handdator

Visa fullständig version : ännu ett kostschema om någon orkar titta lite


GrayHaven
2005-02-16, 21:30
Hejsan..vet att ni måste skrolla er igenom 100 tals kostscheman varje dag men jag tänkte bara höra om det här är helt fel det som jag äter..

jag ska börja träna..inte tränat såmycket innan förutom vardagsmotion och så..går rätt mycket och sådana saker...annars är jag en dataslöis :) iaf har tänkt börja gå på gym..kommer bli i rent nybörjarmaner och har även tillgång till en spinningcykel och lite så hemma så det blir nog rätt mycket spinningcardio..

edit:: ni kanske vill ha mina mått.
20 år , pojke.
182 cm , ~72-75 kg

inte såvärst tränad utan lite mage och litte ass och sånt
iallfall vad tror ni om detta..

frukost : Fiberberikade havregrynsgröt (i micro) 2dl + minimjölk så det täcker gröten..kanske 2-3 dl? och lågkalori sylt lr äppelmos (önos) 1 - 1.5 matsked

mellamåll: 2 frukter eller 1 frukt och en morot eller något

lunch: Kycklingfile stekt 100-125 g? Babyspenat, tomat,gurka,salladsskott (allmän grönsaksmix) totalt kanske 100-200g kryddor och ibland formagefraiche och dijonsenap som man steker allt sammans lite lätt i...och lite olivolja (skall byta ut detta mot linfröolja som jag droppar över kanske 1 matsked)

mellanmål : 1 - 2 frukter och någon macka (grovbröd med lättmessmör)

kvällsmat: mackor och lätt/mini yoggi (vet inte vad jag ska äta här riktigt)

är det väldigt dåligt kostschema detta? ens värt o kommentera? :) har jag förmycket av något eller förlite av något..kanske har väldigt lite kolhydrater men jag försöker bli av med bilringar (kanske inte rätta sättet)

så vad tror ni är det bara att :eating: eller är det *screwy* ?

vore mycket tacksam för svar!

MyungChul
2005-02-17, 08:13
Vart är allting? Känns som om du äter på tok för lite. samt att koka gröten istället för att värma den i micron då den får högre GI. I micron alltså. Sen bör du äta garanterat mer protein.. iofs allting. sikta på 2gr protein/kroppskg 1g fett/kroppskg och fyll ut resten med kolisar.. uppladdningen har ett relativt bra uträkningsprogram om ditt energibehov/dag och fett ~9 kcal protein/kolhydrater ~4 kcal .. per gram då :) uppdatera lite och skriv gärna in hur du tränar. och efter träning gäller vassle+druvsocker.
lycka till :thumbup:

Rocco
2005-02-17, 08:19
Ojoj... Ser kasst ut och det kommer säkert att repeteras.

Frukost: Var är proteinerna? Fetterna?
Mellanmål: Protein och fett saknas
Kvällsmat: Uhm... Vad sägs om ett riktigt mål lagad mat? Som lunchen typ.

Överlag äter du för lite mat och om du vill öka viktmässigt lär du behöva trycka mer än 100-125 g kyckling, det är ju bara en tugga.

BessahWizzah
2005-02-17, 11:51
Kom ihåg att han inte har börjat träna än. Om han börjar käka en jävla massa nu så kommer han bara bli fet. Han måste gymma också. Annars blir det inga muskler, men visst... han äter för lite ändå.

Flaggan
2005-02-17, 12:56
Om detta kan vara till någon nytta så är själv nystartad , men har haft en mycket träningsinriktad bakgrund (7års av simhopp).

Jag är också 20år
Jag väger runt desamma som du.
Men är betydligt längre,närmre bestämt 1,98~2m

Jag är en typ av Ectomorph , dvs plattbröstad ,svårt att gå upp i vikt mm.
Jag är ingen expert på kost men använder sunt förnuft.

Frukost 1: Havregryns gröt 1dl , 2 smörgåsar med keso , 1 till 2 ägg. Banan =energi

Promenad

Frukost 1: 3 äggs omelette med keso sallad,jucie,banan

Längre promenad

Mellanmål: Frukt & grönt

Lunch: Pasta med backon,ägg,champinjoner, el kykling med ris + sallad. Glas mjölk,juice el protte drink

Träning

Mellanmål: Frukt & grönt

Middag:Pasta , ris el potatis som grund

Mellanmål Frukt & Grönt

Kvällsmål:Varm mjölk med hounung , 1-2 smörgåsar.

Kanske hjälper lite om hur en kost kan se ut. Kanske också är helt fanders ,men jag tycker den duger.

GrayHaven
2005-02-17, 16:20
som sagtr jag är i början till o börja träna så jag har inte kommit igång riktigt! när jag kommit igång på riktigt så har jag tänkt förskaffa mig sån vassleprotein och ta efter träning och så också..

sen glömde jag lägga till att jag käkar fullkornspasta till lunch oxå..kanske inte tillräckligt men lite mer kolisar iaf..

det som är jobbigt nu är att jag delar kök med 8 pers så det är inge kul o laga mat och ges inte såmycket utrymme till det heller..men jag uppfattade inte riktigt hur mycket kolhydrater det ska vara per kilo kroppsvikt..är det ren utfyllnad för mättnad när man har kommit upp i 2 g protein och 1 gr fett ?

flaggan ditt såg bra ut! problemet med mig är att jag ätit en väldigt massa kortison ..sedan pga av samma anledning att jag ätit medicin (har en blodsjukdom) så har jag inte fått tränga några sporter alls undere min barndom..och så när jag var yngre så jag har lagt på mig lite fett som jag försöker bli av med. Därav försöker jag inte att äta såmycket (är nog en väldigt dålig approach) och jag försöker tänka på det jag äter..mycket nyttiga fetter och sallader och så..

ska även börja blanda in keso i rätterna också..

kan det vara en bra bit på vägen?

King Grub
2005-02-17, 16:42
men jag uppfattade inte riktigt hur mycket kolhydrater det ska vara per kilo kroppsvikt..är det ren utfyllnad för mättnad när man har kommit upp i 2 g protein och 1 gr fett ?

Resten av ditt energiintag tills du når ditt energibehov eller den energimängd du behöver för dina mål.