handdator

Visa fullständig version : Dietdags - funkar detta?


Man and Machine
2005-02-14, 19:58
Väger cirka 100 kilo på ~190 cm tänkte gå ner några (~10) kilo så man kan komma ut och röra på sig. Detta går nämligen inte på nuvarande vikt.

Matschemat enligt följande, ordnat för att på minsta sätt påverka ekonomin.

Frukost 2 port gröt, 0,5 liter mjölk, 1 skopa whey

Mellanmål 3dl mjölk, 25 gram sojamjöl

Skollunch (I värsta fall knäckebröd, sallad, mjölk)

Mellanmål (samma som förra)

2h Träning!!!
90 gram malto och 50 gram whey 80

Middag 100 g fullkornspasta, 100 gram kyckling, 0,5 l mjölk, Ev frukt eller sallad.

Kvällsmål 1 port gröt, 2 ägg, 0,5 liter mjölk

Nattmål 40 gram nötter 1 burktonfisk 1 äpple eller nåt glas mjölk

Landar på cirka 4000 kcal. Enligt uppladdningen borde jag äta cirka 5000 kcal.
Mjölken är för tillfället mellanmjlök 1,5%. Kommer succesivt bytas mot minimjölk och mellanmålen kommer allt eftersom och i den grad ekonomin tillåter bytas mot kyckling, äpple, nötter.
Allt eftersom vikten (förhoppningsvis) kommer jag lägga in några snabba cardiopass efter träningen och i den grad jag orkar komma upp så blir det morgonprommis. Låter det ok? Blir jag fet? Svälter jag? Kommentera!!

MyungChul
2005-02-14, 20:34
känns mycke för mig, fast jag vet ju inte hur pass aktivt liv du lever.. fast det känns som väldigt mycke.. räknat rätt på uppladdningen?

Man and Machine
2005-02-14, 21:01
Har kontrollräknat. Jag tycker också att det låter att det låter mycket. Detta är nästan vad jag äter nu och jag ligger ungefär stilla. Äter dock en del mer kollisar. Ev så ska jag plocka bort lite kollisar...

King Grub
2005-02-14, 21:02
Har kontrollräknat. Jag tycker också att det låter att det låter mycket. Detta är nästan vad jag äter nu och jag ligger ungefär stilla. Äter dock en del mer kollisar. Ev så ska jag plocka bort lite kollisar...

Prova Harris J, Benedict F. A biometric study of basal metabolism in man. Washington D.C. Carnegie Institute of Washington från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en elitidrottsmans dag inom en konditionsgren.

Mental
2005-02-14, 23:37
Sen är ju frågan hur många av de 100kg som är överflödigt fläsk och hur mycket som är muskler, är du biffig så drar dina muskler en hel del bränsle, medans en rejäl airbag inte fodrar lika mycket :)

Man and Machine
2005-02-14, 23:39
Blandat får jag hoppas annars är jag ju ute och cyklar totalt på gymmet :D

Thx Grub ska räkna på det nya nu.

Mental
2005-02-14, 23:50
Du klunkar runt 2L mjölk per dag, är det för att få upp proteinet eller för att få upp kcaltotalen?

Vilken sorts mjölk dricker du?

Man and Machine
2005-02-15, 22:37
Du klunkar runt 2L mjölk per dag, är det för att få upp proteinet eller för att få upp kcaltotalen?

Vilken sorts mjölk dricker du?

Lite av varje. Försöker utnyttja den nyttobomb mjölken är samt att protinet välkomnas. Finns hemma alltid vilket betyder att jag slipper lägga tid och pengar på att köpa den. När ekonomi finns till bättre protein kommer delar av den ersättas. Jag tycker iofs det är en vana att dricka mjölk till allt.

Som det står i den första posten så är det för tillfället mellanmjölk 1,5%.
Den ersätts förhoppningsvis med mini inom kort.

Ser du nån nackdel att dra 2 liter på en dag? Den enda nackdelen är kanske det värdelösa fettet?

TTT
2005-02-15, 22:44
50 gram whey-80 till efterträningsdrinken?.. skär ner på det. mer än 25 är knappast nödvändigt. Lägg de proteinerna vid annat tillfälle istället.

CroCop
2005-02-15, 22:55
Det givna svaret var ju förut 0.5 g protein per kilo kroppsvikt i efterträningsdrinken, något som nu ersatts med från 6-25 gram. Undrar hur många som körde "megadrinkar" med 50+g protte efter träningarna förut?

Man and Machine
2005-02-16, 01:30
Jag gjorde innan och gör det nu. Är ingen forskare men 6 gram låter lite... Föredrar min helgardering tills jag fått höra att resultaten inte svider pga av mindre protein efter träning. Som crocop sa är 6-25 gram ganska nytt. Jag låter er andra utvärdera och se hur bra det går med 6-25 gram efter träning... Inom nån månad borde ju folk här skaffat sig en uppfatttning hur bra/dålig den "nya" drinken är... då ev. omprövar jag min drink.

