handdator

Visa fullständig version : Samlar vätska?


zimz
2005-02-14, 22:32
hejsan.
till att börja med så får jag väll säga att jag inte riktigt visste under vilken kategori jag skulle lägga den här frågan, men jag lägger den här iallafall.

Jag tränar väldigt mycket, dock inte enbart styrka utan även kickboxning 2ggr/vecka.
Jag är absolut inte vad man kan kalla rippad, och inte "fet", utan något av ett mellanting när det gäller kroppsfett, det finns att ta av om man säger så.

jag verkar ha en väldig omsättning på vätska i kroppen, svettades mycket m.m, detta gör att jag alltid är törstig, men på senare tid så har jag märkt att jag samlar på mig vätskan snarare än "blir av med den".

under ett träningspass, både kickboxning och styrka, så dricker jag ca 2-2.5liter vatten och nu börjar det kännas som att jag inte bli av med det utan att det blir kvar i kroppen, detta får till följd att magen får konsistensen av en vattenballong, uppsvälld och vattnig. det ligger dock inte "under" magmusklerna, utan verkar samlas i bukfettet.

i normala fall så brukade jag bli av med vätskan under natten, men inte nu längre.

detta är ingen speciellt kul grej att vara med om och jag undrar därför om det finns andra med liknanade problem och vad detta kan bero på, samt vad man i så fall ska göra åt det?

tack på förhand.

Emil_Larsson
2007-12-16, 16:00
Bump, nyfiken jag med för jag dricker mycket vatten själv och pinkar ut ganska lite, så jag är väl likadan jag med.

Mega_man1000
2007-12-16, 22:03
kanske käkar för mycket salt?? :S

L-Sami
2007-12-16, 22:48
Kan bero på en ökning av antidiuretiskhormon (ADH), det leder till att man urinerar mindre eftersom vattnet kan "åka" in i cellerna bättre dvs det blir bättre permeabilitet för vatten. Ett exempel när vi dricker alkohol, minskar ADH och vi urinerar mer eftersom genomträngningsförmågan in i cellerna försämras.

Scratch89
2007-12-16, 22:50
Jag skulle gå till läkaren om du tror att det är allvarligt. Det kan vara hormonfel; ADH kan utsöndras för mycket, t.ex. Det finns andra hormon som påverkar, och njurarna kan ta upp för mycket vatten i samband med alla elektrolyter.

EDIT: Pucktvåa. :/

Emil_Larsson
2007-12-17, 06:49
Intressant

Sverker
2007-12-17, 07:15
För mycket vatten under en för kort tid kanske !

Varför inte fördela vätskeintaget jämnare över dagen än till bara träningen. Hur mycket vätska får du i dig ? 2.5 liter plus övrigt vatten borde bli upp mot 4 liter på ett dygn. Det är rätt mycket vätska. Sikta främst på att komma ned till 3 liter vätska ochg se vad som händer.

Endura
2007-12-17, 10:20
Jag binder lätt vätska i underhuden i samband med högre intag av natrium (salt). Tex när jag dricker kolsyrade drycker eller äter något med tillsatt salt. Du ser inget samband med det?

royce
2007-12-18, 11:16
Jag känner igen problemet, kan det ha nåt att göra med att man dricker många shakes om dagen? Jag tex drack under min bulk ca 3 shakes per träningsdag, dvs runt 1 liter mjölk + övrig vätska under dagen. Kan detta vara en orsak till att jag då band en hel del vätska i ansikte samt kropp?