handdator

Visa fullständig version : Marklyftsfunderingar...


Baan
2005-02-14, 20:59
Vill väl egentligen få lite feedback på egen träning...

drar väl kort min "marklyftshistoria"

in the beginning... bla bla.. nä, första gången man körde marklyft var väl hmmm lätt 6 år sedan, första gången man började köra lite tyngre (dvs när jag började på gym) var väl 4 år sedan, då var det vanliga(raka) marklyft som gällde och kass teknik. Jag var dock den jobbige djäveln som ströde alla som kunde något för att få hjälp med tekniken, så småningom började jag med sumolyft och fick till en rätt bra teknik till sult, varl ite ryckigt i början och så men det fixade jag..

sen kommer fas två, pratar med lite kompisar som lagt av med sumolyft just för att dte är lite kortare lyftväg och så blir det en del snack om att övningen är sämre för ryggen osv, så självkalrt lägger jag ner sumolyften (det kanske var ca 2-3år sedan) och börjar med vanliga igen. För att korta ner det hela lite så körde jag väl inte alltför tungt innan jag ryckte in så fick aldrig in någon bra teknik egentligen och några tunga vikter, tekniken var helt okej men i alla fall ingen bra teknik på tunga vikter kanske man ska säga.

Sen fas tre, nuvarande, har väl vart sen jag började träna igen efter långt uppehåll på mer än ett år, dvs i september 04 fram tills idag. I början körde jag vanliga mark med vad jag vet god teknik, dra upp vikten, ner, låt den vila kort sen repetera. Av någon anledning, kanske lathet, kanske för att det känndes bättre, började jag, utan att jag märkte det, att istället för att vila i bottenläget kort att bara toucha marken och sen upp igen, dvs ständig kontraktion om man nu kan uttrycka det så, så mina marklyft började mer likna stelbenta marklyft fast säjlvklart med benen invovlerade mycket mer.

När jag själv märkte teknikförändringen hade jag egentlgen redan kört det ett tag och kommut upp närmare mina toppvikter så att säga när dte gick som bäst på sumolyften och började då fundera.

Vad tror ni i längden om den här tekniken med att bara toucha och upp igen istället för att mer traditionellt låta vikten vila och sen börja om från början helt så att säga? Känns spontant som det tar mer åp övriga ryggen och som det tär på ryggen en del, fast det kanske det hade gjrot i vilket fall om man kör hyffsat tungt :)

aja lite expertråd, om det är är fel/illa får jag väl lära bort nuvarande teknik och börja med mer traditionella lyft..

sorry för att det blev så långt..

Fatalist
2005-02-14, 22:20
Jag brukar också bara toucha, iofs har jag inte marklyftat(?) längre än ett halvår

z_bumbi
2005-02-14, 22:28
Det är lättare att köra studsa/nudda vikten än att starta från stillastående.

Man får aldrig chansen att korrigera tekniken mellan lyften.

Marklyft är ju ett av de få lyften där man börjar i den tyngsta delen och med den positiva fasen.

Man bör bli starkare om man tar en kort paus mellan varje lyft och därmed kan samla kraft.

Olikasaker
2005-02-14, 23:16
Jag provade idag att släppa ner vikten helt mellan varje rep och kände mig klenare än om jag bara skulle touchat. Det tog också bra mycket mer på röv och ben än touchvarianten.

spacedog
2005-02-15, 00:03
Det tog också bra mycket mer på röv och ben än touchvarianten.

Och det är just därför jag knappt nuddar marken - jag vill fokusera på ryggen, benen får sitt en annan dag.

Karl_alfred
2005-02-15, 00:18
Sätter ner den så den stannar mellan alla reps så att alla reps blir lika jobbiga.

Rambo
2005-02-15, 00:36
Hej ....

Ni som kör bara lyft med ryggen "touchmetoden" hur många reps.. vilken vikt

Olikasaker
2005-02-15, 00:55
3st på 145 som tyngst. Fast det är ju ändå en del äs inblandat just vid vändningen.

Rambo
2005-02-15, 00:58
Hej på dig Olikasaker

Är det raka marklyft du kör då eller?