King Grub
2005-02-16, 07:05
Jag gjorde innan och gör det nu. Är ingen forskare men 6 gram låter lite... Föredrar min helgardering tills jag fått höra att resultaten inte svider pga av mindre protein efter träning. Som crocop sa är 6-25 gram ganska nytt. Jag låter er andra utvärdera och se hur bra det går med 6-25 gram efter träning... Inom nån månad borde ju folk här skaffat sig en uppfatttning hur bra/dålig den "nya" drinken är... då ev. omprövar jag min drink.

Det är inte speciellt nytt... minst 5 år. Forskning har aldrig visat på att det behövs megamycket protein. Och nu har det ju visat sig att för mycket protein ger sämre nivåer av de anabola hormonerna.

Dessutom ger för mycket protein i förhållande till kolhydrat direkt efter träning ger sämre miljö för nybildning av proteinsyntes:

"Generally speaking, a person can consume about 1 gram of protein per 10 pounds of bodyweight. Many athletes are consuming way too much protein, and not enough carbohydrate after training sessions.

It has been suggested that the optimal formula for post-exercise nutritional recovery be 4 grams of carbohydrate for every 1 gram of protein... The 4:1 ratio of carbohydrate to protein maximizes insulin release, and maximizes the rate of glycogen/protein synthesis."

Recovery Nutrition, Josephson S, NSCA Performance Training Journal

Naturligtvis är det bättre att ta några gram för mycket än några gram för lite, men det mesta tyder på att dessa nödvändiga antal gram är rätt få.

Slartibartfast
2005-02-16, 09:36
Grub, om forskningen är fem år gammal, varför körde du då med minst 0,5 g/kg kroppsvikt protein direkt efter träningen, fram till alldeles nyss?

King Grub
2005-02-16, 09:41
Vem har sagt att jag gör det "optimala"? Bara för att jag gör något betyder det inte att forskningen säger att det är bäst, eller tvärtom.

Men förut visste jag inte att det innebär negativa konsekvenser med för mycket protein. Det vet både forskningen och jag nu. Förut sade forskningen att det är onödigt med megadoser protein, men inte att det var direkt kontraproduktivt. Jag gjorde som många, tog en massa extra "för säkerhets skull", utan att inse att det inte bara var bortkastat, utan motarbetade önskade resultat.

Förut kanske jag låg på runt 3 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn; i dag är den siffran under 2, och den förändringen med mer kolhydrat i stället för protein har verkligen gjort en positiv skillnad på träningen.

Slartibartfast
2005-02-16, 09:46
Bara för att jag gör något betyder det inte att forskningen säger att det är bäst, eller tvärtom.

Aha. Det var news för mig. ;)

Du skulle i alla fall säga att 25 g protein (har tagit 50 g hittills) och 90 g maltodextrin efter träningen och riktig mat nån timme efter det skulle räcka för mig som väger 94 kg och inte har intresse av att vara optimal?

King Grub
2005-02-16, 09:48
Ja, även om du vill vara optimal så lär det vara tillräckligt.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37586

Jag tänker äta blodpudding när jag kommer hem från träningen i dag; det är inte optimalt, och det är jag fullt medveten om. :D

Slartibartfast
2005-02-16, 09:52
Tack grub! Du är bäst! :thumbup:

Spiffy
2005-02-16, 14:09
Är det fortfarande bra att dela upp dessa 25g protein och 90g malto i två omgångar. En precis innan träning, och en efter?

King Grub
2005-02-16, 14:12
Är det fortfarande bra att dela upp dessa 25g protein och 90g malto i två omgångar. En precis innan träning, och en efter?

Ja. 25 gram är heller inte någon exakt siffra, utan rekommendationerna är minst 6 gram, eller kanske hellre 0.2 g protein per kilo kroppsvikt och minst 0.8 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt, både före och efter, så fördelningen kolhydrat:protein blir ungefär 4:1.

Spiffy
2005-02-16, 14:16
Ja jag är inte så exakt i mitt doserande.
Men då vet jag att jag kan ta lite mer än en halv skopa protein i varje shake, istället för en hel i varje som jag brukar göra.
Tackar.

King Grub
2005-02-16, 14:18
Glöm inte att fylla på med protein någon gång i timmen timmarna efter träning bara; det är det som är det viktiga: att muskelcellerna har kontinuerlig tillgång till aminosyror. Samtidigt tillför du kolhydrat för anabolt insulinsvar i vila och utnyttjar näringsfönstret genom att facilitera aminosyretransport till muskelcellen. Den andra fasen av glykogeninlagringen ett par timmar efter träning är dessutom insulinberoende, så tillförsel av kolhydrat är minst lika viktig.