handdator

Visa fullständig version : Detaljlära överskattad?


30cm
2005-02-16, 20:59
Från: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=38223

Kanske är betydelsen av modern detaljlära grymt överskattad?


Denna fråga kom upp i en tråd om magträning. Jag vill gärna höra mer om vad folk tror om detta.
Hur viktigt är det för byggandet med modern forskning?
Visst är det skillnad mellan byggare då och nu. Jämför Coleman och Schwazzernegger. "Tillskott" är inget som skiljer dem båda åt. Hur stor kunde man bli på 70-talet utan "tillskott"?
Jag har för mig att Arnold sa nåt i stil med "Train hard and eat lots of good food". Räcker det med att göra detta för att bli biff. Om man är 1,80 och väger 75kg borde man kunna komma mycket långt med bara "Train hard and eat lots of good food". Men sen när man har blivit biff, låt säga 1,80 och 90kg. Då kanske man måste börja använda mer modern detaljlära?
Vad räknas som detaljlära? Att äta ofta? Att äta exakt var tredje timme? Vad är ofta? Att äta mycket protein? Att äta rätt protein? Att äta rätt kolhydrater? Att äta rätt fett?
Är det detaljer att träna magen 6 dagar i veckar 200 reps varje gång eller att träna den 2ggr/vecka? Jag menar, huvudsaken är ju att man tränar hårt. Många vitt skiljande träningsfilosofier verkar fungera.
Är det överambitiöst att göra ett (strikt) träningsschema? Är det kanske bättre att bara tänka "träna hårt" :whipped: ?

Alltså, jag lånar adlibris formulering:
Kanske är betydelsen av modern detaljlära grymt överskattad?

Allan
2005-02-16, 21:05
Det finns åtskilliga trådar om det i Träning&Konditionsforumet. Vi ska se om den här ska dit. Jag vet i varje fall att jag har skrivit minst tre. Jag brukar framhålla att även grovt felaktig träning ger resultat om den utförs med tillräcklig intensitet och envishet. I varje fall ger den bättre resultat än korrekt träning utförd på halvfart.

allan

Megatuttarna
2005-02-16, 21:09
Det finns åtskilliga trådar om det i Träning&Konditionsforumet. Vi ska se om den här ska dit. Jag vet i varje fall att jag har skrivit minst tre. Jag brukar framhålla att även grovt felaktig träning ger resultat om den utförs med tillräcklig intensitet och envishet. I varje fall ger den bättre resultat än korrekt träning utförd på halvfart.

allan

Empiriskt antagande?

Allan
2005-02-16, 21:13
Empiriskt antagande?

Jajamän. Jag har ägnat säkert femton år av mitt liv att "träna fel" enligt de idag vedertagna normerna. För ofta, för tungt, för länge.....Och jag kan minimalt om kosten, eftersom jag tycker det är....tja, tråkigt :em:
Om man ska dra till med en liknelse så är jag duktig på att ratta det här fordonet, men totalt ointresserad av vad som driver den. Jag tankar den naturligtvis, och kan det mest rudimentära - men det roliga är att gasa, inte att serva den.

allan

z_bumbi
2005-02-16, 21:21
Träningsprogram
Det man tjänar mest när det gäller att göra mer detaljerade träningsprogram är att man kanske kan undvika skador genom att dels träna kroppen något så när jämt samt variera träningen en del vilket också är bra för samma syfte. Men resultaten bör också bli bättre om man tränar med en viss eftertanke
De som har jobbat målvedvetet med att analysera sin träning via träningsdagbok och sen praktiserat detta på förändringar i träningsprogramet vet att det gör skillnad. Stor skillnad i vissa fall och mindre i andra.

Att mäta vilan mellan seten i sekunder, mäta negativa och positiva fasen i varje lyft med microsekundprecion osv ser jag däremot som rejält överdrivet..

Kost
Ät regelbundet, bra mat och i riklig mängd. Räkna vid några tillfällen efter så att man vet ungefär var man ligger till.

Det mest intressanta är att många vet exakt GI på 50 livsmedel men inte kan räkna upp namnen på mer än två muskler på kroppen (Biceps och "pecs". *rolleyes* ).
De har ingen aning om några fler övningar än de som ingår i det program som de fick i handen när de kom in på gymet första gången men har redan lärt sig att man måste dricka en drink innan träningen och en efter och då med maltodextrin och hydrolysat för det är "optimalt"
Det är en enorm slagsida på kunskaperna hos många som tränar mot kost och tillskott och från det som det verkligen handlar om dvs träning, om alla la ner mer tid på att lära sig saker om träning och mindre om kost tror jag många fler skulle få bättre resultat.

