handdator

Visa fullständig version : Övertröning eller vad?


sanoj
2005-02-16, 20:52
Sen 2 veckor tillbaka har jag kännt mig skit trött i musklerna när jag utför övningarna i mina pass, jag får inge pump i musklerna utan efter 3 reps får jag skitmycket mjölksyra. (Jag brukar hålla repsantalet på runt 6-8.)
Jag har börjat med en extra vilodag nu oxå för att jag känns mig så seg i musklerna men det verkar inte hjälpa.

Jag är säker på att det inte är kosten för jag äter bättre och mer än jag någonsin gjort i hela mitt liv.

Kan tillägga att jag är 15 år om det har ngn betydelse.

Sheogorath
2005-02-16, 20:57
Mjölksyra efter tre reps låter definitivt skitdåligt. Ta en vilovecka eller två!

TPS
2005-02-16, 22:50
En vilovecka anser inte jag speciellt bra, men det är ju min åsikt!

Kör en lättare vecka. Träna lika mycket men med mindre belastning. Och Ät, ät, ät, ät och framför allt SOV! sov sov sov!

Om du tänker dig en triangel framför dig där träning står längst upp. mat nere till höger och sömn nere till vänster. Om du då ökar din träningsmängd så måste du även öka mat och sömn för att det fortfarande skall vara en triangel.

Lycka till

Fatalist
2005-02-16, 23:19
En vilovecka anser inte jag speciellt bra, men det är ju min åsikt!

Kör en lättare vecka. Träna lika mycket men med mindre belastning. Och Ät, ät, ät, ät och framför allt SOV! sov sov sov!

Om du tänker dig en triangel framför dig där träning står längst upp. mat nere till höger och sömn nere till vänster. Om du då ökar din träningsmängd så måste du även öka mat och sömn för att det fortfarande skall vara en triangel.

Lycka till


Nu förstår jag inte, varför skulle det vara dåligt med en vilovecka? Om han inte tagit en på ett tag tycker jag det låter som en ypperlig idé. Jag bara spekulerar.

TPS
2005-02-16, 23:22
Nu förstår jag inte, varför skulle det vara dåligt med en vilovecka? Om han inte tagit en på ett tag tycker jag det låter som en ypperlig idé. Jag bara spekulerar.

Av någon dum anledning är jag emot små korta pauser. Finns ju stuider som säger att man tappar muskelmassa efter 5 dagars frånvarande och anser då att man lika gärna kan gå till gymmet å köra lätt. Det är bara min åsikt!

obesogen
2005-02-16, 23:26
Av någon dum anledning är jag emot små korta pauser. Finns ju stuider som säger att man tappar muskelmassa efter 5 dagars frånvarande och anser då att man lika gärna kan gå till gymmet å köra lätt. Det är bara min åsikt!

Men vilken smörja, det där är en folkmyt! Man tappar inte muskler efter 5 dagars frånvarande, det är rentav bra att ta en vilovecka då och då för att låta kroppen återhämta sig. Du kan med gott samvete ta en vilovecka!

leopoldi
2005-02-17, 00:16
När man styrketränat ett tag inser man att bästa sättet att bygga muskler är att ta viloperioder

Pez
2005-02-17, 00:47
Av någon dum anledning är jag emot små korta pauser. Finns ju stuider som säger att man tappar muskelmassa efter 5 dagars frånvarande och anser då att man lika gärna kan gå till gymmet å köra lätt. Det är bara min åsikt!
Om du tappar muskelmassa om du vilar mer än 5 dar.. så är det nåt som är fel.
Innebär det att om jag väntar mer än 5 dar mellan, säg..ett benpass.. så blir benen mindre, enligt din uppfattning? Eller är det den fysiska frånvaron från gymmet som, om den överstiger 5 dagar, får kroppen att bli katabol? :)

Callek
2005-02-17, 12:26
Se till att få i dig bra med näring och ta en vecka ledigt. Promenader osv är bara bra.

De flesta som har tränat hårt någon gång i livet har väl märkt va bra det går efter en veckas ledighet från träningen?

sanoj
2005-02-17, 14:09
Min morsa trodde att det kunde vara något virus som är på gång i kroppen, men jag känner mig inte dålig det är bara när jag utför övningarna.

Jag är inte speciellt noga med att värma o mjuka upp innan träning, kan det spela in?