handdator

Visa fullständig version : Ont i axlar vid hantelpress.


hobbitar
2005-02-17, 13:43
Jag kan inte köra hantelpress pga att jag får väldigt ont i mina axlar. Jag kan köra alla andra bröstövningar men inte denna! Eftersom hantelpress är en väldigt bra övning önskar jag att jag kunde köra den :(

obesogen
2005-02-17, 18:58
Jag kan inte köra hantelpress pga att jag får väldigt ont i mina axlar. Jag kan köra alla andra bröstövningar men inte denna! Eftersom hantelpress är en väldigt bra övning önskar jag att jag kunde köra den :(

Bah! om du får ont i den, strunta i den! Det finns ju 100 andra axelövningar som är bra

z_bumbi
2005-02-17, 19:45
För att någon ska slippa fråga. :)

Hur och var gör det ont?

Halldin
2005-02-17, 21:04
Provat att värma upp ordentligt före, inklusive rotatorcuffen?

hobbitar
2005-02-18, 09:44
Bah! om du får ont i den, strunta i den! Det finns ju 100 andra axelövningar som är bra

Är inte hantelpress en bröstövning?? Eller blandar jag ihop namnen nu?

Det gör ont inne i axeln, vissa dagar är det på vänster sida, andra på höger. Gör endast ont när jag gör själva övningen sen gör det över på några sekunder.

Jag menar iaf den övningen som man ligger ner på en bänk och pressar hantlarna uppåt med bröstet =)

Åse Columbus
2005-02-19, 15:22
bröstar du upp ordentligt i övningen...eller har du för tung vikt???
då tar gärna axlarna över övningen o gör jobbet istället för bröstmuskeln

mmartin
2005-02-21, 23:21
en kompis till mig hade samma problem.. och det belv värre och värre så han fick kolla upp det med nån läkare och nån idrottssjukgymnast och fick veta att han tränat för mycket och hårt bröst och axlar i jämförelse med baksida av axlar och rygg vilket typ "skjuter" fram det främre axelfästet en aning och blir lite slitage vid fästerna där.

hoppas jag skrev det hela rätt nu :D

Han skulle hursomhelst träna ikapp med baksidan och MYCKET lugnt med bröst framförallt.

mvh

jwzrd
2005-02-22, 09:39
en kompis till mig hade samma problem.. och det belv värre och värre så han fick kolla upp det med nån läkare och nån idrottssjukgymnast och fick veta att han tränat för mycket och hårt bröst och axlar i jämförelse med baksida av axlar och rygg vilket typ "skjuter" fram det främre axelfästet en aning och blir lite slitage vid fästerna där.

hoppas jag skrev det hela rätt nu :D

Han skulle hursomhelst träna ikapp med baksidan och MYCKET lugnt med bröst framförallt.

mvh

Story of alla grabbar som tränar. Det är mycket vanligt.

aliquis
2005-02-22, 10:39
Men VAD tränar man upp baksidan med? hantelflaxandet känns ju inte vare sig särskilt tungt eller isolerat, kompenserar rodd o mark en del? kan shrugs hjälpa? fast shrugs kör jag aldrig nuförtiden.

jwzrd
2005-02-22, 10:51
Men VAD tränar man upp baksidan med? hantelflaxandet känns ju inte vare sig särskilt tungt eller isolerat, kompenserar rodd o mark en del? kan shrugs hjälpa? fast shrugs kör jag aldrig nuförtiden.

Jag har kört rear laterals med hantlar upp till 20kg, det tar svinigt bra på bakre deltat. Annars tar alla ryggövningar rätt bra också. Man måste dock börja runt 5-6kg, har man aldrig tränat bakre deltat förut och dessutom slarvar med ryggträning så orkar man ingenting.

Lizard
2005-02-23, 07:21
Men VAD tränar man upp baksidan med? hantelflaxandet känns ju inte vare sig särskilt tungt eller isolerat, kompenserar rodd o mark en del? kan shrugs hjälpa? fast shrugs kör jag aldrig nuförtiden.

(Roddar), stångroddar och marklyft. Resten är ungefär lika bra för för baksidan som abduktormaskinen för benvolym.

Lizard

jwzrd
2005-02-23, 09:35
(Roddar), stångroddar och marklyft. Resten är ungefär lika bra för för baksidan som abduktormaskinen för benvolym.

Lizard

Jag tycker rear laterals är bättre än tex roddövningar för ryggen eftersom man kan träna med större fokus på just bakre deltat, och över ett större ROM. Stångrodd, som alltid med större övningar, bygger garanterat mer kött dock.

Som en side-note, det är lätt att överträna bakre deltat. För mig funkar det inte att köra bakre deltat seriöst och hårt på axeldagen och även köra rejält hårda ryggpass. Efter ett par veckor har jag konstant ont i bakre deltat. Stora baksidor/utsidor av deltat är snyggt dock, så jag ska kanske bara sluta lipa :D

Johnny
2005-02-25, 12:29
Strecha de muskler som adducerar och inåtroterar i axeln, som pectoralis, sucsbapularis. Tror inte att själva främre deltan är förkortad, det sker väldigt sällan, snarare är det bröstmusklerna.

Någon kanske har trevliga länkar till hur man strechar?

Frazze
2005-02-25, 12:32
Strecha de muskler som adducerar och inåtroterar i axeln, som pectoralis, sucsbapularis. Tror inte att själva främre deltan är förkortad, det sker väldigt sällan, snarare är det bröstmusklerna.

Någon kanske har trevliga länkar till hur man strechar?


Typ den här (http://www.ryggochmuskelakuten.se/) klicka på stretchövningar.

Åse Columbus
2005-02-26, 13:42
finns en tråd i "best of..." som talar om Hållning.....läs o begrunda!!