handdator

Visa fullständig version : Gainer före eller efter konditionsträning


Keyser
2005-02-18, 12:46
Jag kör styrketräning i ca en timma, sedan 15-20 min konditionsträning (intervall). Ska jag ta min gainer efter styrketräningen eller efter konditionsträningen?

King Grub
2005-02-18, 13:20
Helst skall du inte köra kondis alls efter styrkan. ;)

Men om du måste, skulle jag rekommendera att ta gainern efter alltsammans.

TPS
2005-02-18, 13:58
Helst skall du inte köra kondis alls efter styrkan. ;)

Men om du måste, skulle jag rekommendera att ta gainern efter alltsammans.

Varför ska man inte köra konditionsträning efter avslutat strykepass? Vad är det för nackdelar med det?

Sverker
2005-02-18, 14:02
Varför ska man inte köra konditionsträning efter avslutat strykepass? Vad är det för nackdelar med det?

Små förråd av glykogen i musklerna. Musklerna slår över från att förbränna kolhydrat till att starta nedbrytningen av protein till aminosyror och slutligen till energi för att klara av det fortsatta arbetet.

Slutsats: Ökad risk för muskelförluster.

King Grub
2005-02-18, 14:03
Plus att man tvingar kroppen att anpassa sig till både aerob och anaerob träning samtidigt = varken hackat eller malet och inte maximal utdelning från någon av träningsformerna.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31966&highlight=samtidigt

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31220&highlight=samtidigt

TPS
2005-02-18, 14:10
Om man blandar själv då, d.v.s protein och kolhydrater, bör man köra med protein efter ett konditionspass eller räcker det med kolisar?

King Grub
2005-02-18, 14:11
Om man blandar själv då, d.v.s protein och kolhydrater, bör man köra med protein efter ett konditionspass eller räcker det med kolisar?

En mindre mängd protein gör bara gott; efter ett hårt pass är en 4:1 fördelning kolhydrat:protein perfekt, efter kondis liksom styrka.

TPS
2005-02-18, 14:14
En mindre mängd protein gör bara gott; efter ett hårt pass är en 4:1 fördelning kolhydrat:protein perfekt, efter kondis liksom styrka.

Så en blandning 0.8g protein/kg kroppsvikt och 1.2g kolisar/kg kroppsvikt, och uppföljande med tonfisk macka eller liknade några timmar efter är bra för alla "hårda" pass?

King Grub
2005-02-18, 14:23
Så en blandning 0.8g protein/kg kroppsvikt och 1.2g kolisar/kg kroppsvikt, och uppföljande med tonfisk macka eller liknade några timmar efter är bra för alla "hårda" pass?

Ersätt 0.8 g protein med 0.2 eller liknande så, jajamen. Annars får du ju nästan halva dagsbehovet protein i en drink. Kolhydratmängden kan minskas, vid behov, till 0.8 - 1 g per kilo, om protein intas samtidigt, eftersom även detta stimulerar insulinfrisättning för en synergistisk effekt. Uppföljningsmålen är viktiga.

hasse36
2005-02-18, 15:16
Små förråd av glykogen i musklerna. Musklerna slår över från att förbränna kolhydrat till att starta nedbrytningen av protein till aminosyror och slutligen till energi för att klara av det fortsatta arbetet.

Slutsats: Ökad risk för muskelförluster.Men glykogenet förbränns väl lokalt. Eller? Har man inte tränat benen så borde man kunna cykla en stund.

BTW, hur är det med muskelnedbrytning? Sker den lokalt?

Lizard
2005-02-18, 15:48
Men glykogenet förbränns väl lokalt. Eller? Har man inte tränat benen så borde man kunna cykla en stund.

BTW, hur är det med muskelnedbrytning? Sker den lokalt?

I princip har du rätt och det möjliggör mängdträning i flera idrottsgrenar.
För att ställa klockan rätt så håller du som normalviktig (runt 80 kilo) cirka ett kilo glykogen i kroppen (13-18 gram/kg). 300 av dem kan tänkas vara i påkarna om de är hyfsat välbyggda och knappa hektot ryms i din lever.
Men, som Grubben påpekar, samverkar flera faktorer som gör att det optimala (don't you all love that word by now?! :) ) är snarare att träna överkropp på morgonen och cykla på kvällen. Om inte annat för att det snurrar på basmetabolismen mer än ett, sammanhängande, längre pass.
Och jag gissar att det är för fettförbränningen man cyklar på sin styrketräning...

