handdator

Visa fullständig version : hur tar man vassle för sängdags?


throat
2005-02-15, 18:37
Jag vet att när man tar vassle som efter-träningsdrink, så ska man ha med snabba kolhydrater för att proteinet annars oxiderar, eller något liknande. Men jag vill ta protein (har bara vassle, inget kasein) före sängdags med. Men är det verkligen bra att ta snabba kollisar då? Eller måste man inte det. Vill bara att proteinet inte ska gå "förlorat". Tack!

Läst lite i trådar om detta som inte riktigt besvarade vad jag ville veta dock. Förstod dessutom inte om det var helt "waste of protein" att ta vassle före sängdags. Eller förslag på sätt att göra någon enkel måltid som räcker bra under natten, med vassle som tillägg :em:

King Grub
2005-02-15, 18:38
Nej, det är inte bra med snabba kolhydrater till, och det behöver du inte heller. Ät valfria lågglykemiska så ordnar det sig.

Men varför vassle på kvällen, om du inte tränat innan? Varför inte... mat? Snabbt protein som vassle är det sämsta proteinvalet som måltidsprotein (efter gelatin och kollagen då, förstås).

Grisen
2005-02-15, 18:39
Käka proteinrik mat i stället det är bättre, t ex magert kött, magra mjölkprodukter, ägg o s v.

throat
2005-02-15, 18:42
Jo jag vet. Det är mest för enkelhetens skull, blir så lat framåt natta. Kaske ska ta den dosen (har en viss del vassle att röra mig med dagligen), som tillägg till mellis eller något, på en vilodag. Sen satsa på riktig mat före sängen. Men jag är så lat :s

Käkar såklart vassledrink med malto direkt efter gymmet också.

King Grub
2005-02-15, 18:43
Jo jag vet. Det är mest för enkelhetens skull, blir så lat framåt natta. Kaske ska ta den dosen (har en viss del vassle att röra mig med dagligen), som tillägg till mellis eller något, på en vilodag. Sen satsa på riktig mat före sängen. Men jag är så lat :s

Svårt att öppna en burk tonfisk, makrill eller keso? :)

throat
2005-02-15, 18:44
Mera, dyrare än vad min "jag har inget jobb och lever på föräldrar som inte vill sponsra allt åt mig"-ekonomi har råd med ^_^

Grisen
2005-02-15, 18:54
Skaffa jobb då :)

Nämen köp egen mat.

spacedog
2005-02-15, 18:59
Har du råd med proteinpulver så har du väl råd med några ägg?

throat
2005-02-15, 19:01
Om jag inte har råd blir det knepigt ;) Men ge mig ett jobb så lovar jag.

30cm
2005-02-15, 19:15
Du får bli min slav om du vill... 5kr/h :D

Skämt å sido... Proteinpulver är väl inte så farligt innan läggdags? Du har inte protein för hela natten men å andra sidan har jag för mig att man får en proteinpeak samtidigt som en GH-peak som orsakas av sömnen. Men rätta mig om jag har fel.
Du behöver inte alltid äta samma sak. Om ni har t.ex. keso hemma, käka det. Om ni inte har det eller något annat lätt, ta proteinpulver.

throat
2005-02-15, 19:18
Tror jag har fått lite grepp över hur jag ska föra mig nu :) Tack du, och resten.
Förresten så återkommer jag angående slavjobbet om det verkligen skiter sig med jobb en längre tid, haha.

throat
2005-02-15, 19:19
Har du råd med proteinpulver så har du väl råd med några ägg?

Köpte 10kg protte för ett bra tag sedan då jag hade jobb. Därför :)

King Grub
2005-02-15, 20:07
Proteinpulver är väl inte så farligt innan läggdags? Du har inte protein för hela natten men å andra sidan har jag för mig att man får en proteinpeak samtidigt som en GH-peak som orsakas av sömnen. Men rätta mig om jag har fel.

"In young men ingesting protein meals, slowly digested proteins (caseins: CAS) induce a higher protein gain than those that are rapidly digested (whey proteins: WP)."

J Physiol. 2003 Jun 1;549(Pt 2):635-44. Epub 2003 Mar 28.

"More recently, we demonstrated that the protein digestion rate is an independent factor regulating postprandial protein gain. Indeed, in young men, using a non-steady-state approach and intrinsically labeled milk protein fractions [whey protein (WP) and casein (CAS)] we showed that a slow digested dietary protein (CAS) induced a greater protein gain than a fast one (WP)."

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3228S-33S.

"Postprandial leucine balance over 7 h was higher after the slow than after the fast meals (CAS: 38 +/- 13 vs. AA: -12 +/- 11, P < 0.01; RPT-WP: 87 +/- 25 vs. WP: 6 +/- 19 micromol/kg, P < 0.05). Protein digestion rate is an independent factor modulating postprandial protein deposition."

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Feb;280(2):E340-8.

Man and Machine
2005-02-16, 01:20
Även om du inte verkar vara speciellt gammal så köp egen mat. Jag tvingas göra det. Har man antiföräldrar så har man. Tycker iofs det är värt 200 spänn/månad att alltid ha en burk tonfisk till hands.

Beast
2005-02-16, 03:01
Precis, köp din egen mat och problemet är löst. Iom att du bor hemma så bör ni ha det mesta som behövs. Eventuellt behöver du köpa hem tonfisk, havregryn och lite extra kött kanske.

Men om du nu inte har något annat så blanda proteinaren i mjölk, slöar ner upptaget något. Men det är ju inte optimalt.

z_bumbi
2005-02-16, 08:11
Ta din proteindrink, ät en frukt och/eller smörgås till. Klart.

Så viktigt är det nu inte vilken källa proteinet kommer ifrån när det bara gäller en måltid av många.
Äter du mat med långsammare proteinupptag målet innan, och i riklig mängd, så har den maten inte lämnat tarmarna ännu om du har ett rimligt avstånd mellan måltiderna.

Jay-Z
2005-02-16, 08:38
Ta din proteindrink, ät en frukt och/eller smörgås till. Klart.


Men då måste han laga mat. :D

throat
2005-02-16, 18:35
Men då måste han laga mat. :D
Såja, någon som talar mitt språk :cool:

throat
2005-02-16, 18:37
Även om du inte verkar vara speciellt gammal så köp egen mat. Jag tvingas göra det. Har man antiföräldrar så har man. Tycker iofs det är värt 200 spänn/månad att alltid ha en burk tonfisk till hands.
Som jag sagt ett par ggr tidigare så var anledningen till frågan att jag har en massa vassle som jag köpte tidigare i storpack när jag hade jobb. Har inget jobb nu, och alltså inga pengar eller inkomst. Så 200 av 0kr går inte ihop.Annars vore det inget "problem".