handdator

Visa fullständig version : kost för konditionsidrott


kampsporttjej
2005-02-16, 19:45
hur bör E% ligga fördelad för tränande för konditionsidrott?

z_bumbi
2005-02-16, 20:00
Grunderna är de samma som för den mesta andra träningen.

Per kilo kroppsvikt
2-3 g protein
0,8-1 g fett
Kolhydrater så man orkar träna

Resterande utgörs mestadels av fett och kolhydrater i en lagom blandning, lite extra protein blir det per automatik om man äter stora mängder mat.
Är man storförbrukare av energi så är det bekvämt att äta lite mer fett men kolhydraterna är ju det som man är mest beroende av för sin träning.
Vissa tycker att det går bättre att äta en högre andel fett om man sysslar med uthållighetsidrott av typen som pågår länge.

Procentsatserna är jag inte så fortjust i som kanske märks. :)

King Grub
2005-02-16, 20:33
Så högt proteinintag vet jag inga rekommendationer för konditionsidrottare (och inte för styrketränande heller), i o f s.

Recommended Protein Intakes (g / kg body mass / day) for:

Strength-trained, maintenance 1.2-1.4
Strength-trained, gain muscle mass 1.6-1.8
Endurance-trained 1.2.-1.4
Weight-restricted 1.4-1.8

Ref:

Manninen AH. Protein metabolism in exercising humans with special reference to protein supplementation. Dept of Physiology, University of Kuopio, Finland. 2002

Nutrition for Health, Fitness & Sport, 2004 Edition, Williams

Ivy J, Portman R (2004) Nutrient Timing: The Future of Sports Nutrition. North Bergen, NJ: Basic Health Publications

"With adequate energy and carbohydrate intake, low to moderate intensity endurance activity has little impact on dietary protein requirements and 1.0 gPRO/kg/d is sufficient. The only situation where dietary protein requirements exceed those for relatively sedentary individuals is in top sport athletes where the maximal requirement is approximately 1.6 gPRO/kg/d."

Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):662-8. Protein requirements for endurance athletes.

Vad gäller kolhydrat:

"It is preferable to provide recommendations for routine CHO intake in grams (relative to the body mass of the athlete) and allow flexibility for the athlete to meet these targets within the context of their energy needs and other dietary goals. CHO intake ranges of 5 to 7 g/kg/day for general training needs and 7 to 10 g/kg/day for the increased needs of endurance athletes are suggested."

Sports Med. 2001;31(4):267-99. Guidelines for daily carbohydrate intake: do athletes achieve them?

z_bumbi
2005-02-16, 21:00
Så högt proteinintag vet jag inga rekommendationer för konditionsidrottare (och inte för styrketränande heller), i o f s.

2 g är vad som oftast rekommenderas vad gäller styrka, det finns en del som anser att det behöver vara mer vid konditionsidrott däremot.

Går man på procenttalen så rekommenderas allt mellan 1,5-4 g beroende på hur mycket man äter så det känns som att ligga på runt 2-3 g är en rimlig nivå för de flesta.
Så noga är det nu inte iofs eftersom alla som tränar något så när seriöst när det gäller kondition bör ha svårt, för att inte säga väldigt svårt, att hamna under 2 g protein om de äter tillräckligt med mat från varierande källor.

King Grub
2005-02-16, 21:13
Verkligen; jag har svårt att förstå när folk säger, att dom har svårt att få i sig tillräckligt med protein. Jag får kämpa för att inte få för mycket. :D

kampsporttjej
2005-02-17, 09:35
tack för svaren!

ang protein... jag tror att många enbart räknar proteinet från de animaliska
produkter de får i sig.

z_bumbi
2005-02-17, 10:01
tack för svaren!

ang protein... jag tror att många enbart räknar proteinet från de animaliska
produkter de får i sig.

Det tror jag också vilket blir ganska mycket fel.

Det finns information om vad RF rekommenderar till sina idrottare, jag har för mig den ligger på deras hemsida www.rf.se men jag har inte kollat efter.