handdator

Visa fullständig version : 3 Hårda pass per dag, återhämtning?


CroCop
2005-02-14, 19:48
Visste inte vilket forum jag skulle lägga denna fråga i men eftersom det känns som att ämnet passar hyfsat in här iaf. Jag praktiserar just nu på en friskvårdsanläggning och kör ca 3 pass (Bodypump,Boxercise och "core" som är ett mag/ryggpass) per dag. Dessa pass är riktiga högreppare, ja ni förstår säkert för de flesta har väl hört talas om Bodypump? Nu till frågorna:
1. Tycker ni att jag borde dricka en gainer efter alla 3 passen? ca 50g druvsocker och 15g protein är det som gäller då. Jag kör så hårt som kroppen tillåter på alla pass.
2. Jag Deffar just nu! Funderar på att köra en vecka på kaloriöverskott för att orka med alla passen och för att om jag nu ska köra med 3 gainers inte behöva i princip nolla resten av dagen för att hamna på kaloriminus. Låter det vettigt? Något som talar emot detta?
3. Under dom här dagarna kan jag inte träna min vanliga gymträning pga brist på energi, även om jag lägger min på kaloriplus kommer det nog ta emot att köra 2-3 helkroppspass och sedan köra min vanliga gymträning på det. Är det smart att skippa lyftandet under den här tiden? Eller borde jag tvinga mig själv till att lyfta åtminstonde några korta pass för att inte "bryta ner" musklerna av allt högreppande? Vanlig träning under den här perioden eller inte, det är alltså frågan.
Hoppas ni förstår vad jag menar annars är det bara att fråga om det är några oklarheter!
MVH Markus

z_bumbi
2005-02-14, 19:52
Kör du tre pass per dag?

Jag ser ingen anledning att köra någon extra styrketräning i alla fall.

Jag skulle inte heller försöka ligga på något kaloriminus överhuvudtaget.

TPS
2005-02-14, 19:55
Visste inte vilket forum jag skulle lägga denna fråga i men eftersom det känns som att ämnet passar hyfsat in här iaf. Jag praktiserar just nu på en friskvårdsanläggning och kör ca 3 pass (Bodypump,Boxercise och "core" som är ett mag/ryggpass) per dag. Dessa pass är riktiga högreppare, ja ni förstår säkert för de flesta har väl hört talas om Bodypump? Nu till frågorna:
1. Tycker ni att jag borde dricka en gainer efter alla 3 passen? ca 50g druvsocker och 15g protein är det som gäller då. Jag kör så hårt som kroppen tillåter på alla pass.
2. Jag Deffar just nu! Funderar på att köra en vecka på kaloriöverskott för att orka med alla passen och för att om jag nu ska köra med 3 gainers inte behöva i princip nolla resten av dagen för att hamna på kaloriminus. Låter det vettigt? Något som talar emot detta?
3. Under dom här dagarna kan jag inte träna min vanliga gymträning pga brist på energi, även om jag lägger min på kaloriplus kommer det nog ta emot att köra 2-3 helkroppspass och sedan köra min vanliga gymträning på det. Är det smart att skippa lyftandet under den här tiden? Eller borde jag tvinga mig själv till att lyfta åtminstonde några korta pass för att inte "bryta ner" musklerna av allt högreppande? Vanlig träning under den här perioden eller inte, det är alltså frågan.
Hoppas ni förstår vad jag menar annars är det bara att fråga om det är några oklarheter!
MVH Markus


1. Ja, det gör att du kommer ha mer energi till nästa pass.

2. När du kör tre pass om dagen och verkligen ger fult så ser jag ingen idé till att deffa då passen gör sitt.

3. Enligt stuider så börjar man tappa massa efter 5 dagars uppehåll från träning. Om du nu gör som du angivit, ger max, och du tränar hela kroppen så behöver du väl inte köra något mer än så.

CroCop
2005-02-14, 19:58
Just nu kommer jag göra det, gör givetvis inte det annars men har som sagt praktik på ett ställe som kräver ungefär 3 pass per dag. Jag har hållit på att deffa nu i ca 3 veckor och då är det kanske läge att ta en "paus" där jag går upp i kalorier för att orka med detta, tyckte jag såg att du hade skrivit i en tråd att det var en metod som ibland användes för att fylla på glykogenlagrena i kroppen, vilket kan vara svårt under så kort tid som typ 24 h. Men nu kommer jag inte fylla på utan tömma hela tiden också men principen borde vara densamma.
Men jag kommer inte tappa muskler om jag inte kör "vanlig" styrketräning då? eftersom detta är extrema högreppare.

CroCop
2005-02-14, 20:01
1. Ja, det gör att du kommer ha mer energi till nästa pass.

2. När du kör tre pass om dagen och verkligen ger fult så ser jag ingen idé till att deffa då passen gör sitt.

3. Enligt stuider så börjar man tappa massa efter 5 dagars uppehåll från träning. Om du nu gör som du angivit, ger max, och du tränar hela kroppen så behöver du väl inte köra något mer än så.

Men om jag kör 3 gainers och ska fylla på eftersom i ca 4 timmar så blir jag ju nästan tvungen att leva på gainer? känns onekligen farligt att hiva i sig såna mängder druvsocker :/
Okej jag höjer kaloriintaget tills vidare då.
Jag tolkar det som att det skulle vara lugnt att avstå från vanlig träning om jag kör dessa pumppass under några dagar av det du skrev.

sanoj
2005-02-14, 20:25
Hur sjutton orkar du med 3 pass per dag? Jag kör 2 styrke pass 2 innebandypass + 2 kondis pass i veckan, förut körde jag 3 styrkepass i veckan alltså 7 dagars träningen i veckan men jag orkade inte med det ens.

TPS
2005-02-14, 20:26
Haha, 3 pass per dag är väl inte speciellt hårt? Ät, sov och vila så orkar du. Jag tränar i dagsläget 14 pass i veckan, hockey.

King Grub
2005-02-14, 20:27
3. Enligt stuider så börjar man tappa massa efter 5 dagars uppehåll från träning. Om du nu gör som du angivit, ger max, och du tränar hela kroppen så behöver du väl inte köra något mer än så.[/b]

Referenser på dessa studier?

Jag tränar i dagsläget 14 dagar i veckan, hockey.

Jag har aldrig lyckats träna fler än 7 dagar i veckan. :(

sanoj
2005-02-14, 20:29
Haha, 3 pass per dag är väl inte speciellt hårt? Ät, sov och vila så orkar du. Jag tränar i dagsläget 14 dagar i veckan, hockey.

Gör du annat än att äta träna sova eller? Tycker själv det verkar skitmycket.

TPS
2005-02-14, 20:35
Stavfel där på mig. Pass, inte dagar. :)

Nja, jag tränar, äter, sover och går i skolan. Tid över för tjejen och mitt "andra liv" får man då och då. Så som nu, tränat 2 ggr i dag redan så nu har jag tid för datorn och pluggandet.

Allan
2005-02-14, 20:44
Mitt rekord ligger på tretton pass på fem dar (träningsläger). Sen var det viloläge i flera dar. Att genomföra det på kalorominus är nästintill självmordsbenäget.

allan

CroCop
2005-02-14, 20:51
Allright pausar deffen nu och kanske t.o.m lägger på mig lite, men det får det vara värt!

Metal_boy_
2005-02-14, 23:20
räkna inte med att försöka lägga på dig mycke muskler.