Olikasaker
2005-02-15, 01:03
Hej på dig Olikasaker

Är det raka marklyft du kör då eller?

Nix, vanliga marklyft

Rambo
2005-02-15, 01:06
Nix, vanliga marklyft


så du sätter ner stången mellan varje lyft

RobbeliRobban
2005-02-15, 08:02
Det är lättare att köra studsa/nudda vikten än att starta från stillastående.

Man får aldrig chansen att korrigera tekniken mellan lyften.

Marklyft är ju ett av de få lyften där man börjar i den tyngsta delen och med den positiva fasen.

Man bör bli starkare om man tar en kort paus mellan varje lyft och därmed kan samla kraft.

:thumbup:

Det blir gärna antingen snett eller man håller ryggen lite kass när man studsar, marklyft är ingen övning jag gärna kompromissar med teknik på flit i. Tycker det behövs full fokus i varje rep för att prestera bra, och det blir det inte om jag studsar.

zirak
2005-02-15, 08:46
Är det mera rätt att köra med "touchmetoden" om man kör raka mark? Själv vänder jag ca 2 cm från bottenläget i både vanliga och raka mark. :em:

Jorgen
2005-02-15, 08:51
:thumbup:

Det blir gärna antingen snett eller man håller ryggen lite kass när man studsar, marklyft är ingen övning jag gärna kompromissar med teknik på flit i. Tycker det behövs full fokus i varje rep för att prestera bra, och det blir det inte om jag studsar.
Håller med jag också, att dra snett och med dålig teknik när man kör mark är livsfarligt.
Själv så kör jag en variant av båda, stannar inte och börjar om lyftet riktigt från början men studsar absolut inte, man måste ha kontroll på stången innan man påbörjar nästa lyft. Även på mina pyttevikter.

//Jörgen

Solle
2005-02-15, 09:09
Jag brukar vända i luften. Är det helt förkastligt eller?

stahlberg
2005-02-15, 09:50
In the Beginning God Created Heaven and Earth.

Men nu var det väl inte engelska prepositioner vi skulle prata om. Å andra sidan uttalar jag mig inte heller om bodybuilding (förlåt, kroppsbyggning).

En enda kommentar i detta läge från mig, nämligen följande.

Spacedog : Jag förmodar att du tränar bänkpress enligt samma principer som du tränar marklyft? Detta betyder att du ligger platt på bänken med fötterna i luften och sänker nära halsen. Då tar bänkpress mest på bröstet.

Många tränar bänkpress för att det är en basövning som tar på flera stora muskelgrupper, precis som marklyft är det. Sedan isolerar de t.ex bröst eller rygg med s.k isolerande övningar.

spacedog
2005-02-15, 10:49
En enda kommentar i detta läge från mig, nämligen följande.

Spacedog : Jag förmodar att du tränar bänkpress enligt samma principer som du tränar marklyft? Detta betyder att du ligger platt på bänken med fötterna i luften och sänker nära halsen. Då tar bänkpress mest på bröstet.

Nej, det gör jag inte och jag tycker din liknelse haltar. Eller tycker du att det är dåligt utförande att inte ställa ned stången helt och hållet?

stahlberg
2005-02-15, 10:53
Det tycker jag. Men jag är styrkelyftare, och därför hör det inte hit.

Min linelse haltar, alldeles riktigt. Jag nämnde det inte själv, för om du inte hade märkt det hade det inte behövt nämnas. Men enligt min åsikt haltar liknelsen bara delvis.

spacedog
2005-02-15, 10:55
Så vad är det egentligen du vill ha sagt?

stahlberg
2005-02-15, 11:00
Jag vill ha sagt, att jag tycker att marklyft är en basövning som tar på trapetser, övre rygg, korsrygg, mage, höfter och ben. Personligen tycker jag, att nybörjare som strävar till att bygga massa ska träna marklyftet som en basövning på detta sätt - precis som jag tycker att man tränar bänkpress för att träna styrka/massa i bröst, axlar och triceps.

Och säger jag detta, så har jag sagt tillräckligt om "bodybuilding"-träning för dethär året.

