handdator

Visa fullständig version : proteinöverskott!

Mini_me
2005-02-16, 16:35
Hejsan! Har sökt, men kan inte hitta.

Vad händer med proteinet man inte förbrukar? Vet att kolhydrater görs om till fett.

Eller, ¨någon som kanske kan dra det med kcal, protein och kolhydrater? Vad de består av och vad som händer med dem när de intas? Det jag undrar mest över är vad som händer med proteinet i för högt intag. Hört att man pissar ut det överflödiga, men även hört att det lagras i överskott, precis som kolisar.

MVH

Ervin
2005-02-16, 16:36
man kissar ut överskottet. protein kan man inte lagra tyvärr :(

Mini_me
2005-02-16, 16:40
Det trodde jag också... Du har inget som bevisar det? någon länk lr dylkt?

TTT
2005-02-16, 16:42
Det är väl självklart att ett kcal-överskott medför viktökning. Spelar ingen roll vad det kommer ifrån.

z_bumbi
2005-02-16, 16:42
Du pissar inte ut något protein om dina njurar inte är i väldigt dåligt skick.

"Överflödigt" protein används som bränsle i kroppen och kommer man genom det extra intag upp i en nivå på kalori-intaget så man äter mer än vad man gör av med så går man upp i vikt, äter mycket protein men mindre kalorier än vad man gör av med så går man ner i vikt.

Det är alltid kalorimängden från protein, fett och kolhydrater som avgör om man går upp eller ner i vikt.

TTT
2005-02-16, 16:46
Vem är det som tuttat i er att ett överskott av protein skulle komma ut igen via erat urin? B&K? ;)

William
2005-02-16, 17:11
Det där med att man kissar ut ett överskott kommer från det faktum att kvävet från proteinöverskottet avlägsnas i levern och utsöndras med urinen. Det som blir kvar av proteinet när kvävet är borta förbränns antagligen som energi eller omvandlas till glukos.

Det som blir fett vid ett proteinöverskott och dess medföljande energiöverskott är troligtvis dietära kolhydrater som har lättare att omvandlas till fett än dietärt protein.

Iaf sett ur energisynpunkt. Dvs det kostar mer energi att omvandla proteinöverskottet till fett än kolhydrater.

/William

Depzon
2005-02-16, 23:28
Det är så jäkla svårt att få i sig nog med proteiner. Det känns som att hur man än gör, så är det kolhydraterna som rusar iväg, medan proteiner halkar långt efter.

En sak jag undrat länge är:

Om min kost består av 10 % fett, och jag äter ett visst antal kalorier, och tränar...om man sen ställer det mot scenariot att min kost hade bestått av t.ex. 40 % fett, men att jag ändå ätit samma antal kalorier. Hur skulle den skillnaden synas på min kropp? SKULLE den ens synas? :confused: Allting verkar så jäkla centrerat kring kalorinivån.

King Grub
2005-02-17, 06:59
Om min kost består av 10 % fett, och jag äter ett visst antal kalorier, och tränar...om man sen ställer det mot scenariot att min kost hade bestått av t.ex. 40 % fett, men att jag ändå ätit samma antal kalorier. Hur skulle den skillnaden synas på min kropp? SKULLE den ens synas?

Extremt svårt att säga; ett högre fettintag skulle innebära en bättre fettförbränning, men å andra sidan har du mer plats åt kolhydrat om fettnivån är lägre, och då kan du utnyttja det bättre bränslet till intensivare träning. Då gäller det förstås också att göra det.