handdator

Visa fullständig version : Triceps efter bröst


steffner
2005-02-15, 22:03
Har sedan en lång tid tillbaka kört triceps på samma pass som bröst och då efter bröst. Har testat att köra pass med endast triceps och skillnaden i vikter jag lyfter e rätt så mycket.

Är det fler som har detta upplägg? Vore fint med lite erfarenheter om detta.

Sheogorath
2005-02-15, 22:07
Självklart kan du hantera mer vikt om den ligger splittat från bröst, men återhämtningen försämras. Det är inte hur mycket vikt som ligger på stången som räknas, utan hur mycket du ökar. Och jag ökar bäst i triceps när de får maximalt med återhämtning, dvs att triceps ligger tillsammans med bröst och axlar.

Men visst, många rapporterar bra resultat med triceps splittat från bröst. Each to his own.

Baan
2005-02-15, 22:08
Har sedan en lång tid tillbaka kört triceps på samma pass som bröst och då efter bröst. Har testat att köra pass med endast triceps och skillnaden i vikter jag lyfter e rätt så mycket.

Är det fler som har detta upplägg? Vore fint med lite erfarenheter om detta.

jag har testa bröst/triceps/axlar variationer, å nej inget jag fastnat just för att man tar ut sig själv på t ex bröstpasset rätt bra i axlar/triceps (även om man försöker att inte göra det)... så kör varken triceps/axlar nära bröst. Dagen efter funkar ju iofs ganska bra ändå.

Sen om dom växer bättre så vet jag inte..

steffner
2005-02-15, 22:17
ok......jag ville inte ha olika svar :)
fast jag anade nog det. Håller med er båda, ska nog testa att splitta o se. Men att se skillnad lär nog bli svårt....
hmm man kanske inte ska fundera så mycket.

Baan
2005-02-15, 22:33
Självklart kan du hantera mer vikt om den ligger splittat från bröst, men återhämtningen försämras. Det är inte hur mycket vikt som ligger på stången som räknas, utan hur mycket du ökar. Och jag ökar bäst i triceps när de får maximalt med återhämtning, dvs att triceps ligger tillsammans med bröst och axlar.

Men visst, många rapporterar bra resultat med triceps splittat från bröst. Each to his own.

anser inte att övertränigne är så fruktansvärd vid split, visst triceps och axlar tar lite stryk vid bröst osv, men inte är det något speciellt, du orkar ändå köra axlar/triceps efter ett bröstpass egentligen, det är bara det att man är någorlunda trött i dom. tycker ändå det är ganska stor skillnad med utmattning av just axlar/triceps efter ett bröstpass än när man just tränat muskleran specifikt.. så därmed ingen större risk för övertränig tycker jag.
Å andra sidan om man vill verkligen minimera risken så kan man köra alla pressmuskler på samma dag, fast dte blir ganska kärvt/långt program, nästan så man får köra färre övningar..

Sheogorath
2005-02-16, 12:25
anser inte att övertränigne är så fruktansvärd vid split, visst triceps och axlar tar lite stryk vid bröst osv, men inte är det något speciellt, du orkar ändå köra axlar/triceps efter ett bröstpass egentligen, det är bara det att man är någorlunda trött i dom. tycker ändå det är ganska stor skillnad med utmattning av just axlar/triceps efter ett bröstpass än när man just tränat muskleran specifikt.. så därmed ingen större risk för övertränig tycker jag.
Å andra sidan om man vill verkligen minimera risken så kan man köra alla pressmuskler på samma dag, fast dte blir ganska kärvt/långt program, nästan så man får köra färre övningar..

