handdator

Visa fullständig version : Mindre muskulösa förr i tiden innan kosttillskott fanns?


Pellefant
2005-02-18, 10:44
Hej,

Var de som tränar mindre muskulösa på den tiden kosttillskott(Proteinpulver, kreatin etc.) inte fanns än idag?

Herkulez
2005-02-18, 11:03
Hej,

Var de som tränar mindre muskulösa på den tiden kosttillskott(Proteinpulver, kreatin etc.) inte fanns än idag?
ja men det har nog inte så mycket med de att göra, kunskapen om kost och träning var inte lika utvecklad som den är idag (nu kommer nå stolpskott och börjar skrika steroiderna men om vi bortser från det). Sen finns det mycket mer nyttiga produkter att välja mellan och det är ju enfaktor det också.

TTT
2005-02-18, 11:27
Någon mer än jag som tänker på introt till pumping iron där några nissar i trikåer springer runt flexandes och kastar med 5 kgs-vikter? =)

Hoffa
2005-02-18, 11:29
Som Herkulez säger :thumbup:

Kolla på min avatar dock, det är Steve Reeves, han var aktiv på 50-talet och har lyckats knåpa ihop en helt okej kropp tycker jag iallafall.

Vet att det finns en sida med bodybuilders som var aktiva i början 1900-talet, gamla gamla smutsiga svartvita bilder. Men dom hade inte heller några speciella kostillskott precis som Reeves, men lyckas ändå bygga muskler och ha lite fett.

Stenåldersmänniskan var nog också ganska välbyggd antar jag, jag har inte sett några bilder på dom dock :D Men av det jag läst så var dom vältränade och med kondition som kan liknas i klass med elit idrottare idag.

Kostillskott är inget magiskt, det är bara mat i pulverform.

Tolkia
2005-02-18, 11:36
Mängden veritabla muskelberg var garanterat mindre, just p.g.a. att kunskapen om kost och idrott/träning var mindre än idag (ingen "optimering" där direkt), men genomsnittsmänniskan var förmodligen mer vältränad, eftersom man kroppsarbetade/rörde sig mer i vardagen (och inte minst varken hade Tv eller dator ... ;) ). Stenåldersmänniskan MÅSTE ju ha varit relativt vältränad - det är svårt att bli fet och klen om man själv måste samla respektive jaga sin mat, och blev man det så dog man ju ... (typ). Man kan ju titta på andra djur, särskilt sådana där man har en tam och en vild variant att jämföra med: hur stort är antalet feta vildlevande vargar jämfört med antalet feta tamhundar, hur stort är antalet feta zebror jämfört med antalet övergödda tamhästar osv.

AnimalGen
2005-02-18, 21:18
Desutom är BB vanligare idag så allt fler "genetic freaks" tränar nu.

Beast
2005-02-18, 21:45
Jo dom var mindre men allt är så mycke mer studerat nu än vad det var på den tiden.

Baan
2005-02-18, 23:20
Mängden veritabla muskelberg var garanterat mindre, just p.g.a. att kunskapen om kost och idrott/träning var mindre än idag (ingen "optimering" där direkt), men genomsnittsmänniskan var förmodligen mer vältränad, eftersom man kroppsarbetade/rörde sig mer i vardagen (och inte minst varken hade Tv eller dator ... ;) ). Stenåldersmänniskan MÅSTE ju ha varit relativt vältränad - det är svårt att bli fet och klen om man själv måste samla respektive jaga sin mat, och blev man det så dog man ju ... (typ). Man kan ju titta på andra djur, särskilt sådana där man har en tam och en vild variant att jämföra med: hur stort är antalet feta vildlevande vargar jämfört med antalet feta tamhundar, hur stort är antalet feta zebror jämfört med antalet övergödda tamhästar osv.

kanske om du tänker hundratals år tillbaks, men frågan är om dom verkligen var särskilt imponerande muskulösa alls, med tanke på att folk knappt hade något att äta för ca 200 år sedan, lite svårt vara särskilt muskulös om du sliter bara för att överlva för att itne svälta ihjäl. Men vad vet jag..

