handdator

Visa fullständig version : Uppladdningen (broschyr)


wintersnowdrift
2005-02-17, 09:46
Sitter och bläddrar i en broschyr som heter Uppladdningen. Den är utgiven av Cerealia (f.d. Kungsörnen) och innehåller massor av fakta/tips angående kost och träning.

Har någon här inne läst broschyren? Vad tycker ni i så fall om recepten och måltidsrekommendationerna som finns i den? Något man kan ta till sig?

//Kristin

Zakath
2005-02-17, 09:51
Sitter och bläddrar i en broschyr som heter Uppladdningen. Den är utgiven av Cerealia (f.d. Kungsörnen) och innehåller massor av fakta/tips angående kost och träning.

Har någon här inne läst broschyren? Vad tycker ni i så fall om recepten och måltidsrekommendationerna som finns i den? Något man kan ta till sig?

//Kristin



Jag har inte läst den, men jag har för mig att du har hyfsad koll på kosten och då tror jag nog du kan se det själv. Annars kan du väl ge oss några exempel?

Förresten, hur har det gått med din viktuppgång? :)

Börje H
2005-02-17, 10:05
"Uppladdningen" är grymt underskattad som upplysningsmaterial till folk i föreningslivet samt för en introduktion till de som inte har så någon utbildning inom kost. Delarna med BMR-faktorer och PAL-värden är riktigt bra samt även om vitaminer, mineral-ämnen & antioxidanter. Övergripliga kapitel om KH, fett och protein är även de ok. Brukar använda uppladningens OH-material som föreläsningsbas för förbund och personalgrupper.
Om man däremot letar efter material som rekommenderar mastodontdoser av c-vitamin, protein, "Zinkåbvitaminmagnesiumkapslar" eller andra enskilda ämnen så får man leta vidare...
Ord som OPTIMALT förekommer sällan och därmed så avfärdar 90% av kollokidsen detta material.

/Börje

LunaSpice
2005-02-17, 11:49
Samma som Uppladdningen.nu ?

z_bumbi
2005-02-17, 11:58
Samma som Uppladdningen.nu ?


Ja, du beställer den där.

Edit: De har pdf-er som verkar intressanta såg jag just.

Tolkia
2005-02-17, 12:15
Jag vet flera - somjag tycker att det verkar synnerligen kompetenta - dietister som använder sig av uppladdningens broschyr i jobbet, så jag sluter mig av det till att den är helt OK (jag har i och för sig även läst den själv och tyckt att den verkade OK, men jag har lite för lite sakkunskaper både när det gäller kost och träning för att det skall kännas som ett riktigt tillförlitligt kriterium). Det stämmer dock, som antyddes, ovan att den kanske inte ser flashig och "avancerad" nog ut för att tilltala alla ... :D

Langster
2005-02-17, 14:05
Jag hade den som lärobok i gympan på gymnasiet, när det fortfarande var Kungsörnen. Den var rätt bra, vad jag kommer ihåg.

wintersnowdrift
2005-02-17, 17:03
Jag har inte läst den, men jag har för mig att du har hyfsad koll på kosten och då tror jag nog du kan se det själv. Annars kan du väl ge oss några exempel?

Förresten, hur har det gått med din viktuppgång? :)


Här är t.ex. deras mellanmålsförslag (jag citerar):

"Förslag på mellanmål som är enkla att ta med:
* Frukt, exempelvis banan, päron, kiwi eller apelsin
* Hamburgersmörgås (de menar alltså hamburgerbröd) med ost, skinka och tomat
* Dubbelsmörgåsar med rökt kött eller ost
* Kalla pannkakor
* Pastasallad
* Tunnbrödrulle
* Grönsaker i bitar

Förslag på mellanmål som du kan äta hemma:
* Müsli med yoghurt
* Gröt med mjölk eller blåbärssoppa
* Nyponsoppa med skorpor
* Smörgås med mjölkchoklad
* Ostkaka med sylt
* Kall potatis med skinka eller kaviar
* Hemmagjord hamburgare"

Jag är ju inte totalt nollad när det gäller kost osv, men om man jämför dessa mellanmålsförslag med kostrekommendationer som många här på forumet ger så torde vissa av mellanmålen vara totalt bannlysta? (Typ vitt bröd, mjölkchoklad). Mitt sunda förnuft säger mig dock att man inte måste vara fullt så kategorisk som vissa kanske är, speciellt inte om man har ett högt energibehov :).

