när man ska böja mer än ett kvarts ton :hbang:

Sverker
2005-02-19, 14:29
Okej, ammoniak verkar ha positiva effekter, men har det biverkningar?

Självklart. Ångorna av ammoniak fräter på dina slemhinnor. M a o så blir dina slemhinnor mer såriga och torkar till slut så att de inte utsöndra det slem som du verkligen behöver.

Grov
2005-02-19, 15:26
Självklart. Ångorna av ammoniak fräter på dina slemhinnor. M a o så blir dina slemhinnor mer såriga och torkar till slut så att de inte utsöndra det slem som du verkligen behöver.

Pettitesser :em:

1-2-3
2005-02-20, 01:53
Pryade på en bilverkstad i gymnasiet. På en hylla stod en colaflaska som nån skrivit "ammoniak" på. Tänkte lite morrontrött, "aldrig att dom har ammoniak på en bilverkstad". Så jag tog en rejäl sniff... Det kändes (som någon tidigare skrivit) som att få ett hårt slag av en spade i bakhuvudet. Jag blev överkänslig mot lukten av hypoidolja på kuppen, skumt nog. Kan inte en vistas i en lastbilsverkstad utan att få kräkkänslor och ont i huvudet. :(