En egen reflektion är i alla fall att för 50 år sedan så fanns dte nog inte många som tillhörde låt oss kalal det kollo-folket, dvs folk som knappast är några monster (undantag finns) utan i regel kan en del om kost o träning och har nått mer eller hyffsade resultat. Den gruppen var säkerligen betydligt mindre för säg 30 år sedan. Det grundan jag i och för sig inte på några vetenskapliga faktum, utan mer på slutsatser efter ha snackat med folk som tränade på den tiden, t ex min far. Med tanke på att det dom kunde om träning var i princip deras kompisars hemmasnickrade teorier samt eventuellt någon idrottslärarens teorier så var inte kunskapen om att bygga muskler särskilt.. ja.. välutvecklad kanske?

nu kanske jag påpekar självklara grejer här men ja, sammanfattnigsvis så har kommunikations utveckling gynnat många genom att dom fått tillgång till en hel del information som man helt enkelt aldrig hade fått tag på för säg 50 år sedan då vi saknade vissa kommunikationsmedium, t ex datorn..

fan, blev långt det här

Zakath
2005-02-19, 00:18
Som Herkulez säger :thumbup:

Kolla på min avatar dock, det är Steve Reeves, han var aktiv på 50-talet och har lyckats knåpa ihop en helt okej kropp tycker jag iallafall.

Vet att det finns en sida med bodybuilders som var aktiva i början 1900-talet, gamla gamla smutsiga svartvita bilder. Men dom hade inte heller några speciella kostillskott precis som Reeves, men lyckas ändå bygga muskler och ha lite fett.

Stenåldersmänniskan var nog också ganska välbyggd antar jag, jag har inte sett några bilder på dom dock :D Men av det jag läst så var dom vältränade och med kondition som kan liknas i klass med elit idrottare idag.

Kostillskott är inget magiskt, det är bara mat i pulverform.



Var det inte Eugene Sandow i början av Pumping Iron?

Hoffa
2005-02-19, 13:38
Var det inte Eugene Sandow i början av Pumping Iron?

Så hette han! Tack Zakath!

Här sidan med kroppsbyggarna från 1880-1930!

http://www.sandowmuseum.com/

Cyco
2005-02-19, 13:58
ja skulle og vilja påstå att dom förmodligen var grymt starka på den tiden...dom knäpper nog en mordern byggare på näsan när det gäller styrka.

Jag ser hellre ut som en byggare från 50 talet än att se ut som Lee priest eller Coleman...som knappt kan röra sig..
lee Priest tar sig inte upp från soffan om man hamnar på rygg det är sunda muskler det :laugh:

Arne Persson
2005-02-19, 14:02
En strong man från förr med rejäla armar var Apollon (Luis Uni) var c:a 193 och vägde 125 -130 kg och var ohyggligt stark. Han hade bl.a 53 cm i överarmar och 48cm!!! i underarmar. Han dog 1927?

Allan
2005-02-19, 14:30
Vet att det finns en sida med bodybuilders som var aktiva i början 1900-talet, gamla gamla smutsiga svartvita bilder. Men dom hade inte heller några speciella kostillskott precis som Reeves, men lyckas ändå bygga muskler och ha lite fett.


Det finns en länk eller sida - det finns mängder. Det här är en http://www.sandowmuseum.com/musclechampsone.html


allan

Doctor Snuggles
2005-02-19, 15:12
Det finns en länk eller sida - det finns mängder. Det här är en http://www.sandowmuseum.com/musclechampsone.html


allan

En annan sida är:
http://www.sandowplus.co.uk/
och
http://www.americanpowerliftevolution.net/

Sen ska man minnas att kroppsidealet var annorlunda på den tiden, och utbudet av lyft. T.ex bänkpressen populariserades inte förrän framemot 40-talet. Sedan så tränade de flesta för att förbättra hälsan och bli starkare, inte för att få större muskler, iaf inte som självändamål. Fram till 1920-1930 var det ju främst sk professionella strongmen som tränade och åkte runt med cirkusar etc.

Arne Persson
2005-02-19, 16:09
VAr i Luxembourg och vägde och mätte John Grun Marx's vikter och stänger.Kan bara konstatera att han var brutalt stark!