handdator

Visa fullständig version : Innan läggdax...


Lalla
2005-02-16, 23:17
Häpp!

Har börjat ta lite proteinpulver (chokladvassle, av en händelse bara. Har inget annat proteinpulver hemma), kesella, kanel o cayennepeppar o blanda ihop. Låter det stå 10min, blanda igen o käkar det ca. 15-30min innan läggdax...
Har blivit lite av en ritual... ;)

Undrar förstås hur II ligger till på ca. 20g proteinpulver o 100-130g kesella, brukar inte väga men bidde nyfiken ikväll...
Det blir ju iaf. ca. 30g protein direkt innan läggdax, käkar min middag runt 19-20 tiden o denna "brygd" vid 22-23ngn gång.

Undrar oxå hur "viktigt" den är, är ju inte speciellt hungrig iof. men gott äre...

Hades
2005-02-16, 23:36
Häpp!

Har börjat ta lite proteinpulver (chokladvassle, av en händelse bara. Har inget annat proteinpulver hemma), kesella, kanel o cayennepeppar o blanda ihop. Låter det stå 10min, blanda igen o käkar det ca. 15-30min innan läggdax...
Har blivit lite av en ritual... ;)

Undrar förstås hur II ligger till på ca. 20g proteinpulver o 100-130g kesella, brukar inte väga men bidde nyfiken ikväll...
Det blir ju iaf. ca. 30g protein direkt innan läggdax, käkar min middag runt 19-20 tiden o denna "brygd" vid 22-23ngn gång.

Undrar oxå hur "viktigt" den är, är ju inte speciellt hungrig iof. men gott äre...
Högt II, men vid så små energimänger gör det nog varken till eller från.

I övrigt kan man väl diskutera hur bra det är att endast äta protein innan läggdags. Du kanske borde tillsätta åtminstone lite kolhydrater. Ett glas juice eller så.

bear.flowertwig
2005-02-17, 02:27
...kesella, kanel o cayennepeppar o blanda ihop.

Blir nyfiken... Funkar cayenne bra i den blandningen alltså? :naughty:

...
Undrar oxå hur "viktigt" den är, är ju inte speciellt hungrig iof. men gott äre.
..
Går inte att svara på hur viktigt det är utifrån bara det. Se till vad du äter över hela dan i övrigt så får du svar på om du behöver de extra proteinerna :)




OT: Äntligen Hades! :D

King Grub
2005-02-17, 07:01
Undrar förstås hur II ligger till på ca. 20g proteinpulver o 100-130g kesella, brukar inte väga men bidde nyfiken ikväll...

Om du verkligen vill veta... ;) Som samma energimängd druvsocker.

Lalla
2005-02-17, 19:20
Ok, ruggigt högt alltså...
Men då äre iaf. muskelbyggande. *flex* (precis som att protein skulle vara katabolt...)

Jaja, tror inte jag dör av det. Gott äre iaf. o hellre det än två skivor rostade frallor med marmelad o ost på...

Bear: Tycker att choklad o cayennepeppar är en väldans bra kombination. Den godaste chokladen är en ganska mörk (ca.60-70%) med smak av kaffe, kanel o cayennepeppar.
Gillar du choklad så köp ngr småbitar (finns små 10-15g portionsbitar på välsorterade delikatessbutiker) av tex. Valhrona eller liknande, låt de smälta sakta i munnen, gärna med en kopp dubbel espresso, så du verkligen får fram alla smaker...då kommer du att säkerligen hitta din favvo! :thumbup:

Bite
2005-02-17, 19:32
Verkar vara en riktig finsmakare :D Angående kesellan så har väl magra mejeriprodukter visat sig kunna stimulera fettförbränningen trots det höga II:t, Majestät Grub har postat utdrag ur nån studie om det nånstans har jag för mig.

King Grub
2005-02-17, 20:27
Verkar vara en riktig finsmakare :D Angående kesellan så har väl magra mejeriprodukter visat sig kunna stimulera fettförbränningen trots det höga II:t, Majestät Grub har postat utdrag ur nån studie om det nånstans har jag för mig.

Det senaste är att det inte är en direkt höjning av fettförbränningen, utan att mer fett och energi följer med ut i avföringen vid högt intag av kalcium från i synnerhet mjölkprodukter.

Effect of short-term high dietary calcium intake on 24-h energy expenditure, fat oxidation, and fecal fat excretion. Int J Obes Relat Metab Disord. 2005 Mar;29(3):292-301.

Rataxes
2005-02-17, 22:24
Det senaste är att det inte är en direkt höjning av fettförbränningen, utan att mer fett och energi följer med ut i avföringen vid högt intag av kalcium från i synnerhet mjölkprodukter.

Effect of short-term high dietary calcium intake on 24-h energy expenditure, fat oxidation, and fecal fat excretion. Int J Obes Relat Metab Disord. 2005 Mar;29(3):292-301.
Och studierna som visade att magra mjölkprodukter, trots högt II, förbättrade insulinkänsligheten, gäller de än?

King Grub
2005-02-17, 22:26
Och studierna som visade att magra mjölkprodukter, trots högt II, förbättrade insulinkänsligheten, gäller de än?

Ja, men det innebär ju ingen direkt effekt på fettförbränningen, även om det kan vara nog så viktigt i det långa loppet. Det finns så mycket som påverkar insulinkänsligheten både positivt och negativt, och detta skulle i sådana fall vara en minimal del i jämförelse med motion och en allmänt bra kost. Men alla bäckar små...

Jag menar, en stark kopp kaffe sänker ju insulinkänsligheten med 15 %... :D (Diabetes Care. 2002 Feb;25(2):364-9.)

Rataxes
2005-02-17, 23:01
Känns i varje fall betryggande att något man konsumerar sådana mängder av drar i rätt riktning, oavsett hur lite det påverkar. Många bäckar små som sagt :)