handdator

Visa fullständig version : Bra bröd?


wintersnowdrift
2005-02-18, 21:58
Tvekade mellan att lägga denna tråd här eller under recept, om den nu hamnade fel så får väl någon söt moderator ;) flytta den.

Tänkte försöka mig på att baka detta surdegsbröd så snart jag får höstlov och har lite tid över, undrar bara om någon skulle vilja kommentera det näringsmässigt? Min farmor brukar baka det och jag kan garantera att det är GOTT, så om någon vill ha beskrivning för utbak osv. kan jag infoga det :).

Recept på grundsurdeg:

25 g jäst
3 dl vatten
3 + 1 dl grovt rågmjöl

Danskt rågbröd: [Två limpor]

3 dl krossad råg
1 dl hela linfrön
1 l vatten
1 msk salt
2 dl hela solroskärnor
1 dl brödsirap
25 g jäst
1 st grundsurdeg
14 dl fint eller grovt rågmjöl (cirka 770 g)

//Kristin

Pellefant
2005-02-18, 22:02
så om någon vill ha beskrivning för utbak osv. kan jag infoga det :).

Jättegärna, ser gott ut. :thumbup:

Cilia
2005-02-18, 22:11
Tänkte försöka mig på att baka detta surdegsbröd så snart jag får höstlov och har lite tid över,

höstlov?
Då får du väl vänta länge eller?

Pellefant
2005-02-18, 22:15
höstlov?
Då får du väl vänta länge eller?

Surdegen ska väl stå ett tag i kylen kanske, gäller att börja i tid. ;)

wintersnowdrift
2005-02-19, 12:37
höstlov?
Då får du väl vänta länge eller?

Hahaha, det märks att jag skrivit prov i historia på fm, hjärnan hänger inte med riktigt i tidsförflyttningarna ;). Självklart menar jag SPORTlovet, som vi sthlm:are har vecka 9.

Nåja, här kommer fullständigt recept:

Recept på grundsurdeg:

25 g jäst
3 dl vatten
3 + 1 dl grovt rågmjöl

Danskt rågbröd: [Två limpor]

3 dl krossad råg
1 dl hela linfrön
1 l vatten
1 msk salt
2 dl hela solroskärnor
1 dl brödsirap
25 g jäst
1 st grundsurdeg
14 dl fint eller grovt rågmjöl (cirka 770 g)

Gör så här:

Det här är en förenklad variant av surdegsbröd, där jäst tillsätts från början. Det går lite fortare och resultatet säkrare än om du gör en spontant startad surdeg med bara rågmjöl och vatten.

Grundsurdeg

Finfördela jästen i en bunke. Ljumma vattnet till 37º och häll det över jästen. Rör tills den löst sig. Tillsätt mjölet och rör om. Täck med folie. Låt stå i rumstemperatur 1 dygn. Mata surdegen med ytterligare 1 dl rågmjöl och låt stå 1-2 dygn innan det är dags att baka. Ta av 1/2 dl surdeg till nästa gång du ska baka. Förvara grundsurdegen i burk med lock i kylen.

Danskt rågbröd

1. Koka upp krossad råg och linfrön i vatten och salt. Koka på svag värme ca 15 minuter. Häll i solrosfröna och sirapen. Häll över i en bunke eller köksmaskin. Låt svalna till 37º. Det tar ca 2 timmar.

2. Smula ner jästen i blandningen. Rör tills den löser sig. Ta av ca 1/2 dl och tillsätt grundsurdegen och det mesta av rågmjölet. Arbeta till en mjuk men ganska fast deg, men den är fortfarande kladdig. I köksmaskin ska man inte arbeta den för länge då blir den bara mer kladdig.

3. Låt jäsa ca 1 timme.

4. Smörj två 1 1/2 liters-formar väl med smör. Häll över degen i formarna och jämna till ytan. Låt jäsa under duk ca 1 timme.

5. Sätt ugnen på 250º. Ställ in bröden på nedersta falsen och grädda 15 min, sänk temperaturen till 175º och grädda ytterligare 1 timme och 10-15 minuter. Ta ut och stjälp upp bröden. Linda in dem i handdukar och låt mogna till nästa dag.

//Kristin

Zakath
2005-02-19, 12:45
Här har man precis haft sitt sportlov :sleep:

Är det inte jobbigt när påsklovet kommer nästan direkt efter?

wintersnowdrift
2005-02-20, 10:40
Här har man precis haft sitt sportlov :sleep:

Är det inte jobbigt när påsklovet kommer nästan direkt efter?

Vi har 3 veckor mellan sport- och påsklov i år, och det kan man väl tycka är lite tight. Men å andra sidan, man tackar ju inte nej till ett lov direkt :D. Så enda nackdelen som jag ser det är att man måste uthärda hela april utan lovdagar - jaja, har man överlevt januari/februari så klarar man nog april också ;).

//Kristin - som strax ska ut och åka längdskidor *yippie*