RobbeliRobban
2005-02-15, 11:09
Vill man enbart ha träning av erectorerna och inte en basövning som tar på större delar av kroppen är marklyft ett dåligt alternativ. Då tycker jag att goodmornings är ett någorlunda alternativ, eller ännu hellre Roman Chair.

spacedog
2005-02-15, 11:10
Ok, då är jag med. Men tycker du verkligen att marklyftet blir en sämre ryggövning om man försöker ta bort benens medverkan något? Jag tycker fortfarande det är en rejäl basövning som tar ordentligt på hela ryggen när jag bara låter vikterna nudda marken eller vänder strax innan. (Absolut inget studsande för min del - jag sänker stången kontrollerat.)

Här får du en annan bänkpressliknelse: lägger du tillbaka stången i ställningen efter varje rep och tar nytt grepp? ;)

Edit: inlägget är ett svar på Stahlbergs inlägg och inte på Robbelirobbans.

pellepedal
2005-02-15, 11:20
Och säger jag detta, så har jag sagt tillräckligt om "bodybuilding"-träning för dethär året.
:laugh: :thumbup:

jwzrd
2005-02-15, 11:50
Ok, då är jag med. Men tycker du verkligen att marklyftet blir en sämre ryggövning om man försöker ta bort benens medverkan något? Jag tycker fortfarande det är en rejäl basövning som tar ordentligt på hela ryggen när jag bara låter vikterna nudda marken eller vänder strax innan. (Absolut inget studsande för min del - jag sänker stången kontrollerat.)

Här får du en annan bänkpressliknelse: lägger du tillbaka stången i ställningen efter varje rep och tar nytt grepp? ;)

Edit: inlägget är ett svar på Stahlbergs inlägg och inte på Robbelirobbans.

Det är ju fortfarande så att erektorerna mest stabiliserar ryggen i ett marklyft, den största bördan dras av hamstring och arslet oberoende av hur du studsar, nuddar, kör med raka ben osv. Kanske om du kör Ostbåge2003.NET(tm), men då blir det å andra sidan 27kg på stången innan du förvandlas till två.

spacedog
2005-02-15, 12:14
Det är ju fortfarande så att erektorerna mest stabiliserar ryggen i ett marklyft, den största bördan dras av hamstring och arslet oberoende av hur du studsar, nuddar, kör med raka ben osv.

Det var som tusan...och jag som hela tiden tyckt att disco-marklyften varit en lysande övning för hela ryggen, erektorer, traps och romboider och allt vad det heter, men det beror väl kanske på att min rygg fortfarande är svagare än ben och arsle. Där ser man, man lär sig något nytt varje dag. :thumbup:

jwzrd
2005-02-15, 12:16
Det var som tusan...och jag som hela tiden tyckt att disco-marklyften varit en lysande övning för hela ryggen, erektorer, traps och romboider och allt vad det heter, men det beror väl kanske på att min rygg fortfarande är svagare än ben och arsle. Där ser man, man lär sig något nytt varje dag. :thumbup:

Det känns ju överallt, men lyftet som sådant sker ändå genom höftleden, musklerna som går över den leden är arslet, hamstring och diverse småpryttlar. Om det ska till en rörelse över höften så MÅSTE dom musklerna vara dom som gör jobbet.

spacedog
2005-02-15, 12:24
Det känns ju överallt, men lyftet som sådant sker ändå genom höftleden, musklerna som går över den leden är arslet, hamstring och diverse småpryttlar. Om det ska till en rörelse över höften så MÅSTE dom musklerna vara dom som gör jobbet.

Låter klokt och riktigt. Då blir det kanske till att ställa ned stången ordentligt nästa vecka. Men jag är fortfarande nyfiken på om det finns fler som discomarkar och varför ni i så fall föredrar den varianten.

Baan
2005-02-15, 12:39
kan vlä tillägga att jag inte menade att jag studsar på något sätt eller något liknande, utan "touchar" marken bara så jag känner att man nått bottenläget sen upp igen. Rent spontant kännds det som det kan bli mycket tryck på korsryggen just i bottenläget när man kör med bara "touch".

