handdator

Visa fullständig version : Orkar inte lyfta hantlarna


Entity
2005-02-17, 22:47
Skulle öka lite i axelpress idag, skulle köra 18 kilo , men orkade knappt lyfta upp dem !!! När jag till slut fick upp dem orkade ja bara 2 reps !!!

Några förslag ?? Eller gå tillbaka till militärpress i smithen ??

Tog för övrigt 25 kilo i hantelpress idag :) är så glad :eating:

Mikeman
2005-02-17, 22:56
Ähum.....Sänka vikten på hantlarna? :rolleyes:

Fatalist
2005-02-17, 23:02
Skulle öka lite i axelpress idag, skulle köra 18 kilo , men orkade knappt lyfta upp dem !!! När jag till slut fick upp dem orkade ja bara 2 reps !!!

Några förslag ?? Eller gå tillbaka till militärpress i smithen ??

Tog för övrigt 25 kilo i hantelpress idag :) är så glad :eating:

Nu ska vi se här... Du är för svag för att få upp hantlarna till startläge, och du orkade sedan två reps. Jo, sänk vikten len ;)

PowPow
2005-02-17, 23:16
Skulle öka lite i axelpress idag, skulle köra 18 kilo , men orkade knappt lyfta upp dem !!! När jag till slut fick upp dem orkade ja bara 2 reps !!!

Några förslag ?? Eller gå tillbaka till militärpress i smithen ??

Tog för övrigt 25 kilo i hantelpress idag :) är så glad :eating:

Be någon hjälpa dig upp med dem?
För att inte göra av med för mycket energi så brukar jag lkåta min träningspartner (eller nån annan som ser snäll ut) stå framför mig och hjälpa mig halvsvinga upp dem.

Börja alltså med dem i knät, och låt någon annan hjälpa dig få upp dem i startläget.

Karl_alfred
2005-02-18, 00:02
Sätt dem på knäna och kickcurla!

hultman
2005-02-18, 00:07
Höj vikten, du kanske klarar fler reps på högre vikt?!

JAM
2005-02-18, 00:08
Skulle öka lite i axelpress idag, skulle köra 18 kilo , men orkade knappt lyfta upp dem !!! När jag till slut fick upp dem orkade ja bara 2 reps !!!

Några förslag ?? Eller gå tillbaka till militärpress i smithen ??

Tog för övrigt 25 kilo i hantelpress idag :) är så glad :eating:
Vilka vikter orkar du få upp själv? Hur många reps gör du på de vikterna?

Det handlar dock om teknik också så att man inte tar ut sig för mycket bara för att få hantlarna i rätt position.

JAM
2005-02-18, 00:08
Höj vikten, du kanske klarar fler reps på högre vikt?!
En smiley kanske vore på sin plats?

Entity
2005-02-18, 00:18
Vilka vikter orkar du få upp själv? Hur många reps gör du på de vikterna?

Det handlar dock om teknik också så att man inte tar ut sig för mycket bara för att få hantlarna i rätt position.

Kör 15kg x8 så därför känns det rätt lagom att börja med 18 kilo,
kör 40 kilo i militärpress i smithen...

JAM
2005-02-18, 00:22
Du orkar få upp 15, men inte 18? Låter lite skumt. ;)

Kör du sittande med eller utan ryggstöd, eller stående?

myggan
2005-02-18, 00:24
jag har aldrig fattat att folk har problem att få upp dem (på lägre vikter)

jag har ökat från 10 till 20 på ganska kort tid och tycker fortfarande det är lika lätt.. curla upp dom på knäna.. andas.. skjut ifrån med knät och sätt dem i startläget.. sen ångar man på direkt så man inte tappar kraft
tycker jag är effektivast

Oskis
2005-02-18, 00:50
Förstår inte heller hur det kan vara problem med att få upp hantlarna till startläget. Själv brukar jag ha hantlarna på golvet sen bara luta mig framåt och rycka /vända upp hantlarna i startläge, aldrig varit några problem med det och då kör jag ändå på ganska mycket mer än 18 kg.

autowah
2005-02-18, 07:18
Jag tycker det är för stora "hopp" mellan hantlarna ibland, detta blir ju tydligast på lägre vikter. Det är stor skillnad på 11 och 13,5 kg's hantlar, inte lika stor på 16 och 18,5, men det märks ju. Orkar man den ena, är det inte lika säkert att man klarar nästa, jag upplever samma sak. Bara kämpa på.

z_bumbi
2005-02-18, 08:05
Jag tycker det är för stora "hopp" mellan hantlarna ibland, detta blir ju tydligast på lägre vikter. Det är stor skillnad på 11 och 13,5 kg's hantlar, inte lika stor på 16 och 18,5, men det märks ju. Orkar man den ena, är det inte lika säkert att man klarar nästa, jag upplever samma sak. Bara kämpa på.