Lizard

Sverker
2005-02-18, 17:01
Men glykogenet förbränns väl lokalt. Eller? Har man inte tränat benen så borde man kunna cykla en stund.

BTW, hur är det med muskelnedbrytning? Sker den lokalt?

Visst förbränns glykogenet lokalt.

Men skulle man fortsätta efter träningen med att cykla ligger den katabola signalen från adrenalin och glukagon kvar och verkar på de muskler som precis är tränade.

För återhämtning vill man/du ju snabbt få på en insulinsignal och stoppa nedbrytrninen av aminosyror och istället starta inlagringen av ny glykogen.

alyosha
2005-02-18, 17:16
Men hrm, var det inte du som körde HIIT i trappmaskin efter varje träningstillfälle Grub? Har för mig att du tidigare sa att det var helt OK? Kanske inte optimalt ;) men OK?

King Grub
2005-02-18, 17:53
Men hrm, var det inte du som körde HIIT i trappmaskin efter varje träningstillfälle Grub? Har för mig att du tidigare sa att det var helt OK? Kanske inte optimalt ;) men OK?

Jag kör cardio i samma pass som styrkan, men jag är fullt medveten om att det inte är bäst på något sätt. Ett dåligt knä gör att jag inte kan springa; jag tänker inte gå ner till gymmet två gånger per dag, så jag accepterar det.

Keyser
2005-02-18, 18:27
Först och främst vill jag tacka för alla svar!

Jag kan tillägga att jag inte kör konditionsträning samma dag som jag kör ben.

Anledningen till att jag kör detta upplägg är en artikel av herr Paulun med den tilltalande titeln "Bygg muskler och bränn fett - samtidigt!" (finns på http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=223)

Overload
2005-02-18, 21:14
Jag kör cardio i samma pass som styrkan, men jag är fullt medveten om att det inte är bäst på något sätt. Ett dåligt knä gör att jag inte kan springa; jag tänker inte gå ner till gymmet två gånger per dag, så jag accepterar det.

Grub Hur ser ditt träningsupplägg och schema ut?
HUr många dagar i veckan tränar du och vilket program?

King Grub
2005-02-18, 21:23
Just nu 2-1-2 med 72 timmars vila mellan varje muskel. Det finns inget som säger att jag gör det nästa månad.

Jashguim
2005-02-19, 16:07
Ville bara säga att när jag började med att ta en halv portion gainer direkt innan passet (i omklädnngsrummet) fick jag ordentligt med energi, i typ 15 min. Sen var jag helt slut och trodde jag skulle svimma..

Nöjer mig med ordentlig mat (dock inga överdrivna mängder) 1 - 1,5 timmar innan träning och gainer direkt efter..

King Grub
2005-02-19, 16:41
Ville bara säga att när jag började med att ta en halv portion gainer direkt innan passet (i omklädnngsrummet) fick jag ordentligt med energi, i typ 15 min. Sen var jag helt slut och trodde jag skulle svimma..

Nöjer mig med ordentlig mat (dock inga överdrivna mängder) 1 - 1,5 timmar innan träning och gainer direkt efter..

Du blandade den med för lite vatten, eller hur?

Jashguim
2005-02-21, 00:28
Va du kan mycket ;)

Inte något jag så här i efterhand vet, men det kan väl vara möjligt att så var fallet. Får väl testa igen o blanda ut skiten lite mer.. återkommer med resultat ;)

King Grub
2005-02-21, 06:50
Va du kan mycket ;)

Inte något jag så här i efterhand vet, men det kan väl vara möjligt att så var fallet. Får väl testa igen o blanda ut skiten lite mer.. återkommer med resultat ;)

Druvsocker behöver blandas så den blir isoton om blandingen skall lämna magsäcken så snabbt som möjligt, och druvsockerlösning blir isoton vid 6%, dvs 60 g druvsocker = 1 liter vatten.

hallar
2005-02-21, 10:29
K.G, gäller samma sak för maltodextrin?

- M -
2005-02-21, 11:16
K.G, gäller samma sak för maltodextrin?

Ja, det skulle jag också vilja veta, hur mycket vatten ger bästa bladningen av maltot?

King Grub
2005-02-21, 13:14
Maltodextrin blir isoton vid 8% lösning.