handdator

Visa fullständig version : 30cm knäböj


30cm
2005-02-16, 20:33
Min tråd om mina marklyft gav så mycket att jag filmade mina böj för kritik också. Dessa är jag mer nöjd med dock. Får se vad ni säger.

http://home.no/cm30/boj1komprimerad.avi Set 1: 8 reps. 100kg. Snett framifrån, en aning för högt vinklad kamera. 52s. 10,2MB.
http://home.no/cm30/boj2komprimerad.avi Set 2: 3 synliga reps. 100kg. I profil, kamerautrymmet tog slut mitt i settet. 25s. 5,0MB.

Det är 90 grader i knäna, inte "ass to the grass". Jag vet inte vilket som är rätt. Jag har valt 90 grader eftersom de verkar ha bäst argument. Skaderisken verkar vara högre med "ass to the grass", man klarar inte lika mycket vikt och jag är inte så vig. Det känns bra att vända där. Det finns säkert fördelar med det också. Nämn dom gärna men jag vill inte att tråden ska präglas av det.

Allan
2005-02-16, 20:39
Jamen andas karl - du bara blåser ut luft. Man måste andas in också. Var väl inga fel på de där. Jag skulle nog vilja se mer explosivitet från botten.

allan

30cm
2005-02-16, 21:02
Jag andas in med näsan. En av de stora grabbarna gav mig det tipset när jag hade svårt att andas in. Det funkar bra tycker jag.

Allan
2005-02-16, 21:07
Det gör du inte alls. Du gick enbart på utandning. Med stängd mun? Alltså.....jag nöjer mig med att säga att han har fel. Och låt nu inte det här bli en tråd om andning tack!


allan

Spiffy
2005-02-16, 23:09
Varför är du ute och spattserar med stången innan du börjar.
Ett kliv ut räcker väl?
Sen hade ju jag tagit steget ut bakåt, känns lättare att gå frammåt när man är döende efter reppandet. Men det är kanske tvärtom för dig.

Tomas W
2005-02-16, 23:18
Skaderisken verkar vara högre med "ass to the grass", man klarar inte lika mycket vikt och jag är inte så vig. Det känns bra att vända där. Det finns säkert fördelar med det också. Nämn dom gärna men jag vill inte att tråden ska präglas av det.

Läs den första meningen. Högre skaderisk och inte lika mycket vikt som om du kör fulldjup? Det är mindre skaderisk om du inte kör på så tunga vikter vilket du tvingas till om du kör fulldjups. + att du utvecklar hela benmuskelaturen.

Du vet att vighet kan tränas upp ;) så det finns inga undanflykter, börja träna de också.

30cm
2005-02-16, 23:34
Det gör du inte alls. Du gick enbart på utandning. Med stängd mun? Alltså.....jag nöjer mig med att säga att han har fel. Och låt nu inte det här bli en tråd om andning tack!


allan
Jag tror inte jag kan hålla andan så länge men visst, vi glömmer det.

30cm
2005-02-16, 23:37
Varför är du ute och spattserar med stången innan du börjar.
Ett kliv ut räcker väl?
Sen hade ju jag tagit steget ut bakåt, känns lättare att gå frammåt när man är döende efter reppandet. Men det är kanske tvärtom för dig.

Jag vet inte, det har bara blivit så, mycket utrymme. Men du har rätt det är onödigt.
Jag började kliva frammåt för att spegeln sitter där men jag ska testa åt andra hållet.

30cm
2005-02-16, 23:45
Läs den första meningen. Högre skaderisk och inte lika mycket vikt som om du kör fulldjup? Det är mindre skaderisk om du inte kör på så tunga vikter vilket du tvingas till om du kör fulldjups. + att du utvecklar hela benmuskelaturen.

Du vet att vighet kan tränas upp ;) så det finns inga undanflykter, börja träna de också.

Jag kan inte göra en djup böj med en sopkvast :em: . Jag går upp på tårna. Noll balans. Jag är rädd att fastna där eller ramla eller nåt. Det är ju inte vigheten jag vill träna utan musklerna. Blir det mer hamstrings om jag kör djupt? Jag ska plugga på det där lite.

myggan
2005-02-17, 01:18
mer gluteus :thumbup:

-AG-
2005-02-17, 09:44
Jag tycker att det ser bra ut. Du håller upp bröstryggen på ett bra sätt och har en bra form genom hela lyftet. Djupet tycker jag är ok, möjligen nån cm djupare kanske men så viktigt är det inte. Med den fina stil du har så är den benen som får jobba och nån cm hit eller dit spelar ingen roll. Det som du ska ändra på är tre saker; backa ut första repset så att du går framåt till ställningen när du avslutar setet, nummer två är att du inte ska gå längre än nödvändigt med stången, och nummer tre är att du ska ha mera fart/tempo i böjarna. Med högre fart så blir det mer vikt på stången och med mera vikt blir man starkare, och blir man starkare blir man större.

Vad gäller andningen kan jag inte kommentera från den lilla bilden samt att jag inte hade nåt ljud på. Men det är inte så komplicerat, andas in redan när du lyfter ut stången ur ställningen och behåll trycket när du går ut för att vara stabil i kroppen. Byt luft (andas) sedan när du ställt dig i position och håll andan (behåll trycket) under hela lyftet och byt sedan luft när du är stående igen.

30cm
2005-02-17, 14:32
Tack för alla tips!

Jag trodde att man skulle andas ut på vägen upp och andas in på vägen ner. Är böj ett undantag där eller?

Griip
2005-02-17, 21:09
Nej, håll inte andan.. funkar möjligtvis på ett maxlyft men skaru hålla andan i en 5-10 reppare i en övning som knäböj som aktiverar i princip hela kroppen bör det inte ta lång tid innan du svimmar och dör.

Mccartney
2005-02-17, 21:16
Griip svimmar och dör.....den chansen är väl verkligen inte stor.....

z_bumbi
2005-02-17, 21:45
Nej, håll inte andan.. funkar möjligtvis på ett maxlyft men skaru hålla andan i en 5-10 reppare i en övning som knäböj som aktiverar i princip hela kroppen bör det inte ta lång tid innan du svimmar och dör.

Du ska väl inte hålla andan under 10 reps i rad, du andas mellan repsen och inte under själva lyftet vilket var frågeställningen..

30cm: Du andas in innan lyftet i de flesta stora övningarna och ut efter, på mindre övningar är det också bra med "rätt" andningsteknik men inte lika avgörande.

30cm
2005-02-17, 23:03
Ska se om jag har fattat det rätt nu.

1. Andas in och håll andan
2. Böj ner och tryck upp
3. Andas ut
4. Andas in igen och repeteta

Så man ska hålla andan under varje rep? Detta leder då till längre vila i upprätt läge.

z_bumbi
2005-02-17, 23:05
Ska se om jag har fattat det rätt nu.

1. Andas in och håll andan
2. Böj ner och tryck upp
3. Andas ut
4. Andas in igen och repeteta

Så man ska hålla andan under varje rep? Detta leder då till längre vila i upprätt läge.

Typ så ja, om det blir väldigt tungt så blåser nog de flesta ut en del luft på uppvägen men det spar man tills man känner att man måste.

30cm
2005-02-17, 23:31
Tackar så mycket för hjälpen!
(Förresten har du PM z_bumbi)