Megatuttarna
2005-02-16, 21:23
Jajamän. Jag har ägnat säkert femton år av mitt liv att "träna fel" enligt de idag vedertagna normerna. För ofta, för tungt, för länge.....Och jag kan minimalt om kosten, eftersom jag tycker det är....tja, tråkigt :em:
Om man ska dra till med en liknelse så är jag duktig på att ratta det här fordonet, men totalt ointresserad av vad som driver den. Jag tankar den naturligtvis, och kan det mest rudimentära - men det roliga är att gasa, inte att serva den.

allan

Det finns inga vattentäta skott i det här vi sysslar med tyvärr; det du visar prov på är en rent subjektiv empiri. Hur allt egentligen ÄR, är något som kristalliseras när vi själva provar på.

Men visst kan man vara överens om vissa slags gemensamma nämnare som kost, träning o s v dessa är liksom rekvisit för att bygga upp en kropp. Sedan blir det tamefan ett stort svart hål som man bara ensam kan utforska.

Fatalist
2005-02-16, 21:24
Blablabla

Det där med maten tycker, åtminstonde jag, är en grundläggande bit i träningen som man bör ha koll på redan från början om man vill komma någon vart. Nästan alla, inkl mig själv käkar dåligt/fel i början och börjar öka magiskt mycket så fort man får mer kolla på käket.

Hoppas jag inte missförstod hela tråden nu bara :em:

Den hårda träningen med bra upplägg tror jag man hittar ganska fort om man lägger ner tid på det, jag gjorde det

Allan
2005-02-16, 21:25
Det finns inga vattentäta skott i det här vi sysslar med tyvärr; det du visar prov på är en rent subjektiv empiri. Hur allt egentligen ÄR, är något som kristalliseras när vi själva provar på; på vår egen sport.

Men visst kan man vara överens om vissa slags gemensamma nämnare som kost, träning o s v dessa är liksom rekvisit för att bygga upp en kropp. Sedan blir det tamefan ett stort svart hål som man bara ensam kan utforska.

Fan vad jag saknar den där syrianen som skrev som folk....
*innocent*


allan

Baan
2005-02-16, 21:35
Fan vad jag saknar den där syrianen som skrev som folk....
*innocent*


allan

precis, då hade man en (broder) invandrare som backup ifall det gick snett på forumet, men nu vet man inte hur det ligger till längre *grr27*

:D

Allan
2005-02-16, 21:37
Observera nu att jag inte alls klagar på Mega. Det var bara en kompisgliring....


allan

Megatuttarna
2005-02-16, 21:45
Jag är skadad, juristskadad. Knappast mitt fel, det känns som att en helt ny värld har öppnat sig; en värld där man kan uttrycka sig mer precist via skrift. Förut var det en pina att beskriva något på papper. Trots detta är jag inget märkvärdigt duktigt, man kan bli så sjukt bra på skriftspråket, haha fan vilken nörd jag är, ser upp till sånt nu.

Allan
2005-02-16, 21:46
Jag är skadad, juristskadad. Knappast mitt fel, det känns som att en helt ny värld har öppnat sig; en värld där man kan uttrycka sig mer precist via skrift. Förut var det en pina att beskriva något på papper. Trots detta är jag inget märkvärdigt duktigt, man kan bli så sjukt bra på skriftspråket, haha fan vilken nörd jag är, ser upp till sånt nu.

Jag är avundsjuk bara. Du gör helt rätt....


allan

Grisen
2005-02-16, 21:47
Fan vad jag saknar den där syrianen som skrev som folk....
*innocent*


allan


hehe

Megatuttarna
2005-02-16, 22:03
Jag är avundsjuk bara. Du gör helt rätt....


allan

Ähh, det är fan inget märkvärdigt. Njuter av ett citat som Bob Dylan ska ha sagt, något som är oumbärligt bland all betygshets och kåta pengadrömmar på juristlinjen:

"What's money? A man is a success if he gets up in the morning and goes to bed at night and in between does what he wants to do"

Är det något man ska vara avis på så är det någon som lever efter just det.

30cm
2005-02-16, 22:17
Det finns åtskilliga trådar om det i Träning&Konditionsforumet.
Oj, det var ju inte meningen. Vad ska jag söka på då?

Yankeee
2005-02-16, 22:21
T.ex http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?searchid=197839

30cm
2005-02-16, 22:23
Tackar!

aliquis
2005-02-16, 23:12
En sak som iaf är lite knepig är ju att "vanliga människor" verkar klara sig rätt bra (ok, det kanske de inte gör) på det de gör medans folk här som trots allt är rätt aktiva och rör på sig är ännu noggrannare, fast de borde ha större marginaler. Å andra sidan vill man ju inte träna förgäves :)