handdator

Visa fullständig version : Torka kläder på elementet -> Halsont?


Pellefant
2005-02-17, 21:47
Hej!

Tre gånger har jag torkat kläder och skor på elementet när jag sovit, gör det inte så ofta alls, dessa tre gångerna har jag haft rejält ont i halsen på morgonen när jag vaknat, två av dem blev jag förkyld runt en vecka. (Slutat torka så nu såklart)

Är det bara en slump? :confused:

Prankie
2005-02-17, 21:54
Det måste vara elementmonster... *rolleyes* Om du har haft behov att torka dina kläder och skor kanske har du redan blivit kraslig av det. ;)

King Grub
2005-02-17, 21:54
Ja!

Jag hade bruna byxor på mig när jag ut både i går och i dag... och tror man inte det snöade båda gångerna!

JAM
2005-02-17, 21:56
Ja!

Jag hade bruna byxor på mig när jag ut både i går och i dag... och tror man inte det snöade båda gångerna!
Nä! Är det sant!! :D

Pellefant
2005-02-17, 22:03
Ok, tack för svaren. Tänkte om det blev fuktigt i luften så det satt sig på min hals.

Cilia
2005-02-17, 22:04
Ja!

Jag hade bruna byxor på mig när jag ut både i går och i dag... och tror man inte det snöade båda gångerna!

med den där avataren lär de flesta byxor du har vara bruna snö eller inte *eg*

King Grub
2005-02-17, 22:04
Virus smittar inte genom fuktiga halsdukar över natten. :)

Pellefant
2005-02-17, 22:09
Tack för svaren. Är väl snarare då som ovan skrevs att jag gått blött klädd och därför blivit sjuk.

Yankeee
2005-02-17, 22:09
Tack för svaren. Är väl snarare då som ovan skrevs att jag gått blött klädd och därför blivit sjuk.

Man blir inte sjuk av att ha blöta kläder på sig ;)

King Grub
2005-02-17, 22:13
Tack för svaren. Är väl snarare då som ovan skrevs att jag gått blött klädd och därför blivit sjuk.

Förkyld blir man inte av att vara kall och blöt. Du måste bli smittad av någon. Virus bildas inte bara ur tomma luften.

Visades redan 1968 (Douglas, R.G.J., K.M. Lindgren, and R.B. Couch. 1968. Exposure to cold environment and rhinovirus common cold. Failure to demonstrate effect. New Engl. J. Med. 279:743).

joak1m
2005-02-17, 22:17
jag vet att förkylningar uppstår när man blivit smittad med förkylningsvirus, men hur kommer det då sig att man "aldrig" blir förkyld på sommaren? Det har väl att göra med att immunförsvaret försvagas när kroppen är nerkyld och då är det väl inte helt fel att skylla på kylan när man blir förkyld?

Jay-Z
2005-02-17, 22:18
Jag hade bruna byxor på mig när jag ut både i går och i dag... och tror man inte det snöade båda gångerna!

*tittar på avatar* Håll igen med sorbitolen. ;)

Yankeee
2005-02-17, 22:20
jag vet att förkylningar uppstår när man blivit smittad med förkylningsvirus, men hur kommer det då sig att man "aldrig" blir förkyld på sommaren? Det har väl att göra med att immunförsvaret försvagas när kroppen är nerkyld och då är det väl inte helt fel att skylla på kylan när man blir förkyld?

"Den viktigaste förklaringen till att luftvägsinfektioner är vanligare under vinterhalvåret är att vi då är mer inomhus och alltså har mer närkontakt med andra människor."

http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=14123

King Grub
2005-02-17, 22:21
jag vet att förkylningar uppstår när man blivit smittad med förkylningsvirus, men hur kommer det då sig att man "aldrig" blir förkyld på sommaren? Det har väl att göra med att immunförsvaret försvagas när kroppen är nerkyld och då är det väl inte helt fel att skylla på kylan när man blir förkyld?

"The greatest myth about the common cold is that susceptibility to colds requires a weakened immune system. Healthy people with normal immune systems are highly susceptible to cold virus infection once the virus enters the nose. In volunteers studies, approximately 95% of normal adults became infected"

Ref: Gwaltney, J.M.Jr., and F.G. Hayden. 1992. Response to psychological stress and susceptibility to the common cold. New Engl. J. Med. 326:644-645.

