handdator

Visa fullständig version : Bra benträning?


sanoj
2005-02-16, 20:28
Är det bra benträning att gå ut o gå uppför kullar berg o trappor med en viktfylld ryggsäck på ryggen?

Sheogorath
2005-02-16, 20:32
Vill du bli bra på att gå upp för kullar, berg och trappor med X kilos belasting? Ja, då är det bra träning.

Vill du bygga stora ben, ja då kan det säkert också funka med en massa tid, planering och ensvishet, men det finns nog betydligt mycket snabbare sätt. Att träna dem på gym med stora vikter, t.ex.

Jorgen
2005-02-16, 20:34
För att bygga stora ben finns det mycket bättre alternativ. Knäböj, benpress osv. Men att gå i lutning med tung ryggsäck är i sig ingen dålig träning.

//Jörgen

sanoj
2005-02-16, 20:40
OK. Jag tycker bara att det är så otroligt tråkigt att träna ben i gymmet.

Weird
2005-02-16, 21:10
OK. Jag tycker bara att det är så otroligt tråkigt att träna ben i gymmet.
är det roligare att fylla en ryggsäck med vikt och gå i trappor då ? *screwy*

sanoj
2005-02-16, 21:18
är det roligare att fylla en ryggsäck med vikt och gå i trappor då ? *screwy*
Ja! Man behöver ju inte gå i trappor bar men gå i skogen o upp för kullar tycker jag skulle va så mycket roligare än att bara va inne i gymmet.

blekfet2
2005-02-16, 21:36
Är det bra benträning att gå ut o gå uppför kullar berg o trappor med en viktfylld ryggsäck på ryggen?



hatar oxå å träna ben i lokalen...springer omkring på berg med 20kilos packning....bra för ben samt kondis :hbang:

Baan
2005-02-16, 21:40
massa packning på ryggen kan resultera i bra kondition, sen som mental träniing självfallet smat bra förbränning självklart så kan fördelaktigt användas som kardioträning

men för att skaffa ett par rejäla (muskulösa) ben? nä...

Weird
2005-02-16, 21:49
finns det något bättre än att köra ett par rejält tunga set knöböj....ne skulle inte tro det

Baan
2005-02-16, 22:06
finns det något bättre än att köra ett par rejält tunga set knöböj....ne skulle inte tro det

jo, kör ännu tyngre :D :hbang:

Yankeee
2005-02-16, 22:08
Hur bra är det för knäna att löpa omkring med vikt?

Baan
2005-02-16, 22:17
Hur bra är det för knäna att löpa omkring med vikt?

om du inte har taskiga knän inga problem alls. specialstyrkor har rätt mycket vikt på ryggen, i extremfall nära hundringen så det är nog rätt lugnt kuta runt med 20-30kg. Har gjort det själv, inga större problem.

Yankeee
2005-02-16, 22:50
om du inte har taskiga knän inga problem alls. specialstyrkor har rätt mycket vikt på ryggen, i extremfall nära hundringen så det är nog rätt lugnt kuta runt med 20-30kg. Har gjort det själv, inga större problem.

Mjo, iof. Men då ska man ju ha ett par års träning bakom sig och veta vad man gör också :)

z_bumbi
2005-02-16, 22:52
Mjo, iof. Men då ska man ju ha ett par års träning bakom sig och veta vad man gör också :)

Samt räkna med att knäna mm kan ta slut efter ett tag i alla fall, det finns inte många av de som släpar omkring på tunga ryggsäckar som mår helt bra i kroppen efter några år.

Yankeee
2005-02-16, 22:59
Samt räkna med att knäna mm kan ta slut efter ett tag i alla fall, det finns inte många av de som släpar omkring på tunga ryggsäckar som mår helt bra i kroppen efter några år.

Det var ju det jag skrev från början ju :MrT: :)

z_bumbi
2005-02-16, 23:03
Det var ju det jag skrev från början ju :MrT: :)


Ja med ett frågetecken efter. :D

Yankeee
2005-02-16, 23:05
Ja med ett frågetecken efter. :D

Ja, var inte helt säker på min sak. Men jag lät mig övertalas lite av Baan :(

precis
2005-02-17, 09:03
Om du nu bestämmer dig för att göra det kan det vara värt att veta att det sliter mycket mer på knäna att gå nedför än uppför. Så fyll väskan med stenar vid botten av berget och dumpa dem på toppen. Känn dig nöjd när du höjt berget med 2 m.

sanoj
2005-02-17, 14:06
Känn dig nöjd när du höjt berget med 2 m.
Haha, OK. =)

Bärs
2005-02-17, 19:16
Att spinga uppåt ökar risken för löparknä. Läste just en artikel om att löpare som utvecklar tycke för "hill running" är i högriskzonen för löparknä. Har du dessutom vikter på dig ber du om problem. Tänk även på den belastning du utsätter hälsenan och Tibialis Posterior för.

FredsAmiralen
2005-02-17, 19:22
Jag tycker nästan benpasset är det roligaste på gymmet... fattar inte hur man inte kan gilla det?

sanoj
2005-02-17, 21:10
Jag kan säga att jag inte tänkt springa omkring utan jag tänkte gå för att jag ttror det är bättre för knäna. Funkar det inte med sånna där knästabilisatörer som innebandyspelare brukar ha, för att hjälpa knäna att inte bli så slitna?

Griip
2005-02-17, 21:14
OK. Jag tycker bara att det är så otroligt tråkigt att träna ben i gymmet.

Då kan du omöjligtvis fått in knäböjen :D

Mccartney
2005-02-17, 21:23
back träning är något av den bästa ben träning som finns......bruka själv springar i backar.....uthålligheten ökar och styrkan i benen blir klart bättre än om man tex sprang motsvarande längd på slät mark......

Bruka själv springa intervallar upp för kullar som är mellan 150m till 300m långa.

Gymträning är bra variation för benen...men träna musklerna under en aktivitet tror jag är bättre i längden med tanke på skador.

Mccartney
2005-02-17, 21:25
Att skade risken skulle var större i tex backlöpning än vanlig slätlöpning...beror ju på person till person...oftast är dem som kör backträning också så smarta att man förutom det kör benstyrka i ett gym.

Baan
2005-02-17, 21:32
Då kan du omöjligtvis fått in knäböjen :D

jag hugger tillbaka och säger att du omöjligtvis kör tungt nog om du tycker det är kul :D

skämt åsido

Mccartney
2005-02-17, 21:35
Håller nog med om att en viss sorts benstyrka är tråkig.....dem roligaste övningarna är Frivändning och ryck där man hela tiden tänker på att förbättra sin teknik. I dem övningarna kännar man att man både är stark samt har sinne för teknik.