handdator

Visa fullständig version : Hardgainers ?

Cyco
2005-02-16, 18:24
hello alla biffs..
hade bara en fundering om sk hardgainers...
sånna som jag själv...hur äter ni för att öka i vikt är det nån som har lyckats äta upp sig...
Jag äter nu ca 6-7 ggr / dag allt som hamnar i min väg grejen är att jag har mycket bra förbränning från farsan å morsan ( farsan har tex gått upp 10 kg sen han gjorde lumpen han är 63 nu)

Jag är nu 26 bast ja vet att det tar tid det här med muskelbygging men ibland känns det som att man håller på å plågar sig i onödan i åfs har jag gått upp ca 7 kg sen jag var 19 mest muskler tack o lov ...nå vad säger ni..finns det fler sånna som jag :eating:

aliquis
2005-02-16, 18:45
Vad gör just dig till en "hardgainer"?

Cyco
2005-02-16, 19:21
Har en extrem förbränning som gör att jag inte läger på mig vikt kanske

PowPow
2005-02-16, 19:25
känner igen mig.. kämpade som fanken för att gå upp innan, och lyckades gå upp från 70 till typ 76 op typ 2 år.. sen slutade jag träna i några månader och damp ner på typ 72. Men nu är jag uppe i 80 :thumbup:

Bara till att käka, käka, träna, käka, träna, o så..

z_bumbi
2005-02-16, 19:32
Det finns ett fåtal men det är inte så många som har så svårt att gå upp om de sköter kosten.
1 l grädde per dag löste iofs problemet för en person jag vet om, något mer realistiskt så kunde han ganska lätt ha ökat på kalorimängden mycket smidigare på andra sätt iofs och kanske gått upp lite mindre per dag under en längre tid.

Cyco
2005-02-16, 19:39
fördelen med att ha en bra förbränning är ju att man kan stoppa i sig vad som hellst utan att se ut som en överviktig säl för det :laugh:

z_bumbi
2005-02-16, 19:45
Äter man inte sjuka mängder mat så är det inte så svårt att äta/dricka 1000 kcal per dag extra om man har lust, och då går de flesta upp.
Det är inte så att man helt kan undvika reglerna om överskott=viktuppgång.

Doctor Snuggles
2005-02-16, 21:19
Jag skulle vilja påstå att det absolut, absolut, absolut viktigaste är att få i sig tillräckligt med snabba proteiner efter träning, samt hellre träna oftare och tyngre, med lägre volym. Skulle nog delvis kalla mig hardgainer, och det ovanstående är det som fungerar bäst för mig.

Baan
2005-02-16, 21:22
Kanske självklart men det är inte bara hur ofta man äter utan även hur mycket. Man kan småäta och ha mindre måltider ofta, men om slutmängden inte är mycket energi så kommer man inte gå upp i vikt, så är det...
Om man däremot tycker man har svårt gå upp i vikt, vad man än nu vill ha för vikt (muskler/fett) så är det egentligen käka mer vid måltiderna inte bara slänga in fler. Vad jag förstår lagrar kroppen överskottsenergi t ex efter en måltid som fett, därmed borde riktigt energirika måltider innebära fettökningar för vem som helst.

bear.flowertwig
2005-02-17, 02:33
Har haft det problemet.

Tog mig en titt på behovet(uppladdningen.com) jag har kontra vad jag får i mig(våg, miniräknare och livsmedelsverketstabeller) under en vecka.

Fick justera upp intaget 1000-1500 kcal. Trots att jag alltid åt mig mätt... Svårare att få i sig tillräcklig mängd "bra" mat. Brukar dock komplettera med små tillskott av rapsolja och nötter mm.

Cyco
2005-02-17, 18:00
jo det är sant det du säger det där med att hitta bra mat...ja menar mätt kan man äta sig på bara sallad..men det bygger inte så mycket muskler..
jag har lagt in så jag äter 7 ggr per dag 4 stora mål å 3 mindre med tex gainer å nån frukt mackor ägg å grejer...jag har faktiskt lagt på mig lite feta nu..får vl se på några månader vad det ger

Jakobbus
2005-02-18, 03:44
å 3 mindre med tex gainer
Sluta med det är du snäll.
Gainers ska du bara ta i samband med träning.

Cyco
2005-02-19, 11:27
spelar ju ingen roll när man tar det...ja tar det även före efter träning..
men varför inte ta det som ett extra tillskott...näring som näring

Bite
2005-02-19, 12:23
Nja, näring som näring är inte riktigt rätt tankesätt,en gainer är full av snabba kolhydrater och protein. Jättebra efter träning men som vanligt mellanmål är framförallt de snabba kolhydraterna inte att föredra. Bättre alternativ är tex grovt bröd,havregrynsgröt och liknande, läs på lite så hittar du massor av bra alternativ.

