handdator

Visa fullständig version : fråga om fett vs kolhydrater

mangemani
2005-02-16, 19:07
hur stor betydelse har det om man käkar mer fett(omättat)än kolhydrater under en bulk period?spelar det nån roll?

alltså det spelar ingen roll hur mycket spannmål jag än äter,jag får alltid i mej mer fett än kolhydrater.

så,är detta dåligt på nått sätt?

King Grub
2005-02-16, 19:09
I syfte att stimulera proteinsyntes är kolhydratintaget av större vikt än fettintaget, efter det att man säkerställt hormonstatus, vitaminupptag och förbränningsstimulans genom adekvat fettintag, där runt 1 gram fet per kilo kroppsvikt och dygn är en bra siffra att utgå från.

"On the other hand, exercise ability during high-intensity exercise is significantly limited by a high-fat diet. A consideration of importance beyond the aspect of energy balance is the anabolic effect of insulin on muscle protein synthesis after exercise. Provision of carbohydrate after exercise is likely to stimulate muscle protein synthesis to a greater extent than a corresponding amount of fat. Dietary fats may offer practical advantages to the athlete but if fats are consumed at the expense of carbohydrate intake, many established benefits of high carbohydrate intake in terms of performance may be sacrified."

Eur J Clin Nutr. 1999 Apr;53 Suppl 1:S112-9. Physical exercise as a modulator of adaptation to low and high carbohydrate and low and high fat intakes.

En "normal" och bra rekommendation för kroppsbyggare är väl: "In summary, the composition of diets for body builders should be 55-60% carbohydrate, 25-30% protein and 15-20% of fat, for both the off-season and pre-contest phases. During the off-season the diet should be slightly hyperenergetic (approximately 15% increase in energy intake) and during the pre-contest phase the diet should be hypoenergetic (approximately 15% decrease in energy intake)."

Med huvuddelen av kolhydratintaget förlagt efter träning:

"The optimal rate of carbohydrate ingested immediately after a training session should be 1.2 g/kg/hour at 30-minute intervals for 4 hours and the carbohydrate should be of high glycaemic index."

Sports Med. 2004;34(5):317-27. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding.

Äter du så mycket fett att intaget är större än kolhydratintaget gör du antagligen något fundamentalt fel.

mangemani
2005-02-16, 19:15
det jag gör är att jag käkar nått spannmål till varje måltid(typ 4 dl ris) och sen nån protein(sen har jag försökt skära ner på fettet i måltiderna)...det som gör så att fettet stiger så pass högt är att jag blandar i omättat fett mina proteindrinkar(mellanmålen) + att jag också käkar nå kolhydrater(såsom frukt osv),sen är jag också en jävel på att käka ägg,kan käka uppåt 5-6 per dag,så därifrån kommer också en hel del fett ifrån.

ska jag kanske skära ner på fettet i protein drinkarna och kanske käka mer frukt eller nån annan kolhydrats källa?har du något bra tips grub?

Baan
2005-02-16, 19:18
tror du verkligen du kommer upp i så mycket fett, det där låter inte så farligt tycker jag, sen lite svårt avgöra utan några siffror :)

själv tillsätter jag fett som du eftersom frukosten i princip är havregryn, lunch ris/kyckling och resten av dagen keso/tonfisk/protein så det är knappt något fett, tror inte jag har särskilt hög fett % av energiintaget per dag, tror inte du har det heller om du käkar något liknande där... fast det är svårt jämföra

King Grub
2005-02-16, 19:19
Spannmålsprodukterna är väl i princip fettfria, och väljer du magra proteinkällor kan du bestämma helt själv hur mycket fett du vill ha genom olja och andra fettkällor du tillsätter. Det måste väl bara vara att bestämma dig för en lämplig mängd för dagen och dosera ut den? Du måste väl inte ta hundratals gram extra? :confused:

mangemani
2005-02-16, 19:22
jag kör med hälsovakten och enligt den(efter jag har matat in i minsta detalj det jag har käkat)så slutar fett siffran högt över den siffra jag egentligen ska ha i mej(siffrorna är röda om ni nu vet hur hälsovakten funkar) medans kolhydrat siffran inte ens har kommigt upp till hälften(vissa dagar kan kolhydrat siffran stiga en bit över hälften,men det är inte ofta)

mangemani
2005-02-16, 19:24
hmm,äter rätt så rena protein käller såsom fetfri fisk(tonfisk) och sen proteindrinkarna.....kanske kan skära ner fettet i drinkarna till 1 tesked eller nått.

z_bumbi
2005-02-16, 19:29
Hälsovakten bestämmer väl inte vad du ska äta?

mangemani
2005-02-16, 19:31
Hälsovakten bestämmer väl inte vad du ska äta?

nej nej,jag använder den bara för att hålla reda på vad jag får i mej osv.
men om man tittar på resultaten efter en dags ätande så är fettintaget högre än kolhydrats intaget.

