handdator

Visa fullständig version : Koppla bort traps vid axel övningar?


Tridnod
2005-02-17, 14:41
Hantellyft åt sidan och traps verkar vara finfina övningar för mittenpartiet på axeln. Dock så får jag en sådan fruktansvärd verk i trapsen dagen efter. Eftersom mitt ryggpass tar mycket på trapsen (mark, stångrodd, latsdrag) så behöver jag knappast ta mer på trapsen och vill inte det heller för den delen. Någon som kan några smarta knep för att koppla bort trapsen?

jwzrd
2005-02-17, 14:45
Hantellyft åt sidan och traps verkar vara finfina övningar för mittenpartiet på axeln. Dock så får jag en sådan fruktansvärd verk i trapsen dagen efter. Eftersom mitt ryggpass tar mycket på trapsen (mark, stångrodd, latsdrag) så behöver jag knappast ta mer på trapsen och vill inte det heller för den delen. Någon som kan några smarta knep för att koppla bort trapsen?

Tryck ut armarna åt sidorna och "pressa" upp armarna med axlarna, och så långt du kommer. Jag tycker du ska skita i att man brukar påstå att man ska stanna rörelsen då armarna är parallellt med golvet, jag tycker inte det har någon inverkan på trapsen, trapsen blandas in mest i startläget tycker jag. Men börja och fortsätt rörelsen genom att trycka ut armarna åt sidorna mer än att dra upp dom. Odla den berömda mind-muscle connection och se till att inte släppa hantlarna den första decimetern från max kontraktion, utan se till att få en rejäl kontraktion och gå sakta "ur" den.

pellepedal
2005-02-17, 17:48
Pröva att stretcha trapsen ordentligt efter axelpasset.
Jag brukar kunna få ont i trapsen och upp i huvudet efter att jag tränat dem pga att de har krampat ihop.