handdator

Visa fullständig version : Äta på en vilodag

Prowler
2005-02-16, 13:39
Har säkert skrivits om detta tidigare, men jag hittar inte...

Hur ska man äta de dagar man inte tränar? Antar att man bör hålla ett ganska högt kcal-intag då också eftersom man bygger i vila, men att äta lika mycket som när man tränar känns för mycket...eller?
Har lite frågor om detta:

1. Är det lagom att ligga ca 500 kcal mindre än en träningsdag? Jag mister ju naturligtvis en massa kalorier bara av att utesluta före-/efterträningsdrinken. men tappar ju därmed en del protein där, så man får väl tänka på att äta mer protein på övriga mål för att komma upp i de två grammen/kg kroppsvikt (fråga 2) eller hur? Men hellre i form av källor som kyckling, fisk osv. än från vassle.

2. Man bör fortfarande ligga på ca 2g. protein per kg kroppsvikt för att underhålla proteinsyntes va?

3. Ett gram kolhydrat/kg kroppsvikt i fyra timmar på kvällen (jag tränar på kvällen) är ju inte att tänka på om jag inte tränar så jag får väl lägga större delen av kolhydraterna på förmiddagen och låte det "tona" ut och bli ganska kolhydratfattigt på de sista målen.

Tacksam för svar!

mangs
2005-02-16, 13:46
Det känns som rätt vettigt.

Jag ligger på ca 3000 kcal de dagar jag inte tränar och 3500 kcal de dagar jag tränar. Jag käkar ungefär lika mycket fett och protein på de olika dagarna men minskar på kolhydrater de dagar jag inte tränar.

Träningsdrinken i sig innehåller ju en hel del kalorier så iom att man stryker den är man ju nästan i mål. Sedan är det ju bara till att lägga till mer protein under dagens övriga mål.

King Grub
2005-02-16, 14:07
Jag brukar bara utesluta proteindrinken (drinkarna?) kring träning och sprida ut kolhydratintaget mer under dagen, med tonvikt på förmiddagen. Skall jag träna nästa dag ser jag ingen större anledning att dra ner för mycket på kolhydratintaget; det tar minst 24 timmar att nå full glykogeninlagring efter tömning.

Prowler
2005-02-16, 14:19
Tack för svaren!

Då kör jag som jag skrivit, fast utan frågetecken.