F.ö. - viktuppgången går bättre! Eller sakta men säkert uppåt iaf, har gått upp drygt 2 kg sedan jag skrev mitt första inlägg om den tror jag. Cashewnötter och jordnöttsmörsmackor är mina nya bästisar :eating: . När jag nått min målvikt (det är 2-3 kg kvar dig) kommer jag säkerligen att skriva ett lyckoinlägg här eftersom det då förhoppningsvis är vår och jag får börja cykla igen! :D

//Kristin

Scratch89
2005-02-17, 17:20
Kristin: Hur gammal är du o hur lång är du? Samt hur mycket väger du ? Vad jag har sett (jag snodde med mig en uppladdningen från min idrottslärare) så verkar maten mest lämpad för såna som utövar konditionssporter, som fotboll, hockey, handboll osv. Det är mycket kolhydrater, och det är lite protein. Men annars är den väl helt ok...

wintersnowdrift
2005-02-17, 17:25
Kristin: Hur gammal är du o hur lång är du? Samt hur mycket väger du ? Vad jag har sett (jag snodde med mig en uppladdningen från min idrottslärare) så verkar maten mest lämpad för såna som utövar konditionssporter, som fotboll, hockey, handboll osv. Det är mycket kolhydrater, och det är lite protein. Men annars är den väl helt ok...

Jag fyller 18 om sex dagar :D, är 175 cm lång och vägde i morse 54,9 kg (siktar dock på att gå upp åtminstone 2-3 kg så att jag enligt BMI inte längre är underviktig!). Just nu tränar jag enbart styrketräning samt simmar och rider lite grann, i vanliga fall konditionstränar jag ganska mycket (ffa löpning och cykling). Satsar i framtiden på att göra klassikern (dvs cykla Vätternrundan, simma Vansbrosimmet, springa Lidingöloppet och åka Vasaloppet), så egentligen är det främst "konditionsträningskost" som jag är intresserad av!

//Kristin

Zakath
2005-02-17, 18:25
Här är t.ex. deras mellanmålsförslag (jag citerar):

"Förslag på mellanmål som är enkla att ta med:
* Frukt, exempelvis banan, päron, kiwi eller apelsin
* Hamburgersmörgås (de menar alltså hamburgerbröd) med ost, skinka och tomat
* Dubbelsmörgåsar med rökt kött eller ost
* Kalla pannkakor
* Pastasallad
* Tunnbrödrulle
* Grönsaker i bitar

Förslag på mellanmål som du kan äta hemma:
* Müsli med yoghurt
* Gröt med mjölk eller blåbärssoppa
* Nyponsoppa med skorpor
* Smörgås med mjölkchoklad
* Ostkaka med sylt
* Kall potatis med skinka eller kaviar
* Hemmagjord hamburgare"

Jag är ju inte totalt nollad när det gäller kost osv, men om man jämför dessa mellanmålsförslag med kostrekommendationer som många här på forumet ger så torde vissa av mellanmålen vara totalt bannlysta? (Typ vitt bröd, mjölkchoklad). Mitt sunda förnuft säger mig dock att man inte måste vara fullt så kategorisk som vissa kanske är, speciellt inte om man har ett högt energibehov.

F.ö. - viktuppgången går bättre! Eller sakta men säkert uppåt iaf, har gått upp drygt 2 kg sedan jag skrev mitt första inlägg om den tror jag. Cashewnötter och jordnöttsmörsmackor är mina nya bästisar . När jag nått min målvikt (det är 2-3 kg kvar dig) kommer jag säkerligen att skriva ett lyckoinlägg här eftersom det då förhoppningsvis är vår och jag får börja cykla igen!

//Kristin



Hmmm, dem där recepten såg inte helt okej ut enligt mig. Nästan alla saknar en ordentlig proteinkälla och flera av dem baseras på dåliga kolhydrater. Att det dessutom saknas bra fett i dem gör ju inte saken bättre :(
Och man kan inte kalla en frukt ett mellanmål, det behövs mer.

En näve nötter slår det mesta där... Men att hitta nyttiga, enkla och goda recept är inte så svårt. Dessutom är det ganska skoj att hitta på egna grejer även om man misslyckas ibland :D

Men om vi ser ur medelsvenskens ögon så är ju dessa mellanmål bättre än inget och bättre än mycket annat skräp man stoppar i sig. Fast de verkar inte vara anpassade för en tränande individ.

Vad kul att det går bra för dig med viktuppgången! Härligt att höra folk lyckas med vad de åtar sig :thumbup: Fast jag tycker fortfarande att du åtminstone kan köra något högintensivt konditionspass i veckan, bara att hälla ett par extra matskedar olja på maten så gör du upp för den använda energin.

wintersnowdrift
2005-02-17, 19:01
Vad kul att det går bra för dig med viktuppgången! Härligt att höra folk lyckas med vad de åtar sig :thumbup: Fast jag tycker fortfarande att du åtminstone kan köra något högintensivt konditionspass i veckan, bara att hälla ett par extra matskedar olja på maten så gör du upp för den använda energin.

Faktiskt så "fuskar" jag lite på den punkten - bor i Sthlm och vi har så extremt fina snöförhållanden just nu, vilket innebär att jag igår var ute på en rejäl längdskidåkningstur :em:. Men så hade jag ätit som en häst för att kompensera för det också!

