handdator

Visa fullständig version : 3 små frågor om kost


der_rickard
2005-02-15, 11:40
Jag har tre korta funderingar som jag gärna skulle vilja ha svar på.

1. Brukar tillföra fett till maten genom att hälla på godtycklig mängd rapsolja på det jag ska käka. Händer det något negativt med oljan om man har på den innan man värmer maten i mikron?

2. Jag vet att GI på återuppvärmd pasta är lägre än för nykokt, men är det lika högt/lågt värde för kall pasta som återuppvärmd pasta?

3. Är det någon skillnad på mörkt (loppfrö) och ljust psylliumfrö (förutom färgen då...)? I såna fall vad är det för skillnad?

Hades
2005-02-15, 12:49
Jag har tre korta funderingar som jag gärna skulle vilja ha svar på.

1. Brukar tillföra fett till maten genom att hälla på godtycklig mängd rapsolja på det jag ska käka. Händer det något negativt med oljan om man har på den innan man värmer maten i mikron?

2. Jag vet att GI på återuppvärmd pasta är lägre än för nykokt, men är det lika högt/lågt värde för kall pasta som återuppvärmd pasta?

3. Är det någon skillnad på mörkt (loppfrö) och ljust psylliumfrö (förutom färgen då...)? I såna fall vad är det för skillnad?
1. Tror det krävs extremt höga temperaturer för att det ska hända något med oljan. Brukar ju gå bra att steka i den, eller hur?

2. Det bildas resistent stärkelse när den kyls ner. Har för mig att en del av den återbildas till vanlig stärkelse när man värmer upp den igen. GI-värdet blir alltså nånstans mellan det för nykokt pasta och det för kall pasta.

3. De ljusa sänker GI effektivare.

/Hades, med reservation för felaktigheter.

King Grub
2005-02-15, 13:11
2. Jag tror inte GI:t stiger så mycket att det blir mittimellan direkt, utan det är fortfarande rejält mycket lägre.

3. Och de ljusa är billigare och innehåller mer orenheter.