handdator

Visa fullständig version : CNS/styrka/kost


JJ
2005-02-17, 09:27
Finns det livsmedel som är speciellt bra/nödvändiga för att CNS ska återhämta sig snabbt? Bortse från att man har någon brist på något utan man äter allsidigt och tillräckligt med fett/kolisar/protein för att må bra och öka i vikt.
Egentligen är jag intresserad av allt inom kopplingen kost och nervsystem.

LunaSpice
2005-02-17, 11:52
Finns det livsmedel som är speciellt bra/nödvändiga för att CNS ska återhämta sig snabbt? Bortse från att man har någon brist på något utan man äter allsidigt och tillräckligt med fett/kolisar/protein för att må bra och öka i vikt.
Egentligen är jag intresserad av allt inom kopplingen kost och nervsystem.

Kopplingen är glukos då CNS till 99% använder sig av glukos som energikälla. Återhämtning efter träning bör således (som i andra fall också) bestå av snabba kolhydrater (dextros och maltodextrin) och samt ev. protein.

Ett tillräckligt elektorlytintag är också viktigt för att säkerställa nervimpulsernas fortlöpning i CNS. Men det centrala för återhämtning och energi är som sagt glukos.

Tolkia
2005-02-17, 12:25
Det här är antagligen en skitdum fråga, men i vilken utsträckning kan man verkligen "korttidsäta" för CNS? Att nervsystemet påverkas av kosthållet är ju rätt självklart, det består ju av levande celler det som resten av kroppen, men är det inte mest kosten på lång sikt som påverkar sådana strukturer? Att man blir "korkad" av svält är ju någto de flesta känner till, men då handlar det ju om längre tids undernäring (boende i land med hungersnöd, anorektiker etc.). Att man blir lite okoncentrerad efter tung träning trodde jag hade med generell trötthet och energibrist att göra, och också avhjälptes på det sättet, d.v.s. genom vila och näring till hela systemet på en gång (det räcker ju ganska bra även med bara lite vila; i regel tycks ju eventuell "tröttshetsvirrighet" gå över redan efter dusch och klädbyte; i alla fall om man inte just genomfört Stockholm Marathon eller något). Räcker verkligen ett träningspass för att CNS skall drabbas av näringsbrist för en frisk, välnärd individ? Kroppen prioriterar ju ändå CNS ganska rejält framför resten av kroppen, så borde den inte "katabolisera" en liten lagom bit muskel om den märkte att det var fara å färde för de centralnervösa funktionerna hellre än att bevara musklerna och riskera att nervsystemet störs ut?

Någon får hemskt gärna förklara det här?! (med tanke på den sista meningen i trådstartarens inlägg tillåter jag mig att kapa tråden lite ...) :confused:

JJ
2005-02-17, 12:51
Helt ok tolkia (jag tror du har rätt också). Intressant vore ju om man kunde få CNS att rekrytera fler muskelfibrer, få musklerna att reagera snabbare osv.

LunaSpice
2005-02-17, 12:53
Jag vet inte om jag har tolkat ditt inlägg korrekt. Det är självklart inte enbart energitillförsel i form av glukos som styr tröttheten och dyl. efter träning. Andra inblandade faktorer är neuroendokrina substanser, metaboliter, tillgång av syre etc. Här är några länkar jag tycker är bra:

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/554/2/571
http://www.ruggedmag.com/forums/index.php?act=Print&client=printer&f=18&t=6182


Peters A et al. The selfish brain: competition for energy resources.
Neurosci Biobehav Rev. 2004 Apr;28(2):143-80.

Nybo, L. CNS fatigue and prolonged exercise: effect of glucose supplementation. Med Sci Sports Exerc. 2003 Apr;35(4):589-94.

jwzrd
2005-02-17, 13:44
Mycket intressant läsning, jag får tacka för länkarna! :thumbup:

JJ
2005-02-17, 14:11
Me like:
http://magazine.mindandmuscle.net/page.php?pageID=238&issueID=19

Tack LunaSpice!

jwzrd
2005-02-17, 14:15
Me like:
http://magazine.mindandmuscle.net/page.php?pageID=238&issueID=19

Tack LunaSpice!

Skrev just ut den för en stund sen, kom precis tillbaka med den från skithuset :D

JJ
2005-02-17, 14:17
Skrev just ut den för en stund sen, kom precis tillbaka med den från skithuset :D

Även om du inte gillade den var det väl lite taskigt att torka sig med den *screwy*



:)

LunaSpice
2005-02-17, 14:21
Även om du inte gillade den var det väl lite taskigt att torka sig med den *screwy*



:)

Observera att han skrev "kom tillbaka från skithuset med den" vilket FÖRHOPPNINGSVIS innebar att han inte torkat sig med den. :D

JJ
2005-02-17, 14:23
Observera att han skrev "kom tillbaka från skithuset med den" vilket FÖRHOPPNINGSVIS innebar att han inte torkat sig med den. :D
Alltså, jag vill inte veta.... :laugh:

mangs
2005-02-17, 16:10
You guys are sick! *screwy*


And I like it! :love:

Sverker
2005-02-17, 16:31
Tack Lunaspice :thumbup:

Här kan man sitta en evighet och läsa.
Upptäckte något nytt:
http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/abstract/103020333/ABSTRACT
Hjärnan ( på råtta i alla fall ) har ett lite lager av glykogen. Uppenbarligen för att kunna skydda hjärnan vid lågt blodsocker.
Intressant att veta för oss diabetiker som hela tiden lever med risken för lågt blodsocker. Och att glykogenlagren faktiskt kan ökas också.

