handdator

Visa fullständig version : För lågt GI?

Bjorne
2005-02-18, 12:27
Tja!

Har börjat dricka en massor av fil på senaste, fil har ju väldigt lågt GI (~15).

Är detta för lågt värde, är det bättre att återvända till yoghurten som har en GI på 45?

King Grub
2005-02-18, 13:18
Nej, det borde vara okej. Under dagen äter du väl något annat? Jag vet i och för sig inte hur det påverkar på lång sikt att lura bukspottkörtlarna genom att äta mycket livsmedel som inte orsakar blodsockerpåverkan, men som ändå stimulerar massiv insulinfrisättning.

"At the present time, we don't know how to interpret this type of response (low glycemia, high insulinemia) for long-term health. It may be a good outcome because the rise in insulin has contributed to the low level of glycemia. On the other hand, it may be not-so-good, because the increased demand for insulin contributes to beta-cell "exhaustion" and the development of type 2 diabetes. Until studies are carried out to answer these types of questions, the glycemic index remains a proven tool for predicting the effects of food on health."

The New Glucose Revolution (New York: Marlowe and Company), 2003, pages 57-58, Brand-Miller J

tenchi
2005-02-18, 21:27
ska man behöva oroa sig för LÅGT GI nu också?! :confused:

King Grub
2005-02-18, 21:38
Ett för lågt blodsocker är i alla fall allt annat än bra.

tenchi
2005-02-18, 21:39
Ett för lågt blodsocker är i alla fall allt annat än bra.
förhoppningsvis så äter människarn nåt annat än filen hela dagen?

Hoffa
2005-02-18, 21:59
livsmedel som inte orsakar blodsockerpåverkan, men som ändå stimulerar massiv insulinfrisättning.

Är sådana livsmedel godkända som någolunda optimal efterträningsmat?

GI:et på Risgrynsgröt är väl mellanhögt men det har högt II vet jag.
Lämpar sig en portion risgrynsgröt som en måltid bland alla andra måltider
när man ska återhämta sig efter träning? Tillsammans med någon bra proteinkälla brevid.

Har för mig att det finns risgrynsgröts tuber med 2% fett, antagligen mättat sådant. Kanske inte helt optimalt men himla gott. Men som sagt, ger det en tillräcklig insulinspik efter träningen? Eller förstör det mer än vad det ger?

King Grub
2005-02-18, 22:04
Ris har inte högt II, och jag vet inte hur mycket mjölk den ingår i en sådan där tub. Högglykemiska kolhydrater ger snabbare glykogeninlagring och stimulerar mer anabolt gensvar än lågglykemiska tillsammans med protein efter träning. Men visst fungerar säkert risgröt som ett av återhämtningsmålet. Det finns bättre och nyttigare mat, men det fungerar säkert.