King Grub
2005-02-19, 13:21
spelar ju ingen roll när man tar det...ja tar det även före efter träning..
men varför inte ta det som ett extra tillskott...näring som näring

Absolut inte "näring som näring". Snabba kolhydrater av den typen är rena katastrofen annat än kring träning och kan leda till insulinresistens och försämrad insulinkänlighet = sämre förutsättningar att bygga muskler. Det enda gainer som mellanmål bygger är fläsk.

Hades
2005-02-19, 13:45
Nu är jag knappast någon sk "hardgainer", men min dåliga aptit har gjort att jag haft svårt att äta tillräckligt mycket. Lösningen för mig var rapsolja. Brukar tillsätta lite till några av måltiderna. Ett gott sätt är att köpa sån pulverdressing som man blandar med vatten och olja. Sen häller man över en jäkla massa över grönsakerna. Både gott och nyttigt.

Cyco
2005-02-19, 13:52
Absolut inte "näring som näring". Snabba kolhydrater av den typen är rena katastrofen annat än kring träning och kan leda till insulinresistens och försämrad insulinkänlighet = sämre förutsättningar att bygga muskler. Det enda gainer som mellanmål bygger är fläsk.

det där vet ja inte riktigt om jag kan hålla med om....dom jag känner som har byggt i 20 års tid säger att man ska äta koststill skott så ofta man kan om man ska bygga...aj känner ett par st som själva äter kosttillskott även vid andra tillfällen än träning...fast det finns ju lika många teorier som de finns byggare

Solle
2005-02-19, 13:53
det där vet ja inte riktigt om jag kan hålla med om....dom jag känner som har byggt i 20 års tid säger att man ska äta koststill skott så ofta man kan om man ska bygga...aj känner ett par st som själva äter kosttillskott även vid andra tillfällen än träning...fast det finns ju lika många teorier som de finns byggare
Kosttillskott, ja. Gainers, nej. :)

King Grub
2005-02-19, 14:00

Gainer är inte kosttillskott. Det är mat i pulver; mat som är katastrofal vid andra tillfällen än kring träning. I den frågan finns det inte olika teorier; bara korrekt information och missuppfattningar.

JAM
2005-02-19, 14:00
Det är skillnad på kosttillskott och kosttillskott. Att dricka en shaker med långsamt proteine efter ett mål är otroligt mycket bättre än att dricka gainer, dvs. snabbt protte och snabba kolhydrater. Det är som sagt aldrig bra förutom i samband med träning. Det är inget som någon här tror sig veta, det är väl fastslaget. Läs godtycklig bok i ämnet så får du se själv.

Vidare brukar de allra, allra flesta som säger sig ha "en såååå hög förbränning" i själva verkar äta som skolflickor. Nu säger jag inte att du gör det, men har du räknat ut ditt dagskaloriintag någon gång? Prova det under en dag så får du se hur det i själva verket ligger till.

isak_83
2005-02-20, 04:06
Jag forstar inte riktigt det har med sa kallade "hardgainers"...
Menas det att dom har en hog basal energiforbrukning?
Dom sager att dom kan ata massor och anda inte ga upp i vikt...
Vart tar den extra energin vagen nanstans? Bajsar dom ut den? *screwy*

King Grub
2005-02-20, 06:54
Jag forstar inte riktigt det har med sa kallade "hardgainers"...
Menas det att dom har en hog basal energiforbrukning?
Dom sager att dom kan ata massor och anda inte ga upp i vikt...
Vart tar den extra energin vagen nanstans? Bajsar dom ut den? *screwy*

Dom överskattar antingen sitt energiintag eller underskattar sin energiförbrukning i 99% av fallen. Har man fel på ämnesomsättningen märker man det och mår inte speciellt bra.

Cyco
2005-02-20, 10:37
Dom överskattar antingen sitt energiintag eller underskattar sin energiförbrukning i 99% av fallen. Har man fel på ämnesomsättningen märker man det och mår inte speciellt bra.

Du behöver inte ha fel på ämnes omsättningen...man kan ha en hög/snabb förbränning utan att vara sjuk...sen finns det ju dom som jobbar åxå...å har man ett kropps arbete då kan man i princip äta hur mycket som helst utan att det händer nånting med vikten

King Grub
2005-02-20, 10:49
Du behöver inte ha fel på ämnes omsättningen...man kan ha en hög/snabb förbränning utan att vara sjuk...

Plus/minus 10%, kanske.

"In humans, the coefficient of variation in the components of total daily energy expenditure is around 5-8% for resting metabolic rate, 1-2% for exercise energy expenditure, and around 20% for diet-induced thermogenesis. The coefficient of variance for 24 h energy expenditure measured using a room calorimeter for resting metabolic rate is around 5-10%."

Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2004 Nov;7(6):599-605. Variability in energy expenditure and its components.

sen finns det ju dom som jobbar åxå...å har man ett kropps arbete då kan man i princip äta hur mycket som helst utan att det händer nånting med vikten

Det har inte med energiförbrukningen att göra? Räknar man inte med allt man gör när man kalkylerar sitt energiintag... så underskattar man ju sin energiförbrukning.

aliquis
2005-02-20, 12:16
Precis, är det så svårt att lista ut att man förbrukar mer energi om man är fysiskt aktiv hela dagarna? Du kan ju inte äta som någon som bara sitter hemma då. Men det beror ju inte på att något är fel med din förbränning...

Jakobbus
2005-02-21, 03:19
Du behöver inte ha fel på ämnes omsättningen...man kan ha en hög/snabb förbränning utan att vara sjuk...
Det kanske bara är jag men jag far intrycket av att du tror att du ligger kvar pa samma vikt oavsett om du en längre tid ligger pa ett kaloriintag pa säg... 2500 kcal eller..3500 kcal, har jag forstatt det ratt da? även om "energi-ut" är konstant?

Nitrometan
2005-02-21, 11:21
Cyco. Jag hade samma problem en gång i tiden. Lösningen är att du måste inse att du äter för lite.
När jag började träna vägde jag 60 kg, tio år senare vägde jag 102 kg. Och jag hade inte växt på längden. Faktum är att jag var över 20 när jag började träna och var antagligen färdigväxt.

Men det krävdes en annan inställing till mat, samt större och fler portioner, för att jag skulle börja gå upp i vikt.

Du måste inse att du äter för lite.

Du äter för lite!

Dessutom äter du för lite!

Bite
2005-02-21, 11:23
Cyco. Jag hade samma problem en gång i tiden. Lösningen är att du måste inse att du äter för lite.
När jag började träna vägde jag 60 kg, tio år senare vägde jag 102 kg. Och jag hade inte växt på längden. Faktum är att jag var över 20 när jag började träna och var antagligen färdigväxt.

Men det krävdes en annan inställing till mat, samt större och fler portioner, för att jag skulle börja gå upp i vikt.

Du äter för lite!

Kan du förtydliga? :D

Loke
2005-02-21, 12:13

Du äter för lite!

Så sant som det var sagt. Jag har också varit i samma situation. Man tycker man äter skitmycket, men det gör man inte. Man får helt enkelt lära sig att äta så mycket man orkar, och sen ösa på en portion till. Äta på samma sätt som man tränar ("kom igen, en rep/tugga till"). Sätta upp posters som dom har på gymmet vid middagsbordet. Med tiden vänjer man sig, och man blir kanske rent av tvungen att begränsa sig så man inte blir riktigt fet.

Nitrometan
2005-02-22, 14:10
Kan du förtydliga? :D
Jag menar att han måste lära sig att äta mer. Han äter i dagsläget för lite för att gå upp i vikt. Jag har själv befunnit mig i samma situation.

Eller med andra ord: ÄT MER! :eating: :whipped:

1-2-3
2005-02-22, 16:09
Kan bara instämma... ät mer!

När jag mönstrade inför lumpen, samt under lumpartiden vägde jag 54kg/172cm. Nu några år senare ligger vikten på 72kg/173cm. Denna viktuppgång lyckades jag med genom att äta mindre godis, chips och coca cola. Jag bytte godiset mot mer riktig mat, framförallt pasta. Att jag dessutom började träna ökade aptiten nåt fruktansvärt. Lyckades aldrig öka nåt i vikt innan ja började träna. Dessutom började jag må illa om jag proppade i mig mycket mat..

Mitt råd blir alltså: Mindre snask, mer riktig mat. Mindre konditionsträning och mer tung styrketräning.

jwzrd
2005-02-22, 16:42
Jag skulle vilja påstå att det absolut, absolut, absolut viktigaste är att få i sig tillräckligt med snabba proteiner efter träning, samt hellre träna oftare och tyngre, med lägre volym. Skulle nog delvis kalla mig hardgainer, och det ovanstående är det som fungerar bäst för mig.

Det där håller jag inte alls med om. Det där brukar vara exakt det hard gainers pysslar med. Därför tror dom att dom är hard gainers också. Dom borde slänga proteinpulvret och lära sig var man ska handla i affären, hur man lagar mat och hur man lär sig äta regelbundet och bra. Proteindrinkar stör bara magen på ett sätt som hämmar aptiten efter att man druckit den. Mycket bättre då med en lagom stor måltid som innehåller bra grejer som är "snälla" mot magen så att man kan äta en till likadan 2.5-3 timmar senare.

Undantaget kanske en liten proteindrink direkt efter träningspasset om det dröjer lång tid tills maten är klar. Annars stör det bara någon som inte lärt sig äta bra än.