handdator

Visa fullständig version : Latsdrag


Billy da Kid
2005-02-15, 15:44
Hur kör ni?

Man ser endel byggare lastar på massa kilon, lutar nästan hela kroppen ner, explosivt. Antar man "hjälper till" med sin kroppsvikt och fart då?!

Enligt vissa ska man nästan sitta 90 grader, vara mjuk i kroppen, försiktigt sjunka ner med axlarna och sedan dra sakta nedåt. Då klarar man inte många kilon iaf. (har jag kört hittils)

Halvbrett eller brett grepp? (Jag kör brett grepp)

Ute efter lite volym nu, gör det någon skillnad?

//da Kid

Scratch
2005-02-15, 16:08
Jag kör med ett axelbrett grepp där jag känner att det drar i latsen, sedan kör jag framför med lite gung i kroppen för att få upp vikterna en aning. Ibland kör jag också omvänt så att man sitter åt "fel" håll. Alltså inget att hålla benen mot, detta gör att vikterna blir mindre och man kan inte gunga så mycket men kontakten blir grym och det är skönt att varva de två tycker jag. Ett överdrivet brett grepp tycker jag mest tar på teres major medan ett smalare nyper bra i just latsen.

Karl_alfred
2005-02-15, 16:19
Axelbrett, drar till bröst och möter med bröst.

Baan
2005-02-15, 16:19
Hur kör ni?

Man ser endel byggare lastar på massa kilon, lutar nästan hela kroppen ner, explosivt. Antar man "hjälper till" med sin kroppsvikt och fart då?!

Enligt vissa ska man nästan sitta 90 grader, vara mjuk i kroppen, försiktigt sjunka ner med axlarna och sedan dra sakta nedåt. Då klarar man inte många kilon iaf. (har jag kört hittils)

Halvbrett eller brett grepp? (Jag kör brett grepp)

Ute efter lite volym nu, gör det någon skillnad?

//da Kid

rent spontant känns brett som det tar bättre/mer på latsen.... sen angående lastdragen i sig tycker jag man fördelaktigt gunga måttligt (måttligt är alltså inte överdrivet) just för att få lite vikt, ska man vara spikrak och bara dra ner massa vikt ner blir det väldigt tungt och inte minst onaturligt också. Sen finns det ju folk som överdrivet grymt med gungandet och har väldigt stora rörelsebanor för att få ner vikten...

30cm
2005-02-15, 17:09
The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 16, No. 4, pp. 539–546. A Comparative Electromyographical Investigation of Muscle Utilization Patterns Using Various Hand Positions During the Lat Pull-down

"This study aimed at investigating the effects of different hand positions on the electromyographic (EMG) activity of shoulder muscles during the performance of the lat pull-down exercise. Ten healthy men performed 3 repetitions of the lat pull-down exercise using their experimentally determined 10RM (repetition maximum) weight. Four different common variations of the lat pull-down were used: close grip (CG), supinated grip (SG), wide grip anterior (WGA), and wide grip posterior (WGP). Normalized root mean square of the EMG (NrmsEMG) activity for the right posterior deltoid (PD), latissimus dorsi (LD), pectoralis major (PM), teres major (TM), and long head of the triceps (TLH) were recorded using surface electrodes and normalized using maximum voluntary contractions. Repeated measures analysis of variance for each muscle detected statistical differences (p < 0.05) in myoelectric activity among hand positions during both the concentric and eccentric phases of the exercise. During the concentric phase, NrmsEMG results for the LD included WGA > WGP, SG, CG. For the TLH: WGA > WGP, SG, CG and WGP > CG, SG. For the PD: CG, WGA, SG > WGP. For the PM: CG, WGA, SG > WGP. During the eccentric phase, the LD produced the following patterns: WGA > WGP, SG, CG and WGP > CG. The TLH pattern showed WGA > SG and CG. For the PD: CG > WGA, WGP. The results indicate that changes in handgrip position affect the activities of specific muscles during the lat pull-down movement. Also, performance of the lat pull-down exercise using the WGA hand position produces greater muscle activity in the LD than any other hand position during both the concentric or eccentric phases of the movement."


Sammanfattningsvis:
Frampå aktiverar fler muskelfibrer.

Källa: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=38035&highlight=latsdrag

pellepedal
2005-02-15, 17:25
Varför inte testa lite och se vilken teknik du tycker fungerar bäst för dig?

Billy da Kid
2005-02-15, 17:36
Varför inte testa lite och se vilken teknik du tycker fungerar bäst för dig?

Joda ska nog testa, men att "slita" ner vikten ser ut att öka skaderisken.

Men det jag var ute efter var om det var nån hade någon teori eller upplevelse på de olika utförandena vid byggarvolym..

Såg det fanns massa trådar om detta, hel djungel o hitta bara *cry*

Billy da Kid
2005-02-15, 17:38
Sammanfattningsvis:


Källa: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=38035&highlight=latsdrag

det var inte frågan om vad skillnaden är på framför och bakom

pellepedal
2005-02-15, 17:39
Ok..
Men du kan hitta lika många som säger att det är bäst att köra strikt, som det finns som säger att det är bäst att köra tungt.

z_bumbi
2005-02-15, 17:41
Slit inte ner vikten, det finns ingen större mening med att göra det utom att kanske få en stark ländrygg.
Lugn och jämn rörelse hela vägen.

30cm
2005-02-15, 17:44
det var inte frågan om vad skillnaden är på framför och bakom

my bad :em:

edit: men det stod lite om brett vs smalt grepp där iaf.