Dessutom kör jag ganska intensivt ca. 15-20 minuter på en trappmaskin efter varje styrketräningspass (dvs 2ggr/vecka), fast i min värld räknas det knappt som konditionsträning :D. Allt flås vill man ju dock inte tappa, och jag känner att detta är precis lagom för mig just nu (det handlar hela tiden om att balansera upp träningen mellan det jag VILL göra - dvs köra cardio - och det jag MÅSTE göra - dvs bygga upp kroppen).

Tack för allt support!

//Kristin

Börje H
2005-02-17, 20:26
Hmmm, dem där recepten såg inte helt okej ut enligt mig. Nästan alla saknar en ordentlig proteinkälla och flera av dem baseras på dåliga kolhydrater. Att det dessutom saknas bra fett i dem gör ju inte saken bättre :(


Det är ju det som är så bra med Uppladdningen. Det finns ingen vits att gå ut med en massa rekommendationer att äta makrill i tomatsås eller hasselnötter med Pumpernickelbröd. Det är helt oväsentligt i sammanhanget. Materialet är till för att få upp ögonen för hur man kan planera sin kost för att prestera på ett bra sätt. Det är definitivt ingen deffguide, som de flesta fjortisar härinne efterfrågar (och finns även som sticky). Vitsen är att tillföra nog med energi för att orka utföra sin träning, recepten ser helt ok ut för den målgrupp som den är tänkt för. Dvs även 90% av de som hänger på kollo.

Men visst känns det trist att läsa litteratur helt befriad från begreppen vasslehydrolysat, aminosyrapeak eller maltodextrin ;)
Man behöver inte göra det krångligare än vad saker och ting är...

Scratch89
2005-02-18, 12:15
Jag fyller 18 om sex dagar :D, är 175 cm lång och vägde i morse 54,9 kg (siktar dock på att gå upp åtminstone 2-3 kg så att jag enligt BMI inte längre är underviktig!). Just nu tränar jag enbart styrketräning samt simmar och rider lite grann, i vanliga fall konditionstränar jag ganska mycket (ffa löpning och cykling). Satsar i framtiden på att göra klassikern (dvs cykla Vätternrundan, simma Vansbrosimmet, springa Lidingöloppet och åka Vasaloppet), så egentligen är det främst "konditionsträningskost" som jag är intresserad av!

//Kristin
Oki, då är det på tid att du går upp i vikt då ! ;)
Om du kör så pass mycket konditionsträning så är det nog bäst att du äter så mycket mat du bara kan proppa i dig. Har du räknat energimängden någon dag, så du vet ungefär vart du ligger?
Klassikern låter jobbig, även för mig som har hyfsad kondition :sleep:

wintersnowdrift
2005-02-18, 19:18
Oki, då är det på tid att du går upp i vikt då ! ;)
Om du kör så pass mycket konditionsträning så är det nog bäst att du äter så mycket mat du bara kan proppa i dig. Har du räknat energimängden någon dag, så du vet ungefär vart du ligger?
Klassikern låter jobbig, även för mig som har hyfsad kondition :sleep:


Jag har inte räknat ut energimängden i kcal, däremot har jag (numera) hyfsad koll på hur stor mängd mat jag behöver äta. Har gått upp dryga 2 kg sedan årsskiftet ungefär (lite för långsam takt egentligen men jag kämpar på!), och verkligen jobbat med att lära mig äta MER, har käkat alldeles för små volymer tidigare... Så jag går på ögonmått snarare än siffror :).

Jag vill göra klassikern just för att den ÄR jobbig :D. Träning är som allra roligast när man spurtar i mål efter ett riktigt långlopp, med mjölksyra i alla muskler och blodsmak i munnen :whipped:. (Haha, eller nja, stryk blodsmaken - men trött, det ska man vara!)

//Kristin

Scratch89
2005-02-18, 19:44
Jag har inte räknat ut energimängden i kcal, däremot har jag (numera) hyfsad koll på hur stor mängd mat jag behöver äta. Har gått upp dryga 2 kg sedan årsskiftet ungefär (lite för långsam takt egentligen men jag kämpar på!), och verkligen jobbat med att lära mig äta MER, har käkat alldeles för små volymer tidigare... Så jag går på ögonmått snarare än siffror :).

Jag vill göra klassikern just för att den ÄR jobbig :D. Träning är som allra roligast när man spurtar i mål efter ett riktigt långlopp, med mjölksyra i alla muskler och blodsmak i munnen :whipped:. (Haha, eller nja, stryk blodsmaken - men trött, det ska man vara!)

//Kristin
Mjo, men kan du äta mer mat, så gör det. Lördagsgodis o liknande verkar ju inte dåligt för dig. Även billig choklad (typ Euroshopper på ICA, 100 gram för 5 spänn) kan vara bra! Bli känd som matvraket i skolan! :hbang:

Hehe ja, klassikern har jag hört talas om, mitt ex far är ironman och han brukar hitta på såna där galenskaper. Han gjorde häromveckan något helt otroligt, började med simning ett par kilometer, sen cykling i vad jag tror var 16 mil, sen avsluta med ett maraton. Allt på varann! :thumbup: