handdator

Visa fullständig version : Mongotrapz


PowPow
2005-02-17, 18:11
Tjo.
Har märkt på sistonde att mina traps (eller om det är nån annan konstig muskel undertill) är väldigt olika stora. När jag spänner genom att dra fram axlarna så får jag värästa bölden på min vänstra sida, medan jag inte har något alls att spänna på min högra sida.

Kan det vara en knuta, eller vad? Ser ju onekligen mongo ut. Men det syns inte när jag står avslappnat.
Kastar upp två bilder så ni kan se.
Och ja, de är tagna med mobilen, men det är ju ingen bild som ska bedömmas, så ni får stå ut ;)

Mikeman
2005-02-17, 18:13
Sheit!
Det där ser inte bra ut. Är bullen hård eller?

Baan
2005-02-17, 18:14
har du skadat axeln tidigare? en kompis drog sin ur led och hans ena trapz är betydligt mindre nu efter händelsen...

PowPow
2005-02-17, 18:17
Sheit!
Det där ser inte bra ut. Är bullen hård eller?

Ja, när jag spänner så är den. Den känns precis som en muskel, men verkar ju lite mäkligt att ha en muskel på ena sidan bara.. *screwy*

Nej, jag har inte skadat axeln

Jag är lite svullen på vänster sida även när jag slappnar av märkte jag nu precis, faktiskt.

Jense
2005-02-17, 18:38
kolla med en läkare. antar att det är ngn inflamation.. börjar med ngt precis där du använder ovana rörelser med ena armen?

Olikasaker
2005-02-17, 18:40
Det ser ut som att vänstra axeln är framåtroterad. Prova att stretcha bröstet och att tänka på hållningen. :thumbup:

PowPow
2005-02-17, 18:42
kolla med en läkare. antar att det är ngn inflamation.. börjar med ngt precis där du använder ovana rörelser med ena armen?

Ni hänge jag inte med. Undrar du om jag har börjat gör några avanliga rörelser med ena armen?

Jag har nyligen börjat köra shrugs (hantelshrugs), men det är ju med båda armarna..

Någon som vet vilken sorts läkare man ska uppsöka?

PowPow
2005-02-17, 18:43
Det ser ut som att vänstra axeln är framåtroterad. Prova att stretcha bröstet och att tänka på hållningen. :thumbup:

Ja, bullen blir stor när jag drar fram vänsteraxlen lite. Men varför kan jag inte göra samma sak med högern då? :confused:

Lyset
2005-02-17, 18:57
Jag tycker inte att det ser direkt anmärkningsvärt ut. Jag tror helt enkelt att du inte har så bra kontroll över muskeln på höger sida och därför inte lyckas spänna den ordentligt. Och angående "bullen" på ryggbilden, ungefär så ser det ut på mig också om jag bara trycker till trapzen men är avslappnad i övrigt. Inget att oroa sig för alltså.

PowPow
2005-02-17, 19:04
Jag tycker inte att det ser direkt anmärkningsvärt ut. Jag tror helt enkelt att du inte har så bra kontroll över muskeln på höger sida och därför inte lyckas spänna den ordentligt. Och angående "bullen" på ryggbilden, ungefär så ser det ut på mig också om jag bara trycker till trapzen men är avslappnad i övrigt. Inget att oroa sig för alltså.

LÅter ju hoppfullt.
Ja, jag har försökt i all oändlighet att spänna musklen på höger sida, men utan framgång.

Men om ni kollar noga på bilderna.. är det verkligen trapzen som spänns? Är det inte nån muskel precis under?

TommyBoy
2005-02-17, 19:47
Du är något sned i ryggen, detta gör att axlarna får olika förmåga till rotation. Kolla med en chiropraktor så kommer han att berätta om det är något du får leva med eller om det går att göra ngt åt det.

Tänk på utförandet i alla övningar som aktiverar axlarna och försök att köra symmetriskt. be någon kolla så det ser bra ut.

PowPow
2005-02-17, 20:16
Du är något sned i ryggen, detta gör att axlarna får olika förmåga till rotation. Kolla med en chiropraktor så kommer han att berätta om det är något du får leva med eller om det går att göra ngt åt det.