Hoffa
2005-02-16, 19:35
Ni får ursäkta om jag kapar den här tråden lite, men det iallafall en fråga om kolhydrater.

Om jag äter frukost 07.30, 100g havregryn (som blir havregrynsgröt) + 20 g protein i någon långsam form + att jag tar en 20g vassle drink precis innan jag cyklar till gymmet, kan jag då träna redan kl 08.00? Eller förstör jag för mycket då med tanke på att musklerna bryts ned för mycket pga att tillräckligt med näring inte kommit ut i kroppen än?

Fors
2005-02-16, 20:14
nej nej,jag använder den bara för att hålla reda på vad jag får i mej osv.
men om man tittar på resultaten efter en dags ätande så är fettintaget högre än kolhydrats intaget.

I kalorier räknat? Annars låter det väldigt märkligt.

BessahWizzah
2005-02-16, 20:25
Är det alltså fortfarande viktigt att få i sig kolhydrater efter träningen, även om man deffar. Jag tränar oftast på eftermiddagen (typ mellan 17-19). Bör jag då fortfarande tänka på att det är efter träningen som de mesta av kolhydraterna ska ätas?

King Grub
2005-02-16, 20:28
Är det alltså fortfarande viktigt att få i sig kolhydrater efter träningen, även om man deffar. Jag tränar oftast på eftermiddagen (typ mellan 17-19). Bör jag då fortfarande tänka på att det är efter träningen som de mesta av kolhydraterna ska ätas?

Absolut! Det är av största vikt att så snabbt som möjligt få i sig kolhydrat efter träning. Kolhydrater efter träning ökar fettförbränningen och att tillföra kolhydrat+protein omedelbart är av kritisk betydelse.

"Probably the study best illustrating the effect of
nutrient timing on muscle tissue protein synthesis and
accretion is that by Levenhagen et al. (2001). These
researchers studied the effects of a
carbohydrate/protein supplement on protein synthesis
and degradation after a 60-minute moderate intensity
exercise bout of cycling. Subjects were given the
supplement immediately or 3-hours after exercise.
Protein degradation was unaffected by supplement
timing, but leg protein synthesis was increased
approximately 3-fold above basal when
supplementation occurred immediately post exercise.
No increase in protein synthesis occurred when the
supplement was delayed 3-hours, and only when the
supplement was immediately provided after exercise
was there a positive protein balance (the rate of
protein synthesis exceeded the rate of protein
degradation). It was also of interest to note that when
supplementation occurred immediately compared to 3-
hours after exercise, there was a greater fat oxidation."

REGULATION OF MUSCLE GLYCOGEN REPLETION, MUSCLE
PROTEIN SYNTHESIS AND REPAIR FOLLOWING EXERCISE, Journal of Sports Science and Medicine (2004) 3, 131-138

King Grub
2005-02-16, 20:29
Ni får ursäkta om jag kapar den här tråden lite, men det iallafall en fråga om kolhydrater.

Om jag äter frukost 07.30, 100g havregryn (som blir havregrynsgröt) + 20 g protein i någon långsam form + att jag tar en 20g vassle drink precis innan jag cyklar till gymmet, kan jag då träna redan kl 08.00? Eller förstör jag för mycket då med tanke på att musklerna bryts ned för mycket pga att tillräckligt med näring inte kommit ut i kroppen än?

Du tränar huvudsakligen på det du åt dagen innan eller efter förra passet, inte det du äter en halvtimme eller timme före träning.

Baan
2005-02-16, 21:19
Grub, med direkt efter träning vad menas då, sekunden efter man kört sista settet eller finns det någon mer realistisk tid typ under en halvtimme?
Jag skulle väl kunna ta med mig protte/socker till träningen men känns bara onödigt när jag ändå är hemma 15-20 min efter det.. så spelar det någon roll?

King Grub
2005-02-16, 21:42
Grub, med direkt efter träning vad menas då, sekunden efter man kört sista settet eller finns det någon mer realistisk tid typ under en halvtimme?
Jag skulle väl kunna ta med mig protte/socker till träningen men känns bara onödigt när jag ändå är hemma 15-20 min efter det.. så spelar det någon roll?

Så fort det går.

En kvart är ingen katastrof alls, men ju fortare desto bättre.

Igen:

"Protein degradation was unaffected by supplement
timing, but leg protein synthesis was increased
approximately 3-fold above basal when
supplementation occurred immediately post exercise.
No increase in protein synthesis occurred when the
supplement was delayed 3-hours, and only when the
supplement was immediately provided after exercise
was there a positive protein balance"