Det cirkulerar fler virus på vintern, samt att man ofta är närmare andra inomhus.

joak1m
2005-02-17, 22:33
"Den viktigaste förklaringen till att luftvägsinfektioner är vanligare under vinterhalvåret är att vi då är mer inomhus och alltså har mer närkontakt med andra människor."

http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=14123
hm intressant,, däremot är det lite tvärtom för mig, jag umgås med fler människor på sommaren då jag går ut mer,, dock blir jag "aldrig" förkyld på sommaren.... men men..

joak1m
2005-02-17, 22:33
"The greatest myth about the common cold is that susceptibility to colds requires a weakened immune system. Healthy people with normal immune systems are highly susceptible to cold virus infection once the virus enters the nose. In volunteers studies, approximately 95% of normal adults became infected"

Ref: Gwaltney, J.M.Jr., and F.G. Hayden. 1992. Response to psychological stress and susceptibility to the common cold. New Engl. J. Med. 326:644-645.

Det cirkulerar fler virus på vintern, samt att man ofta är närmare andra inomhus.
Varför cirkulerar det fler virus på vintern då?

Yankeee
2005-02-17, 22:34
hm intressant,, däremot är det lite tvärtom för mig, jag umgås med fler människor på sommaren då jag går ut mer,, dock blir jag "aldrig" förkyld på sommaren.... men men..

Fler människor utomhus? :) Det är ju inomhusvistelsen som är boven.

Yankeee
2005-02-17, 23:32
Vänta nu... Jag vet att det är en folkmyt att man blir förkyld för att det är kallt...däremot är det inte en myt att man LÄTTARE blir smittad när det är kallt. Kroppen måste ju jobba hårt för att hålla kroppsvärmen vilket gör att immunförsvaret inte är lika starkt som på sommaren, det är alltså lättare att bli smittad. Sen inomhusvistelsen en stor faktor också såklart.

Har du läst Grubs inlägg? :)

obesogen
2005-02-17, 23:36
Har du läst Grubs inlägg? :)

LOL vilken kooooma, nu måste ja slagga. Alltså pill i näsan är inte att rekommendera

Tolkia
2005-02-18, 08:27
LOL vilken kooooma, nu måste ja slagga. Alltså pill i näsan är inte att rekommendera
Ännu bättre: Det vanligaste är att man bli smittad genom munnen - och då menar jag INTE via några salivutbytande tungkyssar ... Allvarligt talat är det som spelar mest roll hur ofta man utsätts för smitta och hur noga man är med hygienen (bästa vaccinet: tvätta tassarna), visst spelar immunförsvarets status roll för hur stor chans man har att stå emot smittan (oftast egentligen: om immunförsvaret lyckas kämpa ned smittan innan man utvecklar symptom) men den har en liten del jämfört med just exponeringsfrekvensen. Alltså större risk att bli smittad på vinterna, när man gnuggas mot fler personer i mindre lokaler än på sommaren, när man är mer utomhus. Effekten av blöta och kyla har större betydelse för hur dålig man blir när man väl blivit smittad än för hur lätt man har att åka dit i första hand. Men myten är vääääldigt seglivad.

Till ursprungsfrågan f.ö.: Om man har näs/hals/ögonbesvär som beror på allergier, överkänslighet mot damm etc. kan ju graden av symptom variera beroende på luftkvaliteten där man sover, särskilt om man tillhör sorten som sover med öppen mun (torkar ut fint i både munhåla och svalg, inte alltid så skönt när man vaknar), och det kan nog KÄNNAS som symptom på en annalkande förkylning. Dock är det väl vad jag vet vanligare att man får besvär av för torr luft än av för fuktig.

hobbitar
2005-02-18, 09:22
När jag låg i lumpen var jag inte förkyld en enda gång, det berodde nog på att jag visstades ute väldigt mycket....

King Grub
2005-02-18, 09:40
Ett säkert sätt att minimera antalet förkylningar är att bli eremit. :)

Thony
2005-02-18, 09:41
När jag låg i lumpen var jag inte förkyld en enda gång, det berodde nog på att jag visstades ute väldigt mycket....


inte änns när du först kom till lumpen ? Alltså din "första" dag/natt.. Ljug inte pöjk *grr*

Tolkia
2005-02-18, 11:49
Ett säkert sätt att minimera antalet förkylningar är att bli eremit. :)
Är det inte det som är hemligheten med vitlökens påstådda effekt? Man luktar så hemskt att ingen vill komma närmare än 5 meter ...