Ville väl mest ha feedback om jag skulle byta till det vanliga systemet så att säga

jwzrd
2005-02-15, 13:06
Jag sätter ner helt, men börjar inte om rörelsen från scratch utan trycker bara på på nytt.

stahlberg
2005-02-15, 13:32
Tänker inte fortsätta diskutera bodybuilding-träning (jag vet för lite om bodybuilding för detta).

Däremot ska jag säga :

Spacedog : Din liknelse med bänkpressen haltar. Detta av nedanstående orsaker :
1. Om man börjar bänkpress på motsvarande ställe som man börjar marklyft så börjar bänkpressen nere på bröstet. I och för sig pausar "jag" periodvis bänkpressen på detta ställe.
2. Även om stället skulle vara uppe så motsvarar det inte helt att sätta in stången i klykorna. Det räcker med att lyfta upp stången på raka armar, och hålla den där en liten stund. Så tränar "jag" ofta.

I punkt nr 2 motsvarar inte heller detta att släppa ner stången helt i marklyft, pga att "stället" är enligt vad beskrivs i punkt 1.

spacedog
2005-02-15, 13:51
Spacedog : Din liknelse med bänkpressen haltar. Detta av nedanstående orsaker :

Stahlberg: jag vet, därav den lilla ;) , som skulle indikera att jag bara skojade.

Baan
2005-02-15, 15:43
Jag sätter ner helt, men börjar inte om rörelsen från scratch utan trycker bara på på nytt.

okej lite svårt att tolka det, ja lite svårt säga från scratch egentligen, kanske dumt avm ig att använda det uttrycket (har för mig att jag var först som trådskapare heh), men säg så här, menar du att du behåller anspänningen i ryggen elelr slappnar du av totalt för att sen lyfat från början? DEt jag själv gör är att nudda golvet men aldrig låta vikten egentligen vila utan drar upp den direkt så vikten aldrig helt vilar på golvet. Skulle väl säga att det vanliga/klassiska är att låta vikten vila, för att sen börja om från "början", kanske inte greppmässigt och så (självklart) men efter det att man tagit rätt position och grepp och är redo att lyfta.

själv är jag intresserad både av styrka och massa, kanske emr massa än styrka egentligen så därav denna tråden (kanske borde ha sagt det, oops), så det är väl det jag vill veta egentligen, föra mina mål föredrar man att köra klassiskt eller minte lite "moddade" variant. Samt självklart om skaderisken är större som jag kör..

jwzrd
2005-02-15, 15:48
okej lite svårt att tolka det, ja lite svårt säga från scratch egentligen, kanske dumt avm ig att använda det uttrycket (har för mig att jag var först som trådskapare heh), men säg så här, menar du att du behåller anspänningen i ryggen elelr slappnar du av totalt för att sen lyfat från början? DEt jag själv gör är att nudda golvet men aldrig låta vikten egentligen vila utan drar upp den direkt så vikten aldrig helt vilar på golvet. Skulle väl säga att det vanliga/klassiska är att låta vikten vila, för att sen börja om från "början", kanske inte greppmässigt och så (självklart) men efter det att man tagit rätt position och grepp och är redo att lyfta.

själv är jag intresserad både av styrka och massa, kanske emr massa än styrka egentligen så därav denna tråden (kanske borde ha sagt det, oops), så det är väl det jag vill veta egentligen, föra mina mål föredrar man att köra klassiskt eller minte lite "moddade" variant. Samt självklart om skaderisken är större som jag kör..

Jag sätter ner vikten, men låter den ändå hänga lite i dragläget. Om man bara låter den nudda så kan man ta en mjukare stång och lasta på med lättare kakor, då nuddar yttre plattorna 2-3cm tidigare. :D

Baan
2005-02-15, 15:57
Jag sätter ner vikten, men låter den ändå hänga lite i dragläget. Om man bara låter den nudda så kan man ta en mjukare stång och lasta på med lättare kakor, då nuddar yttre plattorna 2-3cm tidigare. :D

så i princip klassiska marklyft? sen att du kanske har kortare pauser än ja en styrkelyftare hade är ju en annan femma.

sant angående mer böjbar stång, har dock inte så mycket välja på :D