handdator

Visa fullständig version : Pullover för bröst...


BessahWizzah
2005-02-16, 20:10
Provade idag, för första gången, att köra pullovers för bröst med en hantel. Supersetade den med hantelflyes. Vet inte om jag gjorde övningen korrekt. Någon som kan beskriva hur övningen skall utföras?

Fatcan
2005-02-16, 20:18
http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/hantel_pullovers.asp

Jorgen
2005-02-16, 20:23
http://www.exrx.net/AnimatedEx/PectoralSternal/DBPullover.gif

//Jörgen

King Grub
2005-02-16, 20:37
För mig är övningen betydligt mer ryggövning än bröstövning.

HenrY
2005-02-16, 20:38
Tycker övningen är bättre att köra för latsen om jag ska va ärlig...Får mer kontakt där än i brösten! iof försöker jag också få kontakt med latsen när jag kör den, o inte med brösten.

Edit: Gubben hann före;)

BessahWizzah
2005-02-16, 21:00
tackar för svaren... Får se om det är något som är värt att fortsätta med... om det är någon annan som har någon åsikt gällande den här övningen så vill jag gärna höra dem.

henke_in_training
2005-02-16, 21:53
själv gillar jag att köra den övningen sist i bröstpasset, känns som man får bra sträck i tuttarna, det är möjligt att det är inbillning men det känns bra i alla fall.. den tar väl en hel del på latsen och serratus muskeln men man får försöka "tänka" bröst när man kör den.

rQx
2005-02-16, 22:04
Tycker att pullovers tar mycket i serratus Anterior och det är ju snyggt att ha sådanna =)

Dumleman
2005-02-16, 22:57
hmm jag tycker rörelsen påminner om den man gör vid användning av ett så kallat "ab wheel". Skillnaden är väl att man använder sin egen kroppsvikt med ab wheel'et istället för en hantel och man har magen istället för ryggen mot golvet.

AnimalGen
2005-02-17, 11:30
Jag kör Pullover som sista övning bröstpasset, har prövat att köra den under ryggpass, men det funkade inte.

adlibris
2005-02-17, 11:42
För mig är övningen betydligt mer ryggövning än bröstövning.

Så var det för mig tidigare. Sedan kom någon fram till mig på gymmet och sa att jag gick för långt ner och därför lät ryggen ta över bröstmusklernas arbete. Nu tar övningen faktiskt mycket bra som bröstövning.

BessahWizzah
2005-02-17, 11:45
Spelar det någon roll om man kör enligt bilden, dvs. med enbart skuldrorna på bänken och resten av kroppen liksom i brygga, eller kan man köra med hela kroppen på bänken (alltså som vid t.ex. hantelpressar)?

henke_in_training
2005-02-17, 12:30
Spelar det någon roll om man kör enligt bilden, dvs. med enbart skuldrorna på bänken och resten av kroppen liksom i brygga, eller kan man köra med hela kroppen på bänken (alltså som vid t.ex. hantelpressar)?

jag kör med hela kroppen på bänk, en viss svank får man ändå... har ingen koll på om det skiljer särskilt mycket beroende på hur man kör.

TommyBoy
2005-02-17, 13:31
Pullover är en suverän bröstövning. Gör man den rätt så aktiveras latsen minimalt, på mig känns den ingen annan stans än på bröstet.
Arnold var flitig med pullover...

Knepet är att föra ihop armbågarna och att inte gå ända ner, likadant ska man inte gå ända upp då man förlorar spänningen i bröstet.

nubben81
2005-02-17, 13:47
Jag går ner hela väggen och sträcker ut riktigt ordentligt, och hela vägen upp tänker jag på att använda bröstet, inte något annat. Ligger precis som på bilden, dvs tvärs över bänken och försöker pressa ner röven under rörelsen. Tar så otroligt bra så det känns som bröstkorgen försöker pressa sig ut ur kroppen. Är det möjligt att utvidga bröstkorgen förresten he he