handdator

Visa fullständig version : Köpa Mp3-spelare i Asien vs USA


Mighty
2005-02-17, 09:15
Var är det billigast att köpa en Mp3-spelare; i Asien (Singapore/Japan) eller i USA?

Jag är sugen på en spelare med flash-minne, vilken modell är i så fall bästa köpet?

mmartin
2005-02-17, 12:40
elektroniska saker e väl ALLTID billigare i asiatiska länder jämfört med usa? skulle bli mkt förvånad annars...

spacedog
2005-02-17, 12:44
Vart skall du åka?

Yankeee
2005-02-17, 12:45
Bästa köpet är inte en ipod iallafall. Säger det redan nu ;)

Mighty
2005-02-17, 16:22
Tack för svaren gott folk :)

Det är inte jag som skall åka, utan min mamma som ska iväg och resa jorden runt. Hade tänkt att hon skulle köpa med en liten present till stackars mig som måste stanna hemma..


Yankeee: Jag har hört att det är dyrt att byta batterier på en iPod, men annars är det väl helt ok spelare? Eftersom de har HD och inte Flash så är de inte aktuella för mig ändå iofs :)

Solle
2005-02-17, 17:02
Det är väl ändå inte flashminne på en ipod? Om du däremot vill ha en med hårddisk kan jag rekommendera Creative Zen Micro 5 gb. Klockren!

Mighty
2005-02-17, 17:06
Det är väl ändå inte flashminne på en ipod? Om du däremot vill ha en med hårddisk kan jag rekommendera Creative Zen Micro 5 gb. Klockren!
Precis vad jag menade, att iPoden har HD och jag ville ha en med Flashminne.
Tack ändå för ditt förslag :)

Yankeee
2005-02-17, 17:06
Jaha, trodde ipod mini (det var den jag menade :)) hade flash, men så fel man kan ha :)

jag rekommenderar (som vanligt) någon iAudio-spelare. Tror iAudio5 har kommit nu.

Solle
2005-02-17, 17:15
iRiver gör fina mp3-spelare också!

Fatalist
2005-02-17, 17:23
JoS-spelare lär finnas snorbilligt där nere under andra namn.. // JoS-maffian

Baan
2005-02-17, 18:25
själv köpte jag min creative jukebox zen xtra för halva priset för vad den såldes här i Sverige dock så var det lite kampanjerbjudande där borta, köpte den för 2000 när den låg som biligast 3500 här, normalt pris var >4000, och det var i USA.

Har ingen erfarenhet av att köpa elektronik i asien, fast är lite tveksam om man får bra grejer, lite fördommar där :) fördelen med USA är låg moms på varor och på vissa varor finns det ingen alls, t ex datorer :thumbup:

AcidSleeper
2005-02-17, 19:19
iRiver gör fina mp3-spelare också!

Det instämmer jag i! Har själv en med hårddisk och den fungerar utmärkt och syrran har en med flashminne och även den är utmärkt!

Ljudet är verkligen i toppklass, något sådant hör man inte i en Ipod..

Baan
2005-02-17, 19:35
Det instämmer jag i! Har själv en med hårddisk och den fungerar utmärkt och syrran har en med flashminne och även den är utmärkt!

Ljudet är verkligen i toppklass, något sådant hör man inte i en Ipod..

hårddisk är klockrent om man vill ha mycket musik och inte tänker träna med mp3 spelaren och annat som kan tänkas orsaka störningar osv

fördelen med flash är ju egentligen att den är förlåtande vid stötar, men om man nu inte tänker vålda med den så tycker jag hårddisk är det rätta... sen är dom ju iofs lite större också :)

skaparn
2005-02-17, 19:38
Bästa köpet är inte en ipod iallafall. Säger det redan nu ;)

elektroniska saker e väl ALLTID billigare i asiatiska länder jämfört med usa? skulle bli mkt förvånad annars...

Aj aj aj. Då måste jag ha gjort två fel när jag idag köpte en ipod från USA.

AcidSleeper
2005-02-17, 19:41
mm, inte så smart!

maila dem och se om du kan häva köpet eller ändra dig till en iriver! :D

Yankeee
2005-02-17, 20:19
Aj aj aj. Då måste jag ha gjort två fel när jag idag köpte en ipod från USA.

Fel och fel. Du gjorde mindre rätt.

Piranha
2005-02-17, 20:21
Köp nåt där det finns en svensk generalagent som kan ge garanti på prylarna .. Mp3 spelare har en förmåga att pajja.

Baan
2005-02-17, 21:29
Köp nåt där det finns en svensk generalagent som kan ge garanti på prylarna .. Mp3 spelare har en förmåga att pajja.

bra påpekande..

för min creative pryl så funkade garantin klockrent, det inbyggda batteriet (det går dock byta ut själv rätt lätt) dog efter ett halvår elelr så, dom hade ju garanterat minst ett år av ganska ordentligt användande, och själv laddade jag om den max en gång per vecka (vilket kan klassas som sporadiskt användande), så det var bara maila så fick jag nytt batteri på posten utan problem :) var lite förvånad faktiskt

men jag tror det kan funka bra med alla välkännda mänrken som finns i Sverige, sen kan man ju alltid fråga om garantin kommer funka hemma.

skaparn
2005-02-18, 00:23
Fel och fel. Du gjorde mindre rätt.

Kanske ordet suboptimalt är på sin plats.

raZmus
2005-02-18, 08:24
Den vanliga iPoden samt iPod-photo använder sig av en "vanlig HD".
iPod Mini har ett "microdrive" på 4gb, ett compact flash-minne.
Den nya iPod Shuffle är en "vanlig flashspelare"

Apple har världsgaranti, nemas problemas.

skaparn
2005-02-18, 08:25
Apple har världsgaranti, nemas problemas.

Så jag kan snacka med Apple Sverige när någonting går snett alltså? Bra.

raZmus
2005-02-18, 08:26
Så jag kan snacka med Apple Sverige när någonting går snett alltså? Bra.
Japp, det menar jag :]

Köttbullen
2005-02-18, 08:56
köpte en i thailand, 512mb påminner om de som säljs i sverige för 1000 kr på on-off osv. Helt ok ljud och priset låg på 40% billigare.