handdator

Visa fullständig version : Kostens GI påverkar inte kroppsvikten


Zion
2005-02-15, 20:12
Kollade runt lite om matkonsumtion baserade på lågt glykemiskt index hade någon effekt på viktnedgång. Enligt en studie gjord i Danmark så ger en kost med lågt GI, inte bättre resultat gällande viktminskning än en kost med högt GI. Däremot påverkas halten av ”det onda kolesterolet”, LDL, positivt vid intag av kost med lågt GI.

"This study does not support the contention that low-fat LGI diets are more beneficial than HGI diets with regard to appetite or body-weight regulation as evaluated over 10 wk".

Am. J. Clinical Nutrition, Aug 2004; 80: 337 - 347

King Grub
2005-02-15, 20:32
Det finns fler studier som visar på att det gör skillnad, men är energiintaget identiskt kommer det inte att vara några dramatiska sådana. Hälsoaspekterna är nog som sagt större. Och jag tror GL är av större värde än GI. Studien du nämner gäller ju också en förhållandevis kort tid; på sikt spelar säkert insulinkänslighetsaspekten in.

Obes Res. 2004 Nov;12 Suppl 2:124S-9S. Carbohydrates and increases in obesity: does the type of carbohydrate make a difference?

Am J Epidemiol. 2005 Feb 15;161(4):359-67. Association between Dietary Carbohydrates and Body Weight.

Scratch89
2005-02-15, 20:43
Det finns fler studier som visar på att det gör skillnad, men är energiintaget identiskt kommer det inte att vara några dramatiska sådana. Hälsoaspekterna är nog som sagt större. Och jag tror GL är av större värde än GI. Studien du nämner gäller ju också en förhållandevis kort tid; på sikt spelar säkert insulinkänslighetsaspekten in.

Obes Res. 2004 Nov;12 Suppl 2:124S-9S. Carbohydrates and increases in obesity: does the type of carbohydrate make a difference?

Am J Epidemiol. 2005 Feb 15;161(4):359-67. Association between Dietary Carbohydrates and Body Weight.

1. Vad är GL?
2. Vad har insulinkänslighet för positiva o negativa sidor? Jag menar, jag vet att man får bättre insulinkänslighet av cardio, och att det är bra att köra även när man bygger/bulkar, men varför?

King Grub
2005-02-15, 20:56
GL (Glycemic Load) är GI delat med hundra och multiplicerat med livsmedlets kolhydratinnehåll i gram. GL tar hänsyn till GI, men baserar sig mer på kolhydratinnehållet i varan och inte direkt på hur mycket blodsockret stegras.

Ju bättre insulinkänslighet man har, desto mindre insulin behöver frisättas när man äter något.

abjorn
2005-02-15, 21:18
NEJ.... lär inte folk något nytt, nu kommer det bli GL hysteri ett halvår framöver *rolleyes*