Tänk på utförandet i alla övningar som aktiverar axlarna och försök att köra symmetriskt. be någon kolla så det ser bra ut.

Aha
Ja, jag känner att jag inte riktigt kan göra den rörelsen som gör att bölden kommer fram med vänsterarmen.

Får gå till en kiro och höra

tackar!!

pdc9
2005-02-17, 21:24
Kan säga att jag är i en liknande situation... inte så grovt men på god väg. Det ökar nämligen så man antar ju att det är en muskel som växer. För mig är det däremot på höger sida men i mitt fall tror jag det kan bero på att jag gjort mig illa i vänster axel, ca 4 månader sedan, efter ett par månaders vila har jag dock återupptagit träningen men vänsteraxeln gör fortfarande lite ont och jag är ganska stel så rörelsen är dålig.... jag antar att det är därför som jag nu fått denna muskel som dig.

Jag har ännu inte besökt läkare men tänkte nog ta kontakt med någon inom kort. Det jag är rädd för är att han säger till mig att jag måste sluta träna i några månader eller så... det går inte !! :em:

Baan
2005-02-17, 21:34
Aha
Ja, jag känner att jag inte riktigt kan göra den rörelsen som gör att bölden kommer fram med vänsterarmen.

Får gå till en kiro och höra

tackar!!

du kan ju ta en till bild där du spänner trapzen, dvs upp med axlarna och innnåt mot kroppen om du vet hur jag menar, som du har det där så är dom inte direkt i sitt kortaste läge vad jag kan se.. fast med tanke på problemet i sig är det nog inte poseringen som är fel här

PowPow
2005-02-17, 22:22
du kan ju ta en till bild där du spänner trapzen, dvs upp med axlarna och innnåt mot kroppen om du vet hur jag menar, som du har det där så är dom inte direkt i sitt kortaste läge vad jag kan se.. fast med tanke på problemet i sig är det nog inte poseringen som är fel här

Men det är ju jag försöker göra på "fram"-bilden. Upp och fram med axlarna alltså. Problemet är bara att det bara blir en muskel på vänstersidan (om det nu är musklen..)

Metal_boy_
2005-02-18, 03:17
Tror bara att du har förmågan att spänna den ena ordentligt, så är det i mångas fall, en del kan inte spänna vänsterarmen men höger m.m Tycker du ska shrugga ena sidan ett tag och verkligen se till att få kontakt. Jag kunde inte spänna min vänstra vad förän jag började träna den, och på så sätt när jag hade belastat den en period så kom även förmågan att trycka till den och spänna den.

Grahn
2005-02-18, 03:39
Gör du olika på vänster och höger sida så kommer inte vänster och höger sida att se lika ut. Simple as that....

Einar
2005-02-18, 07:56
Ser ut exakt som för mig. Jag tror det har att göra med hur axlarnas skulderblad sitter ihop. Kolla om du inte skjuter ut vänstra skulderbladet när du spänner trapsen.

PowPow
2005-02-18, 11:11
Summa sumarum:
Jag gör inte likadant med högern o vänster riktigt, men det beror på att jag inte kan göra likadant med högern. Och det lär väl (som många har skrivit) bero på att jag är lite sne i kroppen, alternativt att jag har bättre rörlighet i vänstern.

Kan ju också vara så att jag har bättre kontakt med högermusklen och därför kan spänna den.

Ska vänta och se. Har jag inte ont så finns det väl ingen anledning att få det fixat?

Tack för alla tips! :thumbup:

Salle
2005-02-18, 11:26
Gå till en naprapat istället som kan hjälpa dig stretcha ut musklerna kring skuldran/bröstet. En kiropraktor kommer bara att knäcka lite i ryggen och efter ca 3000kr så är det ändå inte bättre.

PowPow
2005-02-18, 12:27
Gå till en naprapat istället som kan hjälpa dig stretcha ut musklerna kring skuldran/bröstet. En kiropraktor kommer bara att knäcka lite i ryggen och efter ca 3000kr så är det ändå inte bättre.

Tack för tipset, Salle!
Får kolla runt o se om jag hittar nån bra naprapat i trakterna. Om jag nu ens gör något åt det. Än så länge så är det ju inget problem. Men det är klart.. kan ju vara skönt om någon kollar på det.