handdator

Visa fullständig version : 2 muskelgrupper per tillfälle - gynnas på olika sätt


Depzon
2005-02-16, 01:15
Om man tränar två muskelgrupper vid samma träningstillfälle så gynnas ju den första muskelgruppen p.g.a. att man har mer energi och kraft då.

Men den andra muskelgruppen gynnas väl mer näringsmässigt, eftersom det går snabbare från den muskelgruppens sista reps till man får i sig näring.

Om man av nån anledning är riktigt sekig med träningen så kanske den först tränade muskelgruppens "fönster" nästan missas?

Jag har aldrig läst något om det här...alltså, huruvida den först tränade muskelgruppen missgynnas mycket p.g.a. att det dröjer längre innan de musklerna får näring.

Hur ligger det till med det där egentligen? Ska man kanske äta nåt i mitten av passet om man vet att det blir ett långt pass? Kan det rent vara så att näringsfördelen för den sista muskelgruppen smäller högre än energi/kraft-fördelen för den första muskelgruppen?

Man tycker ju synd om de först tränade musklerna som skriker efter näring medan man går vidare till nästa muskelgrupp och värmer upp och har sig.

zirak
2005-02-16, 07:07
Tränar du innan frukost och håller på mer än 4 timmar :confused:

Depzon
2005-02-16, 23:09
Det är bättre ju fortare efter träningen man äter...? Även om det inte är absolut nödvändigt att få i sig nåt 1 minut efter man lagt ner hantlarna, så är det ju trots allt en fördel de senast tränade musklerna får, gentemot muskler som tränades kanske en halvtimme innan. Visst? Jag är inte säker men det känns ju verkligen som det.

Scratch89
2005-02-17, 00:01
Tycker du verkar för paranoid. Jag själv tränar i drygt en timma, sen går jag hem o dricker äpplejuice och lättmjölk. Ökat typ 50 kg i mark på nån månad... *flex*

timpaw
2005-02-17, 00:12
Scratch, av din ålder drar jag den drastiska slutsatsen att du är rätt ny på gymmet och du började med marken typ för en månad sen? *whatever*

Beast
2005-02-17, 01:21
applejuice och lättmjölk håller inte i längden.

mangs
2005-02-17, 15:41
Det var ju inte detta tråden handlade om men om vi återgår till ämnet så tycker jag det är en intressant frågeställning du tar upp här.

jag tror dock inte det spelar så stor roll i det stora hela utan det är andra faktorer som påverkar mer. Jag tror däremot att det är bättre att försöka hålla ner tiden på passet till ca en timme och sedan äta direkt efter detta.


Ett tips som jag tycker funkar bra är att köra närliggande musklegrupper och då kanske köra supersets mellan dem. Tex Bröst och övre rygg.

jwzrd
2005-02-17, 16:12
Alltså det är ju Du, alltså mentalt, som gynnas av att träna en muskel som kanske kräver extra arbete först eftersom du är helt fräsh såväl fysiskt som mentalt i början av passet.