handdator

Visa fullständig version : Våg som mäter kroppsfett?


PowPow
2005-02-17, 23:02
Någon som har testat en våg som mäter kroppsfett? Är de tillförlitliga?

http://www.certell.com/handla/show_cat.php?katid=1

Om nån admin vill flytta tråden, så visst. Jag tyckte att den passade bäst här iaf ;)

Edit: Detta kan väl inte räknas som förbjuden direktlänkning? Kollo säljer ju inte vågar. Right?

acke_t
2005-02-17, 23:20
personligen tycker jag att de suger.

lägg pengarna på en kaliper eller en fin spegel och ett måttband istället ;)

TTT
2005-02-17, 23:21
Ytterst tveksamt då vågen knappast vet vad du har för kroppsbyggnad. Då du som tränande individ har större andel muskler av din kroppsvikt än genomsnittet kommer vågen att visa åt h-vete fel BF.

PowPow
2005-02-17, 23:29
Ja, det stod faktiskt att den kunde visa lite märkligt för just hårt tränande individer..

Kroppsbyggnaden har den ju ingen info om heller. bara längden.

hrm...
ingen som har testat en sådan?

PowPow
2005-02-17, 23:57
Men å andra sidan så är det ju vatten den använder sig av för att mäta fettandelen. Ju mindre vatten, desto mer fett - eftersom muskler innehåller mer vatten än fett. Impulsen går ju snabbare genom vatten och muskler än genom fett. Så jag fattar inte riktigt hur det kan visa mer fett% än man egentligen har hos en tränaden individ.. som tränande har man väl ändå mer vatten i kroppen än en som inte tränar?

GrayHaven
2005-02-18, 00:30
Även om den inte mäter tillförlitligt på just rätt procent, hur är den då att använda som referenspunkt? Jag menar om du ser att du har säg 20% första gången du väger dig..sen vid nästa vägning efter mycket cardio hälsomat o träning osv osv så står den på kanske 15%..kan man använda den för att se hur stor procent man blivit av med eller är det att den kanske ena stunden kan visa 20% och nästa 45% fast den egentligen borde visa 10% om ni förstår vad jag menar..

om man mäter riktigt med kalipel (hos nån "expert") eller nåt så kan man ju använda vågen som referenspunkt sen om man inte kan hantera en kalipel (läst att det ska va svårt hehe)

funkar det?

PowPow
2005-02-18, 00:34
Jag tänkte lite så också - att använda den som referenspunkt alltså. MÅst eju ändå köpa ny våg, så...

Men det kanske kan bli lite klurigt, så att den tar muskler för fett.. eller?
Nån kunnig?

- M -
2005-02-18, 09:48
Eller vad sägs om den här då, den ska tydligen utgå från längd vikt och kön, samt räkna ut fett% och beräkna mängden vatten.

Bosch PPW 2200

http://www.bosch-hushall.com/bosch/default.jsp?page=product.view&menu=product.180&pid=180&fib=PPW2200

Semiramis
2005-02-18, 09:51
jag har en våg som ska mäta kroppsfett, svindyr var den också och jag tycker den är tämligen värdelös, även som referenspunkt. Man ska inte väga sig på morgonen och inte ha ätit innan vilket bara det gör det bökigt och sen slår den på flera procent från dag till dag i alla fall. man kan ju använda den långsiktigt som rerensepunkt men jag ville ha något som visade exakt, annars duger ju måttband och spegel lika bra.

- M -
2005-02-18, 10:28
jag har en våg som ska mäta kroppsfett, svindyr var den också och jag tycker den är tämligen värdelös, även som referenspunkt. Man ska inte väga sig på morgonen och inte ha ätit innan vilket bara det gör det bökigt och sen slår den på flera procent från dag till dag i alla fall. man kan ju använda den långsiktigt som rerensepunkt men jag ville ha något som visade exakt, annars duger ju måttband och spegel lika bra.


Vad var det för märke på den?
Kul att inte få väga sig på morgonen och samtidigt inte få äta något heller... *screwy*

PowPow
2005-02-18, 11:16
Eller vad sägs om den här då, den ska tydligen utgå från längd vikt och kön, samt räkna ut fett% och beräkna mängden vatten.

Bosch PPW 2200

http://www.bosch-hushall.com/bosch/default.jsp?page=product.view&menu=product.180&pid=180&fib=PPW2200

Men det är ju samma sak. Den jag länkade till mätte ju på precis samma sätt. Med kön, ålder, längd som infmatningsbara data. O den mätte ju vatten% också.

- M -
2005-02-18, 11:41
Hade inte kollat länken. Sorry.

acke_t
2005-02-18, 20:05
Jag har en våg hemma som mäter bf (bioimpedans). Tycker inte den fungerar bra. Slutade använda den förra våren under deffen när spegeln och måttbandet gav mig positiva resultat och bf enligt vågen stod still.

acke_t
2005-02-18, 20:10
det e bfw004 från första länken som jag har...

Pellefant
2005-02-18, 20:42
Ingen våg iofs, men på Rusta såg jag en liten dosa man håller i händerna för 99 kr som mäter kroppsfett, man skulle ange kroppstypen. Bara skräp kanske?

acke_t
2005-02-19, 14:37
fungerar enligt samma princip.
tämligen värdelös tycker jag