Ett ganska stort problem och lösningen heter kanske Platemates (http://www.theplatemate.com/products.htm), vilket inget gym jag känner till har några.

Entity: Som Jam säger, det handlar en hel del om teknik sen har du höjt vikterna med 20% vilket kanske inverkar en del också.

BessahWizzah
2005-02-18, 08:13
Som sagt... det finns en enkel lösning. Sänk vikten. Om du nu känner att det är för lätt, så kan du alltid köra pressarna sist i passet. Det har jag börjat med nu och jag får mycket bättre kontakt i deltoideus, istället för trapezius och triceps.

Om du nu verkligen vill höja vikten, så kan du ju alltid börja med att köra ett set med den tunga vikten och resten lite lättare, bara för att "tvinga" på vikt. Tänk på att du att du inte pajar ryggen bara, när du "svingar" upp vikterna.

Entity
2005-02-18, 09:13
Tack för alla råd, problemet ligger väl kanske i att jag är väldigt stark i axlarna jämfört med resten av kroppen, jag är säker på att jag klarar köra minst 5 reps bara jag får upp dem utan så mycket slit :)

Jag skulle nog ta 20 till o med, ja gillar det där med platemates, verkar bra då skulle man deffenetivt öka varje pass tror jag. Jag tycker det är alldeles för stora hopp. Som nu från 15 till 18. Och vid bicecps curl stången är det minst 5 kilos hopp, samma vid bänkpress. Kanske inte så farligt när man kör 100 kg till 105, bara 5% ökning som sagt, men vid 25-30 kg blir det ju svårare.

jwzrd
2005-02-18, 09:40
Kör ett renare utförande, mindre cheating alltså. Testa att köra ett vikt-drop i setten också. Om 20 är för tungt och 15 för lätt, kör då så många du orkar på 20 (SNYGGA REPS) och fortsätt sedan direkt med 15 (lika snygga). Ingen idiotkörning, det tjänar du ingenting på innan du tränat mycket längre.

PowPow
2005-02-18, 11:21
Tack för alla råd, problemet ligger väl kanske i att jag är väldigt stark i axlarna jämfört med resten av kroppen, jag är säker på att jag klarar köra minst 5 reps bara jag får upp dem utan så mycket slit :)

Jag skulle nog ta 20 till o med, ja gillar det där med platemates, verkar bra då skulle man deffenetivt öka varje pass tror jag. Jag tycker det är alldeles för stora hopp. Som nu från 15 till 18. Och vid bicecps curl stången är det minst 5 kilos hopp, samma vid bänkpress. Kanske inte så farligt när man kör 100 kg till 105, bara 5% ökning som sagt, men vid 25-30 kg blir det ju svårare.

Är dem minsta fria vikterna på ditt gym på 2,5kg? Verkar konstigt. På mitt finns det ända ner till 0,75kg, (alltså höjning med 1,5kg) om jag inte minns fel

Mikeman
2005-02-18, 19:21
Det är som sagt bara att kickcurla upp hantlarna.
Håll hantlarna vid sidorna,gå upp på tå för att få upp hantlarna med välbehövliga cm och gå sedan ner snabbt i knäna och på samma gång svinga upp hantlarna till axelhöjd. Sätt dig sedan på bänken och avnjut ett tungt set.
Med denna teknik kommer du att få upp dom, jag lovar.

Grov
2005-02-18, 22:22
En fråga till er som kör lite "tyngre" axelpress dvs från 45kg--> hur får ni upp dem till start postion??

Jag personligen kör med 45kg och tyngre, och har jag inte med mig min träningspartner eller frugan (mot all förmodan hon fixar det :bow: ) så klarar jag inte av att lyfta upp dem själv.

Min fråga är då kickar ni upp hantlarna med knäna när ni kör med 45+kg i denna övning?" *spy* för jag kan då inte curla upp med tex två 50kg hantlar en i vardera hand.

Pudzianovski
2005-02-18, 23:54
En fråga till er som kör lite "tyngre" axelpress dvs från 45kg--> hur får ni upp dem till start postion??

Jag personligen kör med 45kg och tyngre, och har jag inte med mig min träningspartner eller frugan (mot all förmodan hon fixar det :bow: ) så klarar jag inte av att lyfta upp dem själv.

Min fråga är då kickar ni upp hantlarna med knäna när ni kör med 45+kg i denna övning?" *spy* för jag kan då inte curla upp med tex två 50kg hantlar en i vardera hand.

Jag kickar upp dem. Inte speciellt svårt. Dock inte kört tyngre än 50kg.

Styrkebyggare
2005-02-18, 23:56
En fråga till er som kör lite "tyngre" axelpress dvs från 45kg--> hur får ni upp dem till start postion??

