handdator

Visa fullständig version : Stel i korsryggen

fintelligens
2005-02-17, 11:11
Efter att ha varit sjuk i flera dagar så kunde jag resa mig ur sängen . Då märker jag att jag får en konstig känsla i korsryggen när jag böjer den frammåt. Efter ett par dagar börjar det göra ont när jag springer. Nu märker jag också att jag får ont när jagböjer huvudet framåt/neråt. Vad kan det vara?

jwzrd
2005-02-17, 12:07
Efter att ha varit sjuk i flera dagar så kunde jag resa mig ur sängen . Då märker jag att jag får en konstig känsla i korsryggen när jag böjer den frammåt. Efter ett par dagar börjar det göra ont när jag springer. Nu märker jag också att jag får ont när jagböjer huvudet framåt/neråt. Vad kan det vara?

Låsningar. Starta om ryggen genom att gå till naprapaten eller kiropraktorn och få ryggen "knäckt". Min rygg gör så hela tiden, men jag kan korrigera själv.

fintelligens
2005-02-17, 14:21
Tack, hur korrigerar du själv?

jwzrd
2005-02-17, 15:14
Tack, hur korrigerar du själv?

Sätter mig som en kvinna med ena benet över det andra, tar tag med armen diagonalt motsatt det översta knät på detsamma och vrider mig åt hållet den armen pekar, blåser ut luften, krummar något. Det är inga speciella krafter jag talar om. Så sprakar det och knakar i närheten av ställena som känns "trånga" eller tom smärtsamma. Plötsligt är all rörlighet tillbaka och besväret borta. Tex: vänster ben över höger, höger hand på vänster knä, vrider mig åt vänster.

fintelligens
2005-02-17, 15:24
Tack! Det blev redan bättre :bow:

jwzrd
2005-02-17, 15:29
Tack! Det blev redan bättre :bow:

Hehe, det känns inte helt avslappnat att berätta det dock. Det är säkert jävligt farligt :)

Jag var dock till en kiropraktor en gång och frågade om just detta. Visade honom hur jag gjorde, det sprakade till osv. Han tyckte det var bra att jag kunde korrigera det själv och jag uppfattade honom som positiv.

Han kan iofs ha sätt mig som en potentiellt återkommande kund med mina vanor bara kanske :D

fintelligens
2005-02-17, 16:58
Hehe, det känns inte helt avslappnat att berätta det dock. Det är säkert jävligt farligt :)

Det kännde jag dem 2 första gångerna som jag gjorde fel :)

Jonny_88
2005-02-17, 20:25
Jag gör en liknande grej varje dag! sätter mig på en stol och vrider mig åt båda hållen ( Först åt höger och sedan åt vänster eler tvärtom ).
Jag sätter inte något ben över andra eller hand över knä, utan sitter normalt och tar tag i stolrygstödet och vrider mig *knakningar* ( Händer ofta i klassrummen i skolan :D ).

Känns skönt och har ej något besvär med det. :)

Halldin
2005-02-17, 20:50
Jag gör en liknande grej varje dag! sätter mig på en stol och vrider mig åt båda hållen ( Först åt höger och sedan åt vänster eler tvärtom ).
Jag sätter inte något ben över andra eller hand över knä, utan sitter normalt och tar tag i stolrygstödet och vrider mig *knakningar* ( Händer ofta i klassrummen i skolan :D ).

Exakt samma här. Bortsett från skolan då, jag går inte i skolan. :)

Loke
2005-02-17, 21:23

Jag gör också exakt samma sak. Skolans stolar är bra för detta :)
Får ofta höra att det är dåligt, dock.

Jorgen
2005-02-17, 21:48
Det där gör jag med. Till andras stora glädje, många som inte gillar när det knakar till rejält i ryggen. Jag tycker bara att det är skönt. Men man skall nog vara försiktig i början så att man inte drar sönder sig.
Min massör blev avis för han kunde inte göra likadant däremot. :D

//Jörgen

Yankeee
2005-02-17, 22:19
Finns det några nackdelar med att knäcka till ryggen själv? T.ex utslitning.

Doctor Snuggles
2005-02-17, 22:32
Finns det några nackdelar med att knäcka till ryggen själv? T.ex utslitning.

Jag har gjort det i kanske 10 års tid på daglig basis. Inte märkt något särskilt. Återkom om 40 år ;)
Men seriöst, det ska tydligen bara vara luft mellan kotorna som "smäller till" eller något i den stilen, och inte vara särskilt farligt. Om man inte tar i för mycket och knäcker ryggen i tu. :D
Det enda jag märkt är att med tiden blir det lättare att knäcka, till en viss punkt, sen så händer det inte mycket mer.

Hades
2005-02-20, 09:17
Jag gör samma sak. Även nacken brukar knaka rätt så fint när jag lutar huvudet åt sidan.

Kung Sumo
2005-02-20, 12:21
Brukar också göra så...men då gör jag det liggandes på golvet eller massagebänken ....riktig skönt när det "släpper".

Bamse
2005-03-03, 16:06
Jag får det inte att funka! :cryout:

Finns det inte bilder på "övningen" nånstans :em:

Kung Sumo
2005-03-03, 16:40
http://www.exrx.net/StretchImages/HipAbductors/LyingCrossover.jpg

Typ liknande denna stretch för obliques ....fast du böjer det benet som du har över det andra benet i ca 90 grader i knäled.....upprepa sen på andra sidan....men var försiktiga :)

MVH // SuMO

AndersHermansson
2005-03-06, 19:38
Luta mot en stolsrygg som slutar en liten bit ovanför halva ryggen. Ta tag med händerna bakåt ovanpå stolsryggen (vardera sida). Slappna av i ryggen. Tryck bakåt och det kommer knaka skönt =) Bra för låsningar högre upp!

jakke
2005-03-07, 07:22
Luta mot en stolsrygg som slutar en liten bit ovanför halva ryggen. Ta tag med händerna bakåt ovanpå stolsryggen (vardera sida). Slappna av i ryggen. Tryck bakåt och det kommer knaka skönt =) Bra för låsningar högre upp!
Omöjligt att nå med båda armarna

Åse Columbus
2005-03-07, 16:41
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=776088#post776088

check it out!