För mig är det definitvt så att både axlar och triceps får rejält med pisk av mitt bröstpass. Breda bröstdips tar mycket på triceps exempelvis och uppåtlutande bänk med hantlar eller stång (för att inte säga vanlig bänk) tar väldigt mycket på främre delta. I ärlighetens namn, får du inte MER träningsvärk i främre axlar efter ett bröstpass än efter ett pass med axelpressar? Även om träningsvärk inte säger mycket, så säger det DEFINITIVT något om vilka muskler som fått stryk. Jag hade mycket dåliga resultat om man jämför med mina nuvarande framsteg när jag körde splittat.

z_bumbi
2005-02-16, 12:37
I ärlighetens namn, får du inte MER träningsvärk i främre axlar efter ett bröstpass än efter ett pass med axelpressar?

Nej, inte en chans.
Jag fick det däremot när jag hade usel teknik i alla bröstövningar och var för viktkåt för att sluta i tid, det är ju ingen större mening med att pressa klart med axlarna när det är bröst som ska tränas.

sc79
2005-02-16, 13:18
Du kan ju alternera mellan veckorna. Ena veckan kör du bröst/triceps å andra veckan triceps/bröst.
Som de säger, kör du bröst (typ bänk, dips) tar det även på triceps å då är du redan varm/trött i dem när du ska köra bara triceps.
En fördel jag ser med att alternera är att om du redan är kört triceps innan bröst får du jobba mer med bröstmusklerna i t.ex bänk. Man kan inte köra lika tugnt, men man får bra kontakt eftesom triccarna är trötta. :)

steffner
2005-02-16, 13:42
Nä jag vill nog inte köra triceps före bröst, mina bänkar skulle då bli för skakiga. Men det beror nog lite på vad man vill prioritera. Tack tipsen, tror jag har en liten plan i allafall.

Baan
2005-02-16, 15:15
För mig är det definitvt så att både axlar och triceps får rejält med pisk av mitt bröstpass. Breda bröstdips tar mycket på triceps exempelvis och uppåtlutande bänk med hantlar eller stång (för att inte säga vanlig bänk) tar väldigt mycket på främre delta. I ärlighetens namn, får du inte MER träningsvärk i främre axlar efter ett bröstpass än efter ett pass med axelpressar? Även om träningsvärk inte säger mycket, så säger det DEFINITIVT något om vilka muskler som fått stryk. Jag hade mycket dåliga resultat om man jämför med mina nuvarande framsteg när jag körde splittat.

nej i ärlighetens namn får jag inte det :P kör heller inte dips för bröstet eftersom just om du säger riskerar man att dte blir mer av en tricepsövning även om man menar väl. Kan faktiskt inte komma ihåg när jag senast kännde att jag fick superträningsvärk i varken axlar/tricpes efter ett bröstpass. Visst, ibland känns det som man tränat kasst och pumpat upp axlar/triceps mer än bröst men jag skulle inte vilja ta det steget längre. För mig egen del beror på riktigt kass bröstträning och dålig teknik (jag jobbar på det), men i princip kan jag säga att när jag får till passen bra och tekniken bra så brukar bröstpassen ta på det dom ska, just bröst. Samma gäller axlar/triceps-pasen för övrigt, dom ska ta bättre än när dom används som hjälpmuskler vid t ex bröstträning (om man nu kan uttrycka det så).

Sheogorath
2005-02-16, 20:22
Baan och z_bumbi: Jag tänker inte bråka med er om era upplevda erfarenheter. Vi får enas om att vara oense. Jag har ALDRIG fått träningsvärk i axlarna av ett axelpass. Får jag träningsvärk av ett axelpass är det uteslutande i Serratus anterior, superior. Däremot får jag ofta träningsvärk i främre delta av att köra bröst, och jag anser mig ha fin teknik i bänken. Att man inte kopplar in axlar i betydande grad i uppåtlutande stång- eller hantelpressar kan vi förhoppningsvis enas om är fullständigt bullshit, då man naturligtvis får en gradvis ökning av aktiveringen allt eftersom lutningen ökar. Får man tro er är ju rekryteringen av främre delta maximal när kroppen befinner sig i vertikalt lägre, och uppåtlutande är som bekant en bit på vägen från horisontellt till vertikalt...