Jag personligen kör med 45kg och tyngre, och har jag inte med mig min träningspartner eller frugan (mot all förmodan hon fixar det :bow: ) så klarar jag inte av att lyfta upp dem själv.

Min fråga är då kickar ni upp hantlarna med knäna när ni kör med 45+kg i denna övning?" *spy* för jag kan då inte curla upp med tex två 50kg hantlar en i vardera hand.

Jag kör med 40-42,5 på topp och brukar svinga upp dem med en frivändningsliknande rörelse. Tycker det är viktigt att ha en någotsånär lätt och smidig rörelse då det är lätt att bränna avsevärda mängder kraft och energi i onödan annars. För egen del så innebär ett knöligt tillvägagångssätt vid lyftet till startposition man bara orkar så lite som halva antalet reps mot normalt.

Hade aldrig några problem att lyfta upp dem normalt när jag körde på 30-35 kg (och därunder), utan knixet har tillkommit på senare år när axlarna har dragit ifrån armarna lite mer.

Grov
2005-02-19, 09:01
Jag kickar upp dem. Inte speciellt svårt. Dock inte kört tyngre än 50kg.


Ja jag har heller inte kört på tyngre än 50kg, men har inte kommit på någe bra sätt utan att trötta ut mig helt och hållet, innan jag kommit i rätt startpositon. Får börja träna på frivändningar med hantlar haha, som tur är kör jag inte den övningen då jag inte har någon som kan hjälpa mig, men kul att se hur ni andra fixar det som kör som jag "lite tyngre".

Grov
2005-02-19, 09:06
Jag kör med 40-42,5 på topp och brukar svinga upp dem med en frivändningsliknande rörelse. Tycker det är viktigt att ha en någotsånär lätt och smidig rörelse då det är lätt att bränna avsevärda mängder kraft och energi i onödan annars. För egen del så innebär ett knöligt tillvägagångssätt vid lyftet till startposition man bara orkar så lite som halva antalet reps mot normalt.

Hade aldrig några problem att lyfta upp dem normalt när jag körde på 30-35 kg (och därunder), utan knixet har tillkommit på senare år när axlarna har dragit ifrån armarna lite mer.

Ja mitt "problem" är nog med att jag är starkare i axlar än i armar, så jag har provat med frivändningsliknande rörelser tidigare när jag var på <40kg men nu får jag inte till det och, på mig tar det så pass mycket energi från varje lyft att jag hellre avstår den när jag kör på >40kg om jag inte har någon som passar och hjälper mig. :whipped:

Nils
2005-02-19, 13:15
Man behöver inte speciellt starka armar för att vända upp vikterna.
Tyngdlyftare som frivänder ordentlig stora vikter ägnar inte direkt sin tid på att träna biceps. Detta är iofs inte riktigt samma sak men det har likheter.
Du är SÄKERT stark nog, det behövs bara teknik/koordination tror jag.

Grov
2005-02-19, 15:46
Man behöver inte speciellt starka armar för att vända upp vikterna.
Tyngdlyftare som frivänder ordentlig stora vikter ägnar inte direkt sin tid på att träna biceps. Detta är iofs inte riktigt samma sak men det har likheter.
Du är SÄKERT stark nog, det behövs bara teknik/koordination tror jag.

Ja jag vet inte mina biceps, är väl inte min bästa muskelgrupp, kör normalt med upp till 30kg i hantelcurl, och 60kg i ez-stång scottcurl.
Triceps är en av mina starkare muskelgrupper
Men hur som helst klarar jag personligen inte av att få till 45kg+ till startläge i tex sittande hantelpress med bänk i 80-90grader.
Men jag överlever nog :cool:

Dk1ng
2005-02-19, 21:19
Själv slänger jag upp vikterna ståendes och har således vikterna framför mig ungefär som en "guard" i boxning innan jag sätter mig ner.
Ett alternativ till att "kicka" upp dem sittandes!

Mvh

aliquis
2005-02-19, 21:30
Orkar du verkligen ta så mycket mer än det du klarar av att "svinga" upp?
Kör militärpressar där stången redan vilar på rätt höjd så slipper du problemet.

Grov
2005-02-19, 22:18
Orkar du verkligen ta så mycket mer än det du klarar av att "svinga" upp?
Kör militärpressar där stången redan vilar på rätt höjd så slipper du problemet.


Menar du mig nu, så svarar jag JA jag orkar köra axelpress med en hel del tyngre än vad jag klarar av att "svinga" upp i startpostion själv med.

Ser det inte som något jätteproblem, då jag i 9av 10 fall har någon som kan passa/hjälpa mig men ändå man vill ju klara det själv :MrT:

Militärpressar kör jag redan både i smith och med fri stång, men vill gärna ha lite variation. :thumbup:

Köttbullen
2005-02-20, 01:03
be någon vän hjälpa dig få upp dem, en kompis till mig hade liknade problem efter en liten skada...