Doctor Snuggles
2005-02-17, 18:34
Me like:
http://magazine.mindandmuscle.net/page.php?pageID=238&issueID=19

Tack LunaSpice!

Japp, intressant artikel. Tror jag kikat på den förut.
En sak som inte nämns ingående är isometrisk och eccentrisk failure (den sistnämnda inte egentligen failure). Att tokpressa sista reppet i ett set ÄR extremt uttröttande för CNS:n, och personligen försöker jag undvika just det, pga att jag blir för slut och återhämtningen blir mycket längre.
Mycket hellre slutar jag då ett rep innan koncentrisk failure, och kör en så långsam negativ jag kan (detta funkar dock bäst med dragövningar, på pressövningar funkar att pumpa ut med partiella bättre).

Styx
2005-02-18, 00:04
Tack Lunaspice :thumbup:

Här kan man sitta en evighet och läsa.
Upptäckte något nytt:
http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/abstract/103020333/ABSTRACT
Hjärnan ( på råtta i alla fall ) har ett lite lager av glykogen. Uppenbarligen för att kunna skydda hjärnan vid lågt blodsocker.
Intressant att veta för oss diabetiker som hela tiden lever med risken för lågt blodsocker. Och att glykogenlagren faktiskt kan ökas också.

Kan glädja dig med att berätta att människans hjärna också har ett visst lager av glykogen. :)
(men vet inte om det är av nån betydlig mängd)

30cm
2005-02-18, 00:20
Att tokpressa sista reppet i ett set ÄR extremt uttröttande för CNS:n, och personligen försöker jag undvika just det, pga att jag blir för slut och återhämtningen blir mycket längre.


Men det är ju det som ger något. Att träna hårt är A och O. Man kan inte hålla igen för att min vill återhämta sig snabbare.

Doctor Snuggles
2005-02-18, 00:32
Men det är ju det som ger något. Att träna hårt är A och O. Man kan inte hålla igen för att min vill återhämta sig snabbare.

Har du provat? Definitionen av att träna "hårt" låter rätt diffus. Vad menar du att det innebär? Att alltid köra till absolut koncentrisk failure?
Om jag slutar ett rep innan så får jag hur mycket mindre effekt? 1%? 10%? 100%?

Faktum är att den överbelasta den eccentriska fasen är extremt effektivt när det gäller att öka styrkan och massan, och i min erfarenhet förlorar jag inget på det, utan snarare vinner, då jag dessutom inte känner mig så sliten lika ofta. Sen är jag rätt lat också. :D

30cm
2005-02-18, 11:51
Har du blivt stark/biffig av det? Det handlar ju om att överbelasta musklerna så att de tvingas bli starkare/större. Allt annat verkar konstigt för mig, inte för att jag påstår att du gör fel.

Doctor Snuggles
2005-02-18, 15:35
Har du blivt stark/biffig av det? Det handlar ju om att överbelasta musklerna så att de tvingas bli starkare/större. Allt annat verkar konstigt för mig, inte för att jag påstår att du gör fel.

Jag tränar endast för att bli starkare, och gör nästan uteslutande PB på varje pass. Klart man lagt på sig lite muskler också, men biffig skulle jag nog inte kalla mig. ;)

Ja, det handlar om att överbelasta musklerna, frågan är bara vad som överbelastar bäst i förhållande till uttröttning av CNS:en.
CNS:en har ju en mycket viktig roll i hur mycket kraft du kan utveckla i ett lyft.
Många t.ex. tycker att fokusering på den negativa/eccentriska fasen är jobbig att återhämta sig ifrån, eftersom den sliter mer på leder osv, men den är också mindre slitsam för CNS:en, så det handlar om en avvägning.
Personligen kör jag alltid tungt, helkroppspass(nästan) varannan dag och låg volym, och det funkar riktigt bra, då jag har hittat en bra avvägning mellan just volym, intensitet osv som passar mig.

jwzrd
2005-02-18, 15:39
Jag läste om någon undersökning, tror det var en om knäböj som var uppe här förut, som gick ut på att negativ träning slet mycket mer på musklerna, ökade negativ styrka mycket, men inte gjorde särskillt mycket (om något ens) för positiv styrka.