handdator

Visa fullständig version : 2st ömma ställen (handled, Bröstkorg)


Spacer
2005-02-18, 12:00
Har en öm handled, bröt den för några år sedan... sedan dess har den inte varit 100% men det var först när jag kombinerade mitt någorlunda tunga jobb och träning som jag fick ont..Belastar jag den i en vinkel med handflatan uppåt så får jag ont. Tränar handleden 1 ggr i veckan men räcker det eller bör man ha den inlindat? Ligger inne i lumpen nu men våran läkare här är en I*iot. Han säger bara till alla att dom ska låta det vara några dar så går det bort *screwy*

Har även slagit i sidan av min börstkorg när jag föll för 2 veckor sedan.
Har haft ont när jag hostat, andast in och när jag gör vissa tyngre lyft?
Vad kan detta bero på, skadat ett revben?

Om ni orkar så kan ni svara på någon av dessa punkter :)

//Jonas

Callek
2005-02-18, 14:58
Angående handleden har jag samma problem sedan jag vurpade på en snowboard förut. Det märks främst om jag är inte riktigt varm och lyftar tungt... Tror inte man kan göra så mycket är jag rädd, vara försiktig helt enkelt. Samt att värma upp ordentligt!

Angående bröstkorgen så var det i samma krasch faktiskt, sjukhuset konstaterade att det var brosk som hade blivit lite skadad. Går över med tiden, gäller även att ta det lugnt så att det inte går upp igen.

Nu vet jag inte om detta stämmer 100% med dina problem, men så är det för mig iaf.

Doctor Snuggles
2005-02-18, 15:25
När det gäller bröstkorgen så kan du ha skadat bindväven runt den.
Det enda som verkar hjälpa för det är vila, samt stretching, d.v.s. andas in djupt och sträcka på dig på ett sätt som gör ont, och hålla i det läget tills det släpper. Göra det ett par gånger om dan.

Stretching borde hjälpa för handleden också, annars är det enda alternativet att värma upp och träna igenom smärtan. Med tiden kommer du kunna köra tyngre och tyngre och den kommer släppa mer och mer.
Var alltså inte rädd för att det gör ont, när man rehabiliterar senor/muskler så kan det göra ont utav bara helvete, och det tar tid.

Spacer
2005-02-18, 18:51
Callek, ja det låter som om du har väldigt liknande skador mot vad jag har. Fårväl se till att värmaupp ordentligt så det inte händer något värre bara.

Dr.Snuggles, detta med bröstet hände för 2 veckor sedan... och jag testade att träna bicepscurl förra veckan och då snäppte det till i bröstet och det gjorde on som fan. Kan det varit något som släppte då?

Johnny
2005-02-25, 12:41
Ang. bröstet. Det kan mycket väl vara en låsning i en revbensled, och dom går att manipulera hos naprapat eller kiropraktor. Om dom nu kommer fram till att det är inskränkt rörlighet.
Kanske har någon av musklerna som ligger mellan revbenen
fått någon ruptur?
Försök att hitta någon som kan undersöka